FST motorerna? behöver lite svar på frågor..

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Hallå. Inte ofta jag vågar mig in i polarisdelen då jag är erkännt Arctic-frälst :p Men jag gör ett försök, så va snälla med mig. Hehe ;)

Jag har nu på sista tiden börjat bli sugen på en 4-takts skoter, gärna en med turbo. Så då började jag först fundera på en arctic St 660 och förlänga den lite å trimma den.

För en lång maskin ska jag ha, de har jag bestämmt, 144'' blir nog lagomt för mig. Sen kom jag fram till att en FST Switchback borde ju bli de perfekta att bygga på egentligen..

Men de jag funderar på är:
Exakt hur mkt effekt lämnar en FST motor?
Hur ser effektkurvan ut?
Hur är motorn uppbyggd?
Kan man göra nått för att den ska ge mer effekt, runt 150-160hk men ändå vara driftsäker och ha ett bra register som kommer funka för lek å bus med både hopp och lössnö?
 
Last edited:

snowmobileer

Välkänd medlem
27 maj 2009
366
0
16
törs jag inte svar starkt på men dom ändrar ju bara datan typ, har inte hört något problem med det och det är testat.
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Jag vet en som kört med dahlbäcks chip men det blev ett generalras,men om dahlbäcks tuning var orsaken till haveriet låter jag vara osagt....
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Tyvärr har en del FST drabbats av motorhaverier. De jag har läst om har varit standard. Problemet består av bristfällig smörjning och är troligen åtgärdat numera. Kolla upp det!
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Okej. Har hört att många polrisar av dessa årsmodeller (både 2takt och 4takt) har haft poblem med att vevaxeln sväller när den blir varm och ger resultatet att primären låser sig och man får direktdrift. Ett par av farsans kompisar som har haft en RMK 900 och en som hade en FST Switchback fick båda detta problem flera ggr under den tiden dom hade dom. Någon som vet varför de blev så och om de är fixat på dom nU?

Kommer inte bli nått köp denna vinter om jag inte skulle komma över en större summa pengar men tänkte att de kanske är bra om man e tidigt ute med att ta reda på info om maskinerna :)