Fullt me olja i vevhuset?

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Jo han säger att den har funkat fint nu när han har kört, så låter som nått som hakat sig. att de kanske släppte när han hade igång den sen :)
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Kom ni fram vad felet berodde på. Har nu likande på min. Läcker in olja i vevhuset ibland då den står ett tag
 

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
har för mej att han tömde all olja o la ihop maskinen o fylde igen, o den ga gått bra båda säsongerna så :)
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Ser att min oljepump stannar på halvöppen i bland. Men vissa påstår ju att den inte kan läcka in olja då den står trots att oljepumpem är halvöppen. ..hur är det med det egentligen??
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om oljepumpen är gjord på det gamla vanliga sättet, dvs en kolvpump som tar in olja genom portar i cylinderfodret och pressar ut den genom en backventil i toppen, så skulle det kunna rinna olja rakt igenom om den stannar i ett läge där insugningsportarna är öppna och dessutom backventilen antingen är otät eller har så svag returfjäder att den öppnar för självtrycket från oljetanken.
Eftersom oljepumpen brukar drivas med kraftig nerväxling (20:1 eller något sånt) från motorn, så kan man inte dra några slutsatser av i vilket läge motorn har stannat för att avgöra hur oljepumpens kolv står.

Jag kan tänka mig att det där med oljefyllt vevhus är något som kan hända någon enstaka gång om man har maximal otur - t ex om ett skräp har fastnat i backventilen samtidigt som motorn råkade stanna i ett läge där oljepumpens kolv stod längst ned.
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Om oljepumpen är gjord på det gamla vanliga sättet, dvs en kolvpump som tar in olja genom portar i cylinderfodret och pressar ut den genom en backventil i toppen, så skulle det kunna rinna olja rakt igenom om den stannar i ett läge där insugningsportarna är öppna och dessutom backventilen antingen är otät eller har så svag returfjäder att den öppnar för självtrycket från oljetanken.
Eftersom oljepumpen brukar drivas med kraftig nerväxling (20:1 eller något sånt) från motorn, så kan man inte dra några slutsatser av i vilket läge motorn har stannat för att avgöra hur oljepumpens kolv står.

Jag kan tänka mig att det där med oljefyllt vevhus är något som kan hända någon enstaka gång om man har maximal otur - t ex om ett skräp har fastnat i backventilen samtidigt som motorn råkade stanna i ett läge där oljepumpens kolv stod längst ned.
Hände första gången för 2 år sedan, motorn var nästan stum då, sedan har det funkat tills denna påsk, då var det likt igen. Så det är ju inte jämnt, men har sett dessa gånger att oljepumpen har kärvat då men gått till sig efter man kört ett tag, men kanske är något med backventilen också då??

Vad kan kärva i oljepumpen att den inte går tillbaka jämnt? Vajern blir slak då oljepumpen stannar i halvöppet läge så då borde det inte vara vajern som hakar upp sig..

Var sitter backvenilen du nämner? Bökigt att byta?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Oljepumpen pumpar ju fram olja även då motorn går på tomgång och vajern är helt slak. Nu vet jag inte hur just din oljepump är gjord, men det kan t ex tänkas att gasreglaget vrider eller förskjuter ett extra "cylinderfoder" som blockerar intagsportarna mer eller mindre.
Backventilen borde sitta i änden av oljepumpcylindern, exakt hur det är gjort kan man nog se på sprängskisser eller i verkstadshandboken.

Kan det tänkas att det någon gång i tiden har hällts i något olämpligt i oljetanken, som har medfört avlagringar som ställer till med både backventilproblem och att reglaget fastnar halvvägs?

Det vore nog i vilket fall lämpligt att plocka isär oljepumpen och allt annat som har med separatsmörjningen att göra, tvätta ren och kontrollera alla delar noga och sedan sätta ihop.