Fundering kring ”rulle” körning

Noahengstrom

Medlem
5 sept 2021
6
0
1
19
Boden
Hej! Har köpt en Polaris sks 800 155 2016. Det sitter ett vkitt på och skinz framvagn och matta med 67mm kammar annars orginal. Är lite orolig över att jag inte kommer kunna köra nå ”rulle” med den vad tror ni? Har sett tipps på folk som gör balata remmen slak. Vad har ni för förslag eller är det möjligt att den kanske går rulle? :) Mvh tacksam för alla svar
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Slaka fjädern bak i boggi och spänn åt i fram boggi. Balataremmen kan du förmodligen inte släppa ner mer för då kan boggiskenorna staka sig genom drivhålen.
 
Reactions: Noahengstrom

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Inte alla 155" som överhuvudtaget vill upp på rulle någon längre bit. Dom är i regel gjorda för att gå i snö och då vill man ha skidorna i backen, eller i alla fall i närheten av den.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag har kört en hel del polaris trots att jag äger Ski-Doo själv och PRO RMK tycker jag är näst intill omöjliga att få upp på rulle och Khaos är lättare men sjukt svår jämfört med Summitarna jag har och har haft.
Ena PRO:n hade serie 7 mattan och den hade väl kanske lite lättare att gå upp men det ligger inte riktigt i dess natur. Hade det varit min maskin kanske jag hade labbat lite mer med dämparinställningar mm.
Nu har jag ju sett filmer på polarisåkare som kör rulle hur lätt som helst och hur länge som helst så det verkar ju inte vara en omöjlighet så det hade varit kul att veta vilka inställningar som krävs. Jag skulle tro att serie 6 mattan inte är bäst lämpad för det men du hade ju någon annan matta så det kanske funkar med den.
Sen är det ju en hel del teknik att köra rulle men vissa maskiner är ju lättare än andra. Vår Summit 146a går ju köra rulle hur enkelt som helst jämfört mot 154an som är lite kinkigare på föret och teknik och båda dom är 10ggr lättare än en bone stock Khaos (enligt mig) som i sin tur är lättare än en PRO...
 
Reactions: Noahengstrom

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Längre matta torde rent fysiskt kräva mer effekt eftersom allt tungt hamnar längre från vändhjulen då längden ökar.

CFI800an har definitivt inte för mycket kräm för jobbet.... (förstå mig rätt, det är en ypperlig snögångare, den är bara inte ämnad för att stå rakt upp)