Funderingar kring diverse ''problem''

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Tjenare!

Är idag ägare av en Crossfire 1000cc -07 och tänkte gå igenom lite saker på den då följande problem har uppstått:

Startar skotern efter att den har stått några dagar ute i det kalla och den går igång hur fint som helst, låter den stå på tomgång och bli varm. När jag ska gasa iväg är den orkeslös och den trycker ut väldigt mycket avgas så det blir moln kring skotern.

Efter att ha kört en stund med den så går den bra och problemet verkar försvinna. Jag far ut i pudret och stannar, trycker fullt med gas men den verkar som om de sista hästarna fattas (inte lika vass som den har varit) samt att gassvaret är inte lika bra.

Efter att ha kört ett par timmar lägger skotern helst plötsligt av när den står i sidoläge, försöker dra igång skotern och det enda som händer att det lyser svagt rött på displayen medan den fortfarande får ström. Jag tar in den i garaget och låter stå över natten, nästa dag samma problem. Misstänker att det är ett elfel, har ej hunnit kolla gnistan så ska börja där. Men om vi antar att det är ett annat fel. Kanske i stator, cdi-box, tändspole eller tändhatt hur kollar jag enklast detta?

Vad är det för ohm-värde man ska få från statorn (tre olika är det väl?), hur ska man mäta och vilket ohm-värde hör till respektive del?

Kan man mäta från cdi-boxen till tändspolen och vad är det för värde man ska få?

Vad är ett normalt varvtal för toppeffekt för just denna skoter? 7200-7400?

Tänkte också rengöra apv-giljotinerna och smörja vajrarna. Visst är det 33.5mm från nippel till plasthöljet för kabeln då vajern är helt slak. En annan fundering är hur ska dessa fästas i servomotorn, snurrar den med eller motsols?

Tacksam för svar, ha en fortsatt bra säsong!

Hälsningar, Axel