Funderingar kring skotersläp

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Tja.

Jag å polarn håller på att bygga ett skotersläp från en husvagn.
Vi ha kasta bort kulhandske, påskjutsbromsen å allt som hör till där då vi tänkte köpa nya grejer som är fräsch.

Det jag funderar på är hur det är med vikter å grejer, maxvikt på axeln är 1180kg så det jag funderar över är om vi måste köpa en kulhandske som är typad för exakt 1180 eller om det funka med 1500, vi har nämligen kommit över en ny kulhandske men den är typad för just 1500kg.
Då funderar vi även på hur vi ska göra med påskjutsbromsen, hittade en som som var mellan 1250 till 2000kg. Passar alla kulhandskar till alla påskjutsbromsar eller är det lite efter vikt som dom passar till varandra eller?

tack på förhand
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Handsken går bra med 1500kg men påskjutsbromsen bör nog vara rätt efter totalvikten på släpet. Tror dom ser på besiktningen när dom testar bromsen om man har fel. Men jag är inte helt hundra. Jag gick in på en släp o husvagnshandlare o dom slog in regnumret så fich jag rätt broms till mitt släp :)
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det står väl tom i reg.bevis vilken typ av påskjutsbroms som finns på vagnen och den nya måste väl vara en lika/motsvarande?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Det står väl tom i reg.bevis vilken typ av påskjutsbroms som finns på vagnen och den nya måste väl vara en lika/motsvarande?
på äldre vagnar så får man inte fram sånt i papperna, då får man gå på TSV nr som finns instansat på typbrickan på påskjutsbroms och axel