FST IQ Dragon Turbo startar inte

prozac

Välkänd medlem
16 jan 2009
108
0
16
Huddinge
Åkte 46mil med grabben för att köpa en ny skoter. Maskinen fungerade kalas på provturen så det blev affär. Lastade skotern på släpet och for hemåt. Väl hemma så startade inte skotern!?!
Startmotorn gick runt men motorn tände inte till.
Vi kollade alla kablar och anslutningar men fann inget. Tog ut ett stift för att kolla gnista och då plötsligt tände den till på en cyl. Plockade ihop allt och skotern startade. Den fick stå på tomgång o gå i 4-5 min och helt plötsligt stannade den som om man tryckt på stopp knappen. Därefter, stendöd. Startmotorn går runt men skotern startar inte.
Har plockat ut ett stift o kollat att det finns gnista. Ngn som varit med om något liknande? Stiften var rätt svarta men skotern har ju inte gått 200 mil ännu så de borde väl hålla mycket längre. Kan man kolla insprutningen på ngt sätt.? Finns det ngt sätt att läsa felkoderna i ECU'n?
 

frunilsson

Välkänd medlem
5 feb 2010
116
0
6
Man måste vara noga med att varmköra en fst, annars finns risken att man släcker stiften.
Så prova att köpa nya stift.
 

Skogsknekt

Välkänd medlem
15 jun 2012
120
0
6
Åtgärd 1 är att byta stift. Att starta upp en FST när det är kallt ute och stänga av den innan stift och topp blivit någorlunda varma knäcker stiften.
 

prozac

Välkänd medlem
16 jan 2009
108
0
16
Huddinge
Tack för tipset. Provkörningen varade kanske 5 minuter. Sedan stod maskinen stilla i dryga halvtimmen när papper skrevs och pengar o skoter bytte ägare. Därefter kallstart och några meter till släpet så varför inte, kan vara problemet. Ska plocka upp nya stift på vägen hem ida o prova.
 

Skogsknekt

Välkänd medlem
15 jun 2012
120
0
6
Det låter ej som om det är stiften men mitt råd är att byta dem och se. Lite bökigare att byta på en 4 taktare med det går på 10-20 min med lite bök.
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Är jätte vanligt att stiften slutar fungera efter en lång bilfärd.
När jag köpte min, så fick den åka snålskjuts i hela 77mil och jag behövde byta alla stift...
Så prova att byta och var nog med varmkörning som dom skrev ovan :)
 

prozac

Välkänd medlem
16 jan 2009
108
0
16
Huddinge
Skotern startade !?!?!
Skulle dubbelkolla stiften o när vi, efter att ha svurit en bra stund över hur trångt det var i motorutrymmet, slog på tändningen så hörde vi ett nytt ljud vi inte lagt märke till förut: soppa pumpen!
I med stiften och voila, den startade.

Nu ska vi försöka bena ut varför pumpen inte startade då vi kom hem efter resan. Känns lite shaky om pumpen väljer själv när den vill gå eller inte.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
På min FST Cruiser kunde den dö och starta när den ville. Efter andra gången på garantifelsök hos polaris visade det sig att ett relä behövdes bytas. Hela härvan sitter på variatorskyddet och vibrerar så det blir glappt.
 

prozac

Välkänd medlem
16 jan 2009
108
0
16
Huddinge
Suveränt tips. Vi drog o slet i alla kablar o såg en suspekt vid hävan ovanför variatorskyddet. Satt ett relä där direkt på kabelstammen som hade lite ärgade kontakter. Sprutade på lite elektronikrengöring men skotern startade inte ändå. Efter en fika o svordomar gick vi ner io garaget igen för att riva stiften och det var då vi hörde pumpen slå till. Så du kan mkt väl ha rätt.