Fundering koppling polaris xcr120( barnskoter)

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
Polaris xcr 120.
I vinter så märkte jag att skotern emellanåt var precis på gränsen att dra mattan på tomgång. Ibland gjorde den det o ibland inte. Tog upp allt ikväll för lite genomgång /service och tog då också bort kopplingen och tog isär den. Vart lite förvånad då jag plockade bort täcklocket på kopplingen och inget hände utan fjäder och skor låg kvar zå fint. Jag hade väntat mig att de skulle hoppa upp pga spänningen. Nåväl....rengjorde allt och slipade upp ytorna lite (ruggade) och monterade ihop allt igen. Nu drar skotern mattan direkt, dvs koppling tar utan att röra gasen. Kedjan är korrekt spänd dvs inte för hårt så det är inte den.
Jag undrar om fjädern i kopplingen kan vara så mjuk att den inte orkar hålla kvar skorna inuti kopplingen på lågvarv utan skorna åker ut och därmed aktiverar kopplingen? Skulle det hjälpa med ny fjäder för kopplingen såg ok ut i övrigt, eller är det bara att köpa ny koppling helt o hållet?

Behöver inget trim o grejer för hon är knappt fyra år utan vill bara få den att funka som den skall 😊
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Finns hårdare fjädrar att köpa så att tillslaget ökar , på grabbens sitter det en mighty mini koppling som har lite högre tillslag än original , satt tillbaka orginalkopplingen bara för att testa ,och då sa han att den blev svårare att köra .
Han började köra när han var 2,5 år , nyss fyllt 4 så jag tror nog att Lilltjejen din klarar av högre tillslag , dom lär sig fort och kan mer än man tror :)