funderingar om funäsfjällen

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
Efter några dagar i Funäsdalen så är jag nu hemkommen. Måste ju säga att det var helt ok körning, nästan bättre än jag trott, synd bara på dom snöfattiga fjälltopparna. Men vill någon dit och köra så tkr jag absolut man ska göra det:). Ska tilläggas att jag har kort maskin:)

J

Jona$

Storsjön ligger ca 8mil ifrån stugan, värdhuset har jag kört till ifrån vemdalen och var bara pistled, inga lekpartier.

Har hört gott om messlingen och angränsande särvsjön? oavsett så ligger allt minst 10mil bort bara för att starta.. är det bara lasta av i funäsdalen och utgå därifrån`? och är det bara funäsdalen med lagstadgade leder?

känns surt om inget finns inom räckhåll ifrån stugan.

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Det ör betal leder några kilometer i messlingen med sen är det kör vart du vill. Du kan lasta av i messlingen med. Tycker det finns ganska många bra ställen För lek mot storsjö .

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Storsjön ligger ca 8mil ifrån stugan, värdhuset har jag kört till ifrån vemdalen och var bara pistled, inga lekpartier.

Har hört gott om messlingen och angränsande särvsjön? oavsett så ligger allt minst 10mil bort bara för att starta.. är det bara lasta av i funäsdalen och utgå därifrån`? och är det bara funäsdalen med lagstadgade leder?

känns surt om inget finns inom räckhåll ifrån stugan.
Ett alternativ är att åka 84:an från Funäsdalen ner till Långå kraftverk efter Medskogen. Dit är det 4-4,5 mil från Funäsdalen. Följ vägen förbi kraftverket så kommer du till Grundsjön. Det står husvagnar uppställda där som vinterfiskare använder. Utefter södra och östa sidan av Grundsjön går en väg som bara brukar vara plogad och den vägen kan man ta sig närmare Messlingen och Särvsjö om man vill. Annars korsas vägen av leden mot Funäsdalen som går över Lillfjället. Uppe på Lillfjället går gränsen till Funäsdalens ledområde.

J

Jona$

Att runda långå blir en jäkla vända runt för att komma till messlingen,storsjön som det ser ut på kartan. Måste väll gå att åka över österstoljan från Funäsdalen då?

Mina varmaste önskan är bra lekområden.
Jag har i denna tråd fått
österstoljan,storsjön och messlingen som förslag å alla dessa ligger nära varandra så antar det är bra terräng och snörikt där, enda tråkiga är att det kommer innebära att köra maskinerna på släpvagn varenda dag ifrån stugan om ni tittar tidigare i tråden där jag visa stugans plats.

Men om nu ska utgå ifrån Funäsdalen eller messling vart bör man lasta av då och finns nåt idiotsäkert sätt att hitta dit? är juh långt ifrån bekant med dessa trakter och få vill dela av med sina smultronställen.

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Du kan lasta av vid affären i messlingen lr köra förbi den 250 meter så finns det en till parkering där. Jag vet många smultronställen men det är väl lite sådär om man får köra där ; )

J

Jona$

Bigdog, är du boende i mässlingen med tanke på din valda ort, isf kanske du kan visa en nåt v14, Vi kommer ta med åtminstone 2 roliga maskiner, min Tapex och en snowhawk.

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Hej!

V 7 kommer en kompis o jag vara i Funäsdalen för att åka skoter. I början av veckan ska vi (om vädret tillåter) ta en tur till Gördalen. Nån som vet hur snöläget är på vägen dit? Vi tänkte antingen åka över Rogen, Grövelsjön o Idre eller den andra vägen över Lofsdalen. Nån som kört den turen nyligen?

Mvh Hans

skoter_tokan

Välkänd medlem
31 okt 2007
270
0
16
Norrtälje/Messlingen
Hej! Kim.J jag har både bott och varit här uppe i funäsfjällen i många år. Det går att köra utanför utan att göra varse kalle eller skidåkare arga. Man gör det snyggt så är det ingen fara!