Funderar på 49 Ranger eller Tundra Extreme...

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Livet förändras drastiskt och allt vad det innebär. Lappmoppe bör införskaffas...

Har tidigare sneglat mycket på Tundra Extreme då den förmodligen klarar av alla faktiska behov men ändå vågar man ta den utanför leden och upp i skogen.
Men varför välja en sån framför en 49a med en ordentlig framvagn?

Sen så tycker jag att karaktären i en 800etec påminner om en symaskin, får man verkligen snurr på bredmattan i djupsnön på ovan nämnda maskiner?
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Ingen av dem är bredbandare och ingen av dem har 800cc.

Sedan skulle jag personligen ta 49:an. Tundran är nog bättre utanför leden utan att 49:an är dålig för det. Men vad jag förstått är Tundran inte rolig alls på led p.g.a att den är väldigt tippig.
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Ingen av dem är bredbandare och ingen av dem har 800cc.

Sedan skulle jag personligen ta 49:an. Tundran är nog bättre utanför leden utan att 49:an är dålig för det. Men vad jag förstått är Tundran inte rolig alls på led p.g.a att den är väldigt tippig.
Vafalls? Har dom alltså 41 i bredd som alla andra barn i Bullerbyn? Då har jag fått mig en rejäl bakläxa med andra ord...

Kanske var otydlig ang motorn, jag är väl medveten om att den är 600etec som högst på dessa modeller, men då jag finner redan finner min 800etec tjåpig som det är så är jag orolig över att kliva ner en storlek.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Jupp den bredden stämmer bättre, 49:an är väl 414cm lång dock.
Lynx Commander är 50cm och finns ju i 800cc, har inte kört e-tec men om man tycker att 800cc oavsett tillverkare är "tråkig" har jag lite svårt och se att man skulle uppskatta 600cc från samma tillverkare som roligare.

Ski-doo har väl expedition xtreme eller ngt sådant som motsvarighet till commander?
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Jupp den bredden stämmer bättre, 49:an är väl 414cm lång dock.
Lynx Commander är 50cm och finns ju i 800cc, har inte kört e-tec men om man tycker att 800cc oavsett tillverkare är "tråkig" har jag lite svårt och se att man skulle uppskatta 600cc från samma tillverkare som roligare.

Ski-doo har väl expedition xtreme eller ngt sådant som motsvarighet till commander?

Har försommar mot commandern, den är dessutom lika tung att hantera i snön som den ser ut, vill jag ha ett SJ ankare så kan jag köpa en Yamaha.

Näe, jag tror det blir att touring-kitta nån mountain istället. Det här började dåligt och lär även sluta så...
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Summit 800 2014 med ultrahöga rutan är den bästa familjemountain jag haft! Sneglat och provkört 49 600 men den känns stel, tung och som sagt svag...
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Kan nog vara en bra ide, ta den modell med minst risk för varmgång och det är väl summit eller boondocker? M-modellerna och RMK har jag fått för mig är sämre urde den aspekten.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Finns en sjukt fin kylare till Polaris rmk modeller om man skulle vilja utöka kapaciteten.
https://mtntkperformance.com/engine-performance/polaris-pro-rmk-tunnel-cooler

Finns 3 saker jag skulle prioritera på en hybridskoter som ändå ska funka som klättrare.

1: Bra kylkapacitet.
2: 39" framvagn & snabbfästen för krängningshämmare.
3: En bra högruta som enkelt kan monteras och tas bort.

5: Dragkrok??? Självklarhet ;)
 

iamhenriksson

Välkänd medlem
2 jan 2014
104
3
18
Tjautjas
Kört både 49 och tundra xtreme på jobbet. Båda är riktigt bra maskiner utanför leden (för stt vara 600cc arbetsmaskiner) men tundran kan vara lite vinglig och stötig på led. Tycker tundran har lite mer flyt i lössnön medans lynxen har mer grepp p.g.a längre matta och högre kammar. 49an har extra luftkylaren med fläkt under huven och betydligt skönare körställning enligt min smak. Angående motorkaraktären tycker jag personligen att v-kit nästan är ett måste på de flesta 600 och 800 e-tec.