Funäsdalens leder

jonas1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
59
0
0
Tjena!
Jag har precis hemkommit ifrån Funäsdalen efter semester sen den 28/12.
Jag passade på att köpa ett säsongskort på lederna som kostade 800 kronor.
Jag hade verkligen sett fram emot fin skoteråkning eftersom jag handlat en ny skoter för året.
Blickar man tilbaka på den tid som jag spenderat i funäsdalen den här gången så kan man sammanfatta det hela med SKANDAL!!!
Jag har betalat 800 spänn för ett ledkort på opistade leder. Lederna blev pistade den 28/12 och idag 6/1. Varför kan man inte pista lederna åtminstonde en gång i veckan. Jag kan lova att det inte är kul att köra in en ny skoter på puckelpist.
Nä jag är rent ut sagt fruktansvärt besviken på hur lederna har skötts. Till er andra som tänkt åka dit så kan jag bara råda er i att skita i att betala eller strunta i att åka dit. Grunden till lederna är redan förstörd. Urdåligt!!!!
 

diablo666

Välkänd medlem
1 jan 2000
198
0
6
Borlänge Sweden
Så där har det varit ett par år i Funäs. Jag tycker att det suger fett att åka dit...det finns så mycket andra bra ställen att åka på.
Då är det mycket bättre att betala in den frivilliga ledavgiften i härjedalen på 300:- som delas upp på ett antal klubbar, då får man milvis med fina leder och fina landskap att åka i........
BOJKOTTA FUNÄSDALEN

Life´s a bitch then you die.
Diablo
 
L

Luttrad

Vilken tur du har haft!!! Jag har varit uppe sen den 18 dec och åkte hem i igår den 5 jan. Och jag har inte sett pistmaskinen en gång i Tänndalen. Trodde att det skulle vara en likvaka för den snart!!

Men jag måste medge att skickligheten hos de som sköter Europas bästa leder är enastående, att kunna varva dessa halvmeterspucklar med de små pucklarna på 20 cm, och dessutom lyckas att klämma in flera pucklar per löpmeter är värt en eloge!

Jag tycker att det är beklämmande att saluföra detta som europas bästa ledsystem och dessutom ta BRA betalt för det!
 
R

Richard

Håller fullständigt med, lederna var skitdåliga under julen/nyår.

Om detta är Europas bästa leder så har jag medlidande för de som åker på andra leder!


 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Så om man ska upp dit kan man helt enkelt skita i att betala avgiften? Blev ni kollade ofta?
 
R

Richard

Jag har åkt där i sen det började med betalleder och första året blev jag stannad en gång för kontroll. Sen tror jag att ledvärdarna ligger hos kiropraktorn för kotkompression så det är säkert lugnt!!
 
M

Matti

Det går ju faktiskt inte att koka soppa på en spik!!! Snömängden häruppe hos oss i Härjedalen är den sämsta för årstiden på flera säsonger. Det är en fysikalisk omöjlighet att få till bra leder när det endast ligger mellan 15-30cm snö. Tacka f-n för att "grunden blir förstörd" som någon säger ovan när massa åkkåta raceputtar som är uppe runt jul och nyår ligger och tokgasar sönder lederna.

/Matti
 

Ola1

Rookie sledder
1 jan 2000
16
0
0
Till Matti

Är det då okey att debitera ett full pris för ledkortet? Om det är fysikt omöjligt att leverera den "varan" man säljer!

/Ola
 
M

Matti

Nej, det har du alldeles rätt i! Jag tycker det är helt fel att ta ut full ledavgift när förutsättningarna för att få till bra leder är så pass dåliga.

Själv är jag en större förespråkare för det frivilliga kommunkort-systemet vi andra skoterklubbar i Härjedalen tillämpar.

mvh / Matti (kassör Hedevikens SSK)
 

Ola1

Rookie sledder
1 jan 2000
16
0
0
Till Matti


Jag håller helt med dig i att ett kommunkort är en bättre lösning så klubbarna får ersättning för det stora jobb de lägger ner. Att dela upp områderna på detta vis tror jag bara hämmar skoteråkningen på sikt.

För någonstans så tror jag att skoteråkare vill göra rätt för sig, men inte bli bli pungslagna varefter man passerar olika områden!
 
F

Fufj Skoterled AB

Visst pistas lederna i Funäsdalsfjällen !

Här ovan påstås att skoterlederna i Funäsdalsfjällen inte pistats under nyårshelgen.
Funäsdalsfjällens Skoterled AB anser det nödvändigt att korrigera dessa uppenbara felaktigheter .
Från den 26/12 2003 har vi preparerat följande områden.

26/12 Tänndalen - Ramundberget
27/12 Ramundberget - Klinken - Ösjöstugan - Walles - Knallen - Ljusnedal.
28/12 Ljusnedal - Tännäs - Funäsdalen - Tänndalen
29/12 Buskvallen - Fjällnäs - Buskvallen
30/12 Buskvallen - Funäsdalen - Skarvarna - Ljusnedal - Bruksvallarna
31/12 Bruksvallarna - Knallen - Walles - Ösjöstugan - Ramundberget - Bruksvallarna
2/1-04 Bruksvallarna - Ljusnedal - Tännäs - Funäsdalen - Ljusnedal
4/1-04 Ljusnedal - Messlingen - Vallarfjället - Ljusnedal
6/1-04 Ljusnedal – Ramundberget - Knallen - Kvarnströmmen - Funäsdalsberget - Skarvarna - Funäsdalen - Tänndalen - Fjällnäs - Buskvallen.

Prepareringen har mestadels utförts under sen kväll och natt för att snön ska hinna frysa ihop efteråt. Detta är förklaringen till att någon pistmaskin ej syns på dagtid.

Det faktum att vi fortfarande har för lite snö för att åstadkomma optimala förhållande bör beaktas. Det var någon förståndig person här som påpekade detta.
Vad gäller priset på ledkort är det i och för sig möjligt att avstå från att ta betalt, men eftersom konsekvensen av detta blir att lederna inte alls prepareras, anser vi att det är ett sämre alternativ.

Vår förhoppning är att den här informationen klarlagt förhållandena kring prepareringen av skoterlederna i Funäsdalsfjällen. Likaså hoppas vi på mera snö så att det blir lättare att undvika ryggkompressioner när det går lite för fort på lederna…

Vi önskar alla skoteråkare välkomna hit.

/Funäsdalsfjällens Skoterled AB


 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Den frivilliga varianten fungerar inte alls tillfredställande - och kommer inte heller att kunna göra det.

Anledning - enkelt, man betalar alltför sällan frivilligt, och detta leder till att vi måste få en allmän avgift som kan fördelas på ett rättvist sätt.

Tyvärr pga att man inte kunnat ena skotersverige så har vi nu ett antal klubbar typ Funäsdalen som inte riktigt verkar förstå konsekvenserna av sitt handlande - risken för ett totalt skoterförbud !!!

Alltså - skärpning alla klubbar, idag finns något som kallas SNOFED - låt oss tillsammans agera för bättre förutsättningar, ingen bör
stå utanför = SAMARBETE.

Det var min åsikt
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
(ryggkompressioner när det går lite för fort på lederna…)

Det var väl en onödig kommentar....
 

kent1

Rookie sledder
1 jan 2000
6
0
0
HEJ.
HAR LÄST OVANSTÅENEDE INLÄGG OM SKOTERLEDERNA I FUNÄSDALSFJÄLLEN. MAN BLIR FÖRVÅNAD ÖVER ATT DET FINNS SÅ MÅNGA OKUNNIGA MÄNNISKOR SOM ÄGER OCH KÖR SKOTER. JAG TRODDE ATT SKOTER ÅKARE VAR ETT BEGÅVAT SLÄKTE. VAR UTE OCK ÅKTE SKOTER NÅGRA GÅNGER UNDER JUL & NYÅRSHELGEN. MIN SPONTANA BEDÖMNING VAR ATT DET VAR FANTASTISKT FINA LEDER OM BEAKTAR SNÖFÅRHÅLLANDENA. MAN KAN JU INTE PISTA OM DET INTE FINNS NOG MED SNÖ, DÅ BLIR JU DET EN BLANDNING MELLAN SNÖ OCH JORD.KANSKE NI SOM KLAGAR SÅ MYCKKET INNEHAR SKOTRAR FRÅN 70 TALET UTAN FJÄDRING.UTÖVER DETTA FINNS DET EN LITEN KLICK SKOTERÅKARE SOM TROR ATT DOM BEFINNER SIG PÅ EN CROSSBANA. HAR MAN ÅKT EFTER ETT SÅDANT GÄNG SÅ FINNER MAN EN STOR GROP EFTER VARJE KURVA OCH EN STOR SNÖHÖG BAKOM DENNA. DÅ NI I DETTA SAMANHANG ÄVEN KLAGAR PÅ LEDAVGITEN
SÅ BORDE DESSA GÄNG ÄVEN BETALA FÖR EN PISTMASKIN SOM KÖR EFTER 1000:-/TIM.
LEDAVGIFERNA ÄR ETT MÅSTE OM MAN ÖVER HUVUD TAGET SKALL FÅ ÅKA SKOTER I DET HÄR OMRÅDET OCH UPPLEVA DENNA OSLAGBARA NATUR OCH DESSVÄRE KOMMER ATT INOM EN SNAR FRAMTID DRABBA RESTEN AV SVERIGE.FUNÄSDALSFJÄLLEN ÄR ETT AV DE FÅ OMRÅDEN DÄR DET ÖVER HUVUD TAGET GÅR ATT ÅKA SKOTER VID DEN HÄR TIDPUNKTEN PÅ ÅRET SÅ TÄNK ER FÖR GRABBAR OCH VÄLKOMMEN IGEN.
 

