Friåkning Lofsdalen

to0mmm

Välkänd medlem
27 okt 2012
254
0
16
Gagnef
Tjena! Vi är ett gäng som ska upp till Lofsdalen V.9 och åka av oss. Undrar hur det är med friåkning där uppe? Är det förbjudet?

to0mmm

Välkänd medlem
27 okt 2012
254
0
16
Gagnef
Okej :/ Finns det något ställe i närheten av Lofsdalen där det finns friåkningsområden?

cyan

Välkänd medlem
23 dec 2010
118
0
6
Piteå
när vi va där så nog åkte vi lite ändå om ni är i lofsdalen så fråga folk i bystugan eller skoter folk hur ni kommer till en lång jävla rågång som en stor dal mellan 2 fjäll typ är precis på gränsen mellan sverige och norge. Iaf se till och ej åk över på norska sidan men uppe på fjället där om ni följer bortöver finns det raviner och gott om snö åka runt på så passa på ha lite kul ni och hoppas ni får bra väder sjukt fint där uppe :D

to0mmm

Välkänd medlem
27 okt 2012
254
0
16
Gagnef
när vi va där så nog åkte vi lite ändå om ni är i lofsdalen så fråga folk i bystugan eller skoter folk hur ni kommer till en lång jävla rågång som en stor dal mellan 2 fjäll typ är precis på gränsen mellan sverige och norge. Iaf se till och ej åk över på norska sidan men uppe på fjället där om ni följer bortöver finns det raviner och gott om snö åka runt på så passa på ha lite kul ni och hoppas ni får bra väder sjukt fint där uppe :D
Låter härligt, tack för tipset! :)

cyan

Välkänd medlem
23 dec 2010
118
0
6
Piteå
sorry nu cyklar jag gränsgatan jag menar är ju för sjutton i gördalen haha :D men har vart i lofsdalen också. När vi va där åkte vi mest upp mot våffelstugan och sen vidare upp på nått litet fjäll annars va det mest smiska led och upp för nå mindre fjäll hörde att det fanns nå raviner på andra sidan sjön från skoteruthyrningen sett nånstans längre bort men vart vet jag ej exact men i mina ögon är Lofsdalen mer mys ställe och ledåkning än friåkning. Kan ju alltid ta en lång dagstur :D

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Säkrast att kolla direkt på orten
http://www.lofsdalsspar.se/cms/

Om skoter står det bla såhär
http://www.lofsdalsspar.se/cms/node/10

Ingen ”friåkning” i Lofsdalen
I Lofsdalen är det inte tillåtet att lämna skoterlederna. Markägarna har upplåtit sin mark till leder och har som motkrav att vi håller oss till dessa leder. Det finns ju många fördelar med att åka efter en led, skulle det bli fel på en skoter så kommer ju antagligen någon som kan hjälpa till om man befinner sig efter en led, annars kan det vara nog så besvärligt att ta sig till bebyggda trakter. Samtidigt ska man ju veta att det inte är täckning för mobiltelefonen överallt på fjällen.

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Fanns ett par friåkningsområden förra året jag var där har jag för mig, snacka med skoter uthyraren tror dom heter noen eller något sånt precis vid sjön där du svänger upp till hovärken. Grymt trevliga och kunde tipsa om fina ställen

August_OH

Medlem
29 sept 2012
38
0
1
Sundbyberg
NOEN har nu tyvärr lagt ner, nu är det Frans som finns kvar....

Jag tog skoterkort här uppe förra säsongen och då körde vi utanför leden när vi skulle köra, och då var det inge problem. Kan vara så att de har fått tillstånd men jag kör ändå... Det är ju faktiskt en av de roligaste sakerna man kan göra att bara köra runt i lössnön!

MikeC

Medlem
27 jun 2013
8
0
1
I ett reportage i senaste nummret av en skotertidning som handlar om Lofsdalen så står det ordagrant "Mångder av fantaski friåkning bara man viken av leden". Javisst är det nog så även fast det är förbud.. Eller har dom släppt på förbudet på vissa ställen nu?

mitsumicke

Aktiv medlem
16 jan 2010
72
0
6
Kilafors
I ett reportage i senaste nummret av en skotertidning som handlar om Lofsdalen så står det ordagrant "Mångder av fantaski friåkning bara man viken av leden". Javisst är det nog så även fast det är förbud.. Eller har dom släppt på förbudet på vissa ställen nu?
Det läste jag också. Konstigt att dom skriver så om det är förbud? Man tolkar ju det som att det är frittfram..

antenorgren

Medlem
9 jan 2014
26
0
1
hofors
Finns fina områden om du tar leden mot lillhärdal tills du kommer ner från fjället. kanske 3-4 mil från lofsdalen. Bästa åkningen är mellan 650-850möh( mest snö ) iaf förra veckan:)

antenorgren

Medlem
9 jan 2014
26
0
1
hofors
Fritt fram förutom på hyggen och skogsplanteringar. Det är bra skyltat så det är inga problem att förstå vart man får åka.

joaspo

Aktiv medlem
12 maj 2012
98
0
6
Åkersberga/Lofsdalen
Inom Lofsdalsspårs område är det totalförbud att lämna leden. Vill man ha friåkning så måste man lämna onrådet. Söder och väster ut så är det en hel del naturresarvat tillika förbud vid sidan av leden. Norrut och österut finn det dock områden.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk