Funderingar kring olika fyrtaktare

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Sitter och planerar skoterköp, (inför nästa vinter om jag kan hålla mig)

Jag har en lite tidigare tråd, men det gäller för brorsans räkning, som inte vill lägga ut så mycket pengar.

För min egen del, sitter jag och klurar på dessa maskiner.

Yamaha Venture MP

Yamaha Venture Lite.

Lynx Ranger v-800

Skidoo Tundra v-800

Rangern och tundra, så vill jag inte ha kortare än 396.

MP är ju 365 men med 40,5cm i bredd.

Lite är ju bara 38 bred, men jag undrar hur stor skillnaden blir.

Förstahandsvalet just nu är MP, men jag undrar hur skillnaden mellan yamaha motorn och rotaxmotorn är. Yamahan är ju en 500cc på 80hk och rotaxen en v-twin på 800cc och 55 eller 60hk nånstans.

Känns som om rotaxen kan vara piggare och rappare trots lägre hk då den dels har mer cc och dels är en v-twin, då de i regel brukar vara vridstarkare.

Men jag har inte provat någondera av maskinerna än.

Kan ni hjälpa mig i dessa bryderier?

Yamahan är enligt mig snyggare, sen känns den mer lockande i övrigt.
Läste i någon annan tråd att den är tippig över plogkanter och inte går skråa med. Varför ska den inte gå skråa med? vad är det som hindrar det?

rangern och tundran känns som alternativ, men ärligt talat inte så lockande. inte alls lika fina för ögat och känns inte som om jag kommer få samma allround-nytta av dem som av MP´n.

Nu till mitt skoterbrukande.

Jag kommer dra en fiskeark i perioder. Jag åker mest ut på tur, för fiske, grillning, till stugan mm. 70% av körningen blir ospårad och i skogsterräng. Viss trampning av egna skidspår och transport av färdig ved mm till stugan.

Jag vill ha komfort, bra räckvidd på en tank, kunna nyttja den i lite arbete, men ändå klara mig ospårat och i skog. Bra lastmöjligheter och så låg ljudnivå som möjligt.

Och fyrtakt är ett måste, därför dessa alternativ.

Tips, råd, kunskaper mottages tacksamt.

//Dennis
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
jag har kört rotax v-twin fast det var 1000 cc, och jävlar vilket vrid. sen så går den bättre än yamahans rs viking som har 120 hk, dom går lika hårt ungefär. rotaxen satt i en yeti 04, sen vet jag inte hur v-800 är för har alldrig kört den
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag var inne på en Ranger V-1000 men flera jag känner som har erfarenhet av den avrådde köpet. Inte för att det var en dålig skoter, utan för att de haft problem med elsystem och lite annat. V-1000 har 82 hk och är vridstark, V-800 har väl 65 hk och är stark även den, men såklart har ingen av dem den minsta chans mot en RS Viking när det gäller motor.

Jag skulle med din kravspec gå på en MP - det är en vanesak att köra den. Tippigheten är ju det som gör att den går att skråa med. Och den är betydligt bättre i snö än vad folk tror... Tala hellre med någon som haft en (inte bara provat nån gång) och vant sig vid skotern.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
ja yetin gick då lika hårt som rs vikingen efter en sjö, sen bättre i lössnö med. det är min morbror som har testat hans yeti mot en bekants rs viking
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ja, det var ju en kvalitetssäkrad jämförelse.... :D

Klart att din morbror är VÄRST, eller hur? 120 hk Yamaha har förstås ingen chans mot en 82 hk SkiDoo - din morbror har ju SkiDoon.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Jag tackar för svaren hittills. Hoppas på fler, men hittills känns det som om min dragning mot yamaha bekräftas.

Jag har vuxit upp med diverse ski-doo och ockelbo, själv kört arctic, men dras väldigt mycket mot yamaha.

om en skoter går "hårt" eller inte känns oviktigt, då jag inte ens är säker på vad som menas med hårt.
Uppför långa branter eller maxfart på sjöar är totalt ointressant, likaså halvhukande tuktartempo efter leder.

Räckvidd, pålitlighet, och att den är mångsidig utefter mina egna behov. (behöver ju inte betyda att den är mångsidig efter allmänhetens behov)

Drar åt venture MP-stuket.

Då är man ju nyfiken på hur stor skillnad det är mellan MP och Lite, då just Lite verkar växa på träd i jämförelse.

Skiljer det mer än mattbredd, handvärmare bak, fotstöd för passagerare och ev skyddsplast under buken? hur stor skillnad blir det i praktiken i körbarhet i skog och lössnö på de två och en halv cm i mattbredd mm?

//Dennis
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Ja, det var ju en kvalitetssäkrad jämförelse.... :D

Klart att din morbror är VÄRST, eller hur? 120 hk Yamaha har förstås ingen chans mot en 82 hk SkiDoo - din morbror har ju SkiDoon.
nejne, inge sånt men då dom testade då, men vikingen går väl bättre i högre hastigheter, men från början var dom lika men till vilken hastighet vet ja inte. och de var en lynx, ingen ski-doo.

nog är yamaha,s 4t riktigt jävla bra, och går bra men det är ju boggien och chassiet som är sämmre på dom men nu har jag inte kört nån nyare yamaha 4t så kan inte säga så mycke om dom