Fuchs 2taktsolja

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
Nån som har erfarenhet av Fuchs silkolene comp 2 plus? Var de enda som fanns hemma hos handlaren när ja skulle ha en dunk inför vintern.
 

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
Ajdå.. får väl suga ur oljan som är kvar då. Jag kanske är helt fel ute, men som ja fattat de kan man blanda oljor med API klassning, och denna verkar ju ha de
 

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
Ah okej. Åker på suga ur så gott de går av den gamla oljan då, tack hjälpen med info och översättning :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Som jag alltid brukar tjata om så kolla att den tilltänkta olja flyter lika lätt som den fabrikanten rek! Gör nerfrysningstest i frysbox med den rek oljan för skotern och Fucks,, jämför sedan hur de rinner.. De nya i detta fall fucks får inte rinna segare om du förstår för då får motorn mindre olja. Rinner däremot fucksen lättare än org oljan så går de bra för då får motorn bara mer olja. En mer trögflytande olja kan få maskinen att skära ihop speciellt om man har en snålställd pump!
 

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
Tack Boost! Ska testa detta :) Köpte mig en crossfire 800 och har ingenaning om va gamla ägaren kört med för olja, får köra frystest å jämnföra med oljan som är i maskinen nu
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Tack Boost! Ska testa detta :) Köpte mig en crossfire 800 och har ingenaning om va gamla ägaren kört med för olja, får köra frystest å jämnföra med oljan som är i maskinen nu
De är ingen mening gör frysboxtestet mot annan olja än Arctc cat rek till den modellen. Köp Artic cat olja eller den de nu rek till den modellen och gör frysboxtestet mot den oljan. Du kan även köra och kolla hur många % den drar i genomsnitt på en tank soppa. Drar den uppimot och över 2% så är de ok. Drar den mindre går de justera på oljepumpen mer.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Men det måste ju finnas tester och specifikationer för dessa oljor, original och övriga! Är ju ingen raketforskning..
 
Reactions: trixa

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
https://www.fuchs.com/dk/en/products/product-program/product-news/fuchs-silkolene-renowned-special-oils-for-motorcycles-and-snowmobiles/

2 STROKE
SILKOLENE COMP 2 PLU PRO FULLY SYNTHETIC
Ultra low smoke, clean burning lubricant providing maximum performance, extra power and reliability. Compatible with all fuels.
JASO FC/FD / API TC /
ISO L-EGD

SILKOLENE SNOW COMP 2 Semi-synthetic 2-stroke engine oil for use in extreme cold conditions. MC Syn Technology, clean burning formula reduces wear and ensures reliability. Compatible with all fuels. Suitable for PreMix and Injector.
JASO FC/FD / API TC /
ISO L-EGD

Ni kan se, det finns en speciell Fuchs Silkolene Olja för snöskoter med namnet SILKOLENE SNOW COMP 2.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Intressant att se skillnaden på olika oljor

De va ju bästa rinntestet jag sett!!
Som ni ser är de stor skillnad på visco i kall väderlek jag skulle inte tordas köra på den segaste oljan längs till vänster på videon även om jag skruvat upp pumpen på max för de är trånga munstycken oljan ska igenom!!
Oljetillverkarnas viscouppgifter kan man inte gå efter för de står ju bara som ex flyttemp ner till -42 C jaha och hur segt flyter den då?
 
Reactions: zappa1

matikis

Ny medlem
18 feb 2021
1
0
1
23
Kalix
äger en lynx rs 2010 som jag har kört OK oljan med. har nu köpt Silkolene Comp 2 Plus Synthetic 2 stroke olja som jag blev rekommenderad. jag blandar direkt i tanken. kan jag blanda ny oljan med OK oljan? Vad tycker ni om Silkolene Comp 2 plus synethic 2 stroke oljan är till en lynx rs?