Johannor

Välkänd medlem
1 jan 2000
230
0
16
Håller till stor del med Kent. De som klagar mest på dåliga leder är de som kör värst och ofta alldeles för fort. Lederna är inga crossbanor och de som tror det bör åtminstånde betala för sig utan att knorra. Passar det inte då kan man stanna hemma och göra egna leder eller ännu hellre crossbanor.
För mig får väl folk gasa lite om dom vill men som sagt, ju värre man kör ju mindre rätt har man att klaga och ju mer ska man betala för sig.

Tyvärr är det ofta rejsputtarna som är sämst på att betala frivilliga avgifter.
Detta vet jag av erfarenhet eftersom jag ofta står i kassa på en mack där frivilliga kort säljs.

 

Ola1

Rookie sledder
1 jan 2000
16
0
0
Till Kent och Johannor

En annan kategori som klagar är vi som drar en pulka med familj bakom. Och Ni anar inte hur mycket de uppskattar dessa halvmeterspucklar!

Saxat ifrån Fufj AB

"Vad gäller priset på ledkort är det i och för sig möjligt att avstå från att ta betalt, men eftersom konsekvensen av detta blir att lederna inte alls prepareras, anser vi att det är ett sämre alternativ."

Detta är som att sälja en Bil som ej är klar men debitera fullt pris så att det ska finnas pengar att utveckla den klart för kommande köpare!


 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
OK, var uppe i tänndalen i helgen. Jag har inget som helst att klaga på! Visst var det mycket pucklar och gropar på "frekventa leder" dvs de mellan tänndalen och funäsdalen bland annat, men jag har ju fjädring på min skoter. Mellan funäsdalen och bruksvallarna var vi första skotrarna bakom pistmaskinen, både på vägen dit och på vägen tillbaka! det pistades alltså 2 gånger samma sträcka, samma kväll och vi kom ikapp pistmaskinen ute på funäsdals-sjön. En annan sak, vi tog leden upp till gröndalen och där var det helt ospårat så vi fick spåra leden själv i massa puder, sen uppe på friåkningsområdet var det helt kanon! Inte ett spår! Tyvärr har ju vi slaktat allt där uppe nu då, men det gör väl inget nu när det snöar.

Ps: vi betalade ledkortet bägge dagarna.
En nöjd besökare
 

Kisse

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
Insjön Sverige
Jag brukar åka till Funäsdalen 2-3 grr varje år, och jag kan bara säga det har blivit sämre dom senaste åren. Inte bara iår, då man skyller på dålig snö tillgång.

Men det finns ju andra orsaker oxå, det är betydligt fler som åker till Funäsdalen och kör skoter nu.
Men vill dom behålla skoterturisterna där, tror jag man måste rycka upp sig.

Om man marknadsför sig med europas finaste leder, måste man bevisa det oxå. Man kan inte leva på gamla meriter.

Man kaske har dom bredaste lederna, men absolut inte dom bäst prepparerade lederna.




 
S

srt

Vi var uppe vid walles förra veckan och lederna var inget att klaga på.
H. Finnarna=)