Frysna gasare på RS någon med samma problem?

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Har nu under nyårshelgen varit i stugan och försökt brumma lite puder med RS :en. Men Förgasarna frös nästan omg. Trodde först att det berodde på att den sög i sig puder. Men efter mesh:ande av filter och tejpande av luftburken så gick den fint i ca 4min sen var det isigt i förgasarna igen. Hörde att tmx:arna kan vara känsliga för detta vid vissa förhållanden. Är det någon som har upplevt samma sak och hittade ni någon lösning?

Själv så kommer jag att linda en kylvattenslang runt gasarna om detta händer igen. Och hoppas att detta hjälper.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Har exakt samma problem, förgasarna blir alldeles kritvit på utsidan och fullt med snö innuti. Blev mycket bättre sen jag drog 2 par strumpbyxor över hålen bak på luftburken, men funderar starkt på att bygga om hela skiten. Men den verkar inte suga i sig så mkt puder ifrån den främre boxen vad jag kan tro? Är det samma på din att den bluddrar ihop sig totalt när man ska ut i pudret?

En idé jag hade var att sätta öppna filter och skruva dit skiljeplåtar där man kan sätta lufttempgivaren.

En polares 440 har också TMX gasarna, dock 34mm, dom blir också vita men påverkar inte motorgången något alls.
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Har exakt samma problem, förgasarna blir alldeles kritvit på utsidan och fullt med snö innuti. Blev mycket bättre sen jag drog 2 par strumpbyxor över hålen bak på luftburken, men funderar starkt på att bygga om hela skiten. Men den verkar inte suga i sig så mkt puder ifrån den främre boxen vad jag kan tro? Är det samma på din att den bluddrar ihop sig totalt när man ska ut i pudret?

En idé jag hade var att sätta öppna filter och skruva dit skiljeplåtar där man kan sätta lufttempgivaren.

En polares 440 har också TMX gasarna, dock 34mm, dom blir också vita men påverkar inte motorgången något alls.
Jo precis samma, plus att det rök ett par stift. Men jag har mina extra hål uppe på luftburken före sista tratten. Jag tejpade igen det hålet och alla skarvar och meshade luftfiltret, det blev mycket bättre. Innan jag tejpade var tratten i förgasaren klädd med en 1mm snö/ishinna från trotteln och ut till gummit i luftburken. När jag hade tätat så frös det bara kring nålröret och powerjeten mm. skickar en bild på den lättare frysningen.



Tror att det inte spelar någon roll hur mycket man tejpar o tätar, verkar vara just att det är tmx gasarna som gör att det fryser, det är ju någon sorts racing förgasare. Iofs. så kanske det skulle funka med öppna filter så att de suger lite varmare luft ur motorutrymmet istället.
 
Last edited:

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Precis, förmodligen är dom grymt känsliga mot kondensen som blir av kalluften och värmen i motorutrymmet, så öppna filter skulle kunna lösa problemet.

Vad kör du för bestyckning och ungefärlig soppaförbrukning med den?

Kör själv 280 MJ
45 PJ
Nålclipset i mitten, har hört en del som rekommenderar att sänka nålen ett snäpp. Hade det först men tyckte den fick en aning för ettrig/spikande gång, men berodde nog på is i gasarna.
Luftskruv 1,5 varv
Kör med powerjeten
Urkopplad hot start
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Jo oxå tror jag tmx är designade för ett rappt gassvar, dvs. en himla lufthastighet med lite gas..det blir kallt. + att luften i förgasaren är runt 20 grader kallare än omgivningen -15 = gasaren -35

Jag kör på 310 och 40 luftskruven 1/2 ut nålen minns jag inte men det är enl. original på -08 Powerjetsen inkopplade och hole shot urkopplad. MEN då har jag Tempa flow installerat och den snålar ner runt 10-12% på powerjet funktionen därför jag åker på 310.

körde tidigare på 290 och då gick tempen gaska raskt upp till 560. fullgas ca 2-300m och riktigt så tight ville jag inte ha det. Men på mellangas låg tempen på runt 460 och det tycker jag är ok, då är pipan iaf. varm och skotern rapp.
Har inte hunnit kolla soppa förbr.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Ok! Fick aldrig min över 525 grader med bestyckningen jag har på ca 700 möh, men fiskör man ramlar tempen ner på 300-400 kanske. Funderar på att gå ner på lågfart, men ska pröva sänka nålen igen först och se hur det funkar.

