Funderingar om Brp-rutan

plankki

Aktiv medlem
7 jan 2012
54
0
1
Skellefteå
Har sökt igenom forumet och hittade inga svar på min fråga.
Det är så att jag går i planerna på att byta ruta på Lynxen och jag tycker priset på en ruta och ram är aningen dyrt så tänkte jag prova göra mig en egen.

Det är så att jag vill ha en ultralåg ruta från Ski-Doo och har en polare som har en som jag kan göra en mall ifrån.

För att inte behöva köpa en ny ram som kostar ~500 spänn så kan man väl bara värma lite försiktigt och vrida loss "låsbrickorna?" som håller fast rutan i ramen. Det ska väl gå att återanvända dem då man monterar nya rutan.
20131116_0924532.jpg

Är det någon som har gjort detta och kan dela med sig av hur de gick till väga?
Mvh
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Dom gick att få lös utan att värma och sen återanvända igen. Kommer inte ihåg hur jag gjorde men det var inga problem när jag lackade ramen på Summiten jag hade för några år sen..
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Med lite tålamod så går dem att pilla lös. Sen bara platta till dem igen innan du trycker fast dem.
 

plankki

Aktiv medlem
7 jan 2012
54
0
1
Skellefteå
Vilken plast är bäst för rutan då? Har tittat på Biltemas plastglas men det finns bara 600x400mm i 4mm tjocklek, jag skulle vilja ha 2mm. 4mm blir kanske lite klumpigt att ha som ruta, några förslag på andra plaster/ plastglas?
 

Babylon5

Medlem
16 okt 2013
6
0
1
Skellefteå
Vilken plast är bäst för rutan då? Har tittat på Biltemas plastglas men det finns bara 600x400mm i 4mm tjocklek, jag skulle vilja ha 2mm. 4mm blir kanske lite klumpigt att ha som ruta, några förslag på andra plaster/ plastglas?
Du bör besöka Skellefte-glas, där har jag köpt plast som gått att böja utan att spricka eller bli "knövligt". Jag betala 100kr för ett ark på 600x500x2mm.
 

plankki

Aktiv medlem
7 jan 2012
54
0
1
Skellefteå
Du bör besöka Skellefte-glas, där har jag köpt plast som gått att böja utan att spricka eller bli "knövligt". Jag betala 100kr för ett ark på 600x500x2mm.
Köpte en plastbit från dem och resultatet blev väl helt okej, ska bara slänga på en gummilist av något slag på överkanten eftersom plastfilmen sticker upp.
Innan jag slängde på en plastfilm
2.jpg
Efter plastfilmen
y.jpg