Funderingar kring försäkringspremier

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Hallå, har blivit lite fundersam på försäkringspremier och vad de baseras på.

Mest två funderingar:

Bolagen jag själv pratat med säger att de har bara två nivåer; under och över en viss effekt. Den ska ligga runt 75 hk, dvs de bör alltså ha två grund premier, över och under denna effekt.

Och det andra; man kan ju inte bara gå på effekt utan även ålder kan man ju tycka. En bekant har dock hävdat att årsmodell inte gör någon skillnad... Har själv bara försäkrat två maskiner så referenserna är ju rätt små så jag är ute efter andras åsikter... Tycker ju dock att årsmodell bör spela roll...?
Läser ju ibland folks kommentar om att inte köpa mer effektfulla maskiner eftersom försäkringen blir dyrare, men det bör ju inte spela någon större roll? Mao så länge de ligger inom samma årsmodell bör det alltså inte skilja mellan t.ex 600cc och 1000cc maskiner?

Givetvis skiljer olika bolags avgifter men som jag fattat går många efter samma princip, dvs över eller under en viss effekt... Det känns ju som ett litet för enkelt system så fyll gärna på med fakta som ni själva vet...
 
Last edited:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Haha ja du dom tar ut det dom känner för. Men lite effekt = billigare försäkring. Den sjunker också ju äldre maskinen blir. Iaf har det varit så med dom jag har haft.
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Ja du det här med försäkringar skulle man kunna skriva en avhandling om men den erfarenhet jag har så spelar åldern roll och senast jag pratade med länförsäkringar så sa de att premien sjunker efter två år från ny.
 

Mr 500

Välkänd medlem
15 sept 2009
138
0
6
Umeå
Ja, både ålder och hk spelar roll när man sätter premie.

Sen så kan det skilja åt mellan bolagen med andra kriterier så som ålder på den som tar försäkringen och kanske vart man bor, eller bara de första två.

Jobbar på ett försäkringsbolag så jag har i alla fall lite koll :bigsmile:
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
det är så här,först effekten på maskinen,sen ålder,sen vart du bor,sen hur stöldbegärlig den är,sen hur olycksdrabbad den e å på de viset så får du en försäkring,dom har olika försäkringsklasser och dom är indelad i 1-6 tror ja de e,och det är där effekten m,m kommer in,dom flesta sportskotrarna hamnar i översta klassen