Frusen gaswire på arctic cat f7

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Hejhej, tänkte ta en liten tur med skotern idag bara för att få upp lite pepp till vintern. Är ungefär -15 grader ute idag men under natten har det varit ner mot -25.

Före jag drar igång skotern så går jag igenom att alla reglage funkar som det ska och märker då att gasen är helt stum i opåverkat läge, tänker att den fryst fast så drar igång skotern för att tina upp wiren och låta skotern bli varm.

Efter att den stått på tomgång i ca 15min så är gasen fortfarande helt stum, så börjar försiktigt motionera den vilket slutar med att den fastnar i fullgasläge, så jag dödar skotern och på något sätt så viker gaswiren sig.

Monterar lös wiren från gashandtaget och trär ur den genom huven så att den går ut direkt från throttlehuset och försöker motionera från det hållet, men utan resultat.

Så funderar nu om man måste köpa sig en ny gaswire och smörja den ordentligt. Eller om man bara ska montera lös wiren och ta in den på tining, alternativt lägga en kupévärmare under huven och låta allt tina upp och se om wiren funkar som den ska senare?

Hade tänkt montera en styrhöjjare på skotern så funderar om det finns någon längre gaswire som passar min arctic cat f7a? (så man slipper förlängare etc)

Är det något speciellt man bör tänka på när man monterar lös gaswiren eller är det bara att köra på? Vill gärna göra det så smidigt som möjligt eftersom det blir fältmek och är lite småkyligt utomhus.

Tips uppskattas!

Mvh Carleen!
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Har du smörjt wiren nyligen?? Endel smörjmedel blir segare än sirap när det är kallt ute, kan vara bra att veta.
 

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Okej, men får tyvärr inte in den i nå garage då den inte går igång och är alldeles för långt att bära/knuffa till närmsta garage :(

Har inte smörjt wiren på ett år iaf. Funderar om gashängsbrytaren gör så att skotern inte startar?

Tack för svar!:)

Sent from my C6603 using Tapatalk
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Släng en presenning över skotern och en kupévärmare under och försök sedan igen. Alternativt ta lös gaswiren och tina upp den inomhus.
 

lidstrompa

Välkänd medlem
28 aug 2010
146
0
6
norrbotten
prova med att rengöra fjädern som drar tillbaka vajern. Min var full i olja och massa skit som frös när det va kallt och ledde till att gasen hängde sig.
 

Carleen

Välkänd medlem
12 nov 2010
251
0
16
Jonte96: Tror inte det blir varmt nog med presening över, eller kanske någon varmare dag :) Men hur sitter den fast, är det bara att trä ur wiren från hållaren där nere på spjällhuset? något annat man måste tänka på? Har inte gjort det här tidigare.


Lidstrompa: Okej, det kan vara en idé. Med wd40 typ? eller bensin kanske?

mvh