Funderingar ang 600 e-tec -10

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Mallan:Okej så den känns ej trött då eftersom de är bara 600cc? Nu hade du ju 32 matta:) Drar din lite olja?
Beror väl lite på vad man jämför med också. Självklart är den väl inte lika pigg som en 800 motor. Men tycker den är piggare än de flesta 600 motorer på marknaden. Jag tycker att den tar sig fram rätt så bra även utanför leden. Självklart skulle en 44 matta göra en större skillnad i lössnö. 157.3km/h som högsta topphastighet enligt färddatorn.

Sen går det ju alltid att få 600 och 800 e-tec motorerna ännu piggare om man vill det genom att lämna in dem och programmera om styrdatorn som sköter soppan. Den är färdigprogrammerad för att de ska täcka de amerikanska miljökraven, som inte finns här i sverige. Ska tydligen ge mycket bättre gasrespons. Sitter själv och letar efter någon som kan göra den sortens programmering. Självklart drar den säkert lite mer då.. men min medelförbrukning ligger på 1.2L/milen redan så, vilket är ingenting jämfört med andra skotrar.

Yes min drar extremt lite olja. Har ingen direkt koll på hur mycket det är men märkte en enorm skillnad när jag bytte från min gamla TNT (500ss motorn) till e-tecen. :)

Vmax 500

Välkänd medlem
1 jan 2000
408
0
16
40
Järvsö
Okej. De låter ju bra för nu är jag också ägare till en.:)Hämta den idag så de återstår att se hur den går;)

W

wettrob

Blev en polaris istället och jag är mer än nöjd då jag vågar hålla fullgas hur länge jag vill nu :)

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
Se nu till att variatorkitta, om inte minst byta helix. Den ÄR slö som fan original. En annan helix (44 eller 47/43) gör dock bra skillnad.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Ett sätt att snabbt kolla om något är galet är om skotern stannar eller nästan stannar när man trycker i backen.
Det problemet existerar på många maskiner utan att de är några som helst fel, detta brukar hända när man slänger i backen vid kallstart, låter man motorn gå varm så är de inga problem med att lägga i backen på de flesta som har detta fenomen, så fel måste de inte vara, sen finns det säkert sådana som det är fel på också men de är nog inte vanligt !