Hade rätt taskig soppaförbrukning, kom 5 mil på 40 liter... Nog för att det blev mycket puder och fullgas och hade jävligt roligt, men 8 liter milen är nästan lite väl saftigt kan tyckas :) Ska kolla lite mera sen, hoppas de berodde på is i gasarna..
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Ok! Fick aldrig min över 525 grader med bestyckningen jag har på ca 700 möh, men fiskör man ramlar tempen ner på 300-400 kanske. Funderar på att gå ner på lågfart, men ska pröva sänka nålen igen först och se hur det funkar.

Hade rätt taskig soppaförbrukning, kom 5 mil på 40 liter... Nog för att det blev mycket puder och fullgas och hade jävligt roligt, men 8 liter milen är nästan lite väl saftigt kan tyckas :) Ska kolla lite mera sen, hoppas de berodde på is i gasarna..
Hehe jag tror isen kan ha STOR betydelse, jag körde ca 2 mil och blåste 40l fick soppatorsk. Skruvade ca 15ggr på de milen:bawling:.
Körde en hel dag på bana och lite led före jul utan problem och då hade jag kvar på 40l
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Låter som om det blir öppna filter för min del :) Måste bara komma på någon fiffig hållare så förgasarna fortfarande sitter stumt och inte käkar insugsgummin :)
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
På min gamla Pro vilade luftgiltrena på en skummgummi bit och spändes past med en stropp.

Hittade det här i Lynx Racing bulletin för RS:en.
Vad är egentligen isopropanol anti ice är det vanlig k-sprit eller?? Verkar ju behövas en del..
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Jo, det är ju spritbaserad anti-freeze dom syftar på, så k-sprit är kalas! Får köpa hem några pallar sådant :) Men alltså sprit har ju även skärande effekt, så har man uppmot 6% kan inte det vara hälsosamt eller??!

Kalasbild det dära, har man något att utgå ifrån! Provar att köra lite mera i helgen med k-sprit, funkar det inte så skaffar jag öppna till veckan i hopp om att varmluft gör susen..
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Jo blir att testa med det för mig oxå. ska höra med fredde granberg också och höra hur han gör, kan ju inte vara så att de är ute o rejsar med is i gasarna. hittade lappen där jag skrev hur bestyckningen i min var.. jag hade inte 40 lågfart utan 45 och nålen är i andra klipset uppifrån.
 

shithead

Aktiv medlem
24 dec 2009
94
0
6
körde min lynx rs -09 med 260mj och 42,5pj med nålen i mitten..bluddrade på låga ibland.
drog ca 8 liter milen..iof var det ospårat men rätt törstig var den.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
jag körde med 290mj nålen på andra uppifrån 45pj i början på vintern. satte även i lite antifreeze i tanken.
när det började komma in varmare väder i mars blev det.
270mj nålen på andra 42,5pj och utan anti freeze.

kör alltid 2.5% olja.
hade aldrig problem med frysningar.

körde också utan power-jetsen när jag visste vart jag skulle och inte för mycket ändringar i höjd.
370 dom flesta gånger då.

allt detta var kring riksgränsen/björkliden ca1000m över havet.

vi var 3 som körde samma inställningar och ingen hade problem med frysningar.
dock med att lågfarten slog igen väldigt ofta.
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
När jag körde motocross, å det började bli ner åt nollan så var det bara att linda in förgasaren i ett liggunderlag å göra som ett rör lixom ända fram till cyllen.
Det hjälpte faktiskt
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Har varit o kört idag, slog i en halv liter k-sprit på full tank. Och den gick klokrent, var ute och test dök i pudret också. Visserligen är det inte samma ställe som jag hade problemen på.
Men jag har surrat både med Fredde G och Jocke S + en backåkare och ingen hade någonsin haft probs med isbildning på RS:en. De kunde slå i en skvätt tri pak el, liknande det var det enda?? Fick reda på att man törs gå upp till 600 grader på egt:n så jag kommer att gå ner till 300 huvud.

Det blir att köra helt utan k-sprit nästa tank och se.. Börjar misstänka att det var OK Lycksele:s 98oktan i som inte var bra.