Funäsdalen friåkning?

Empatraz

Välkänd medlem
8 apr 2013
106
0
6
Färila
Hej, är det någon här som vet om det är någonstans mer i funäsdalen än i gröndalen man får åka friåkning? (och det lilla sönderkörda grustaget mot bruksvallarna) Vad jag vet är det all friåkning de har att bjuda på i funäfjällen? och gröndalen ligger ju en bit bort från där jag har stuga så... :)
 

Sir_Sledalot

Välkänd medlem
22 nov 2010
134
0
16
Oviken
Nja, vart har du stuga? Om man åker mot upp mot storsjö så kommer man ju utanför deras område då är det väll fritt att köra.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Jag vet inte hur det ser ut åt de "andra hållen" runt Funäs. Men som sagt, mot Storsjö slutar regleringsområdet. När du kommer från Messlingen och precis innan det bär upp för första fjället passerar du under en elledning, där till vänster är det inte reglerat ovanför den ledningen (bort till en bit innan Flatruetvägen). Sedan när du kommer upp till "skoterrondellen" (korsningen mot Hede/Vemdalen) så kan man även åka på höger sida, dock kommer det lite reglering i form av reservat en bit bort där mot Nysätern.

Samla information om området. I detta fallet är ju Funäs regleringsområde rätt bra att utgå från. Kolla sedan Länsstyrelsens hemsida gällande olika reservat och speciella regleringar. Ett bra verktyg för att se olika reservat etc. är "Skyddad Natur" hos Naturvårdsverket - http://www.naturvardsverket.se/skyddadnatur (ligger en länk där på sidan till kartan). Information från dessa samt kommunen (och om man kanske t.om. har en skoterkarta över området) ger rätt snabbt en bra bild över vart det är reglerat och inte.
 

skoter_tokan

Välkänd medlem
31 okt 2007
270
0
16
Norrtälje/Messlingen
Hej, är det någon här som vet om det är någonstans mer i funäsdalen än i gröndalen man får åka friåkning? (och det lilla sönderkörda grustaget mot bruksvallarna) Vad jag vet är det all friåkning de har att bjuda på i funäfjällen? och gröndalen ligger ju en bit bort från där jag har stuga så... :)
Absolut vet jag det :) Hör av dig så ska jag berätta mera!