Friåkning i framtiden.

Sir Drink ALot

Aktiv medlem
22 dec 2007
64
0
6
Undersåker
Efter hot om förbud så har jag pratat lite med vänner om vad folk är villiga till att offra för friheten. En variant som de flesta kan tänka sig är att mot en ersättning få vissa områden avsatta för friåkning. De flesta säger då sig vara redo att betala mellan 500-1000/säsong spänn för en redig yta (ett par fjäll tex.). Några tycker att det ska vara en del av mänsklig rättighet att få åka vart som helst gratis. Vad har ni andra åkare för tycke i detta?
Om ni nu yttrar er om detta ämne så tar jag detta till Åre Kommun i första hand och kan ev. hjälpa till i andra kommuner om fler får för sig att förbjuda. Det finns alltid en kreativ lösning. Det gäller bara att få alla parter att inse att förbud gynnar ingen.

Om ni inte har skrivit på namninsamlingen gör det!!
http://www.namninsamling.com/skoter_i_jamtland
 
E

ejwbegysv

Den fria åkningen ska vara just FRI, inte hänvisad till ett "fri"-åknings område...

Finns inget bättre än att bara svänga av ut i skogen/fjället och bara åka och åka där det inte finns ett enda spår... Gräva en grop och sola,grilla sova osv...
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag antar att det inte är motsättningar mellan Utförsåkning-Snöskoteråkning som är det egentliga problemet. Utan att grundproblemet är Turskidåkning-Snöskoteråkningen, som inte anses kan bedrivas sida vid sida.

Därför kan lösningen vara att belysa vart framtida skatteintäkter tar vägen.
För om man inte lyckas finna lösningar som gör att bägge dessa aktiviter går att förena, så är det väl så att det ena måste ge vika för det andra. Därför borde nog kommunen mycket noga utreda vilken av dessa 2 turistgrupperingar som lämnar mest pengar efter sig i just Åre kommun, nu och i framtiden.
Utan att veta säkert, så antar jag att det är som på dom flesta andra fjällorter där bägge dessa turistgruppper finns, är så att det är skoterturisterna som lämnar mest pengar efter sig till dom företag som verkar och skattar på den aktuella orten. Samt sysselsätter mest av lokalbefolkningen.

I norra Sverige är det inte så många lokala företagare som lever på turskidåkarna.
Be dom lokala politikerna ta kontakt med sina partvännerna uppe i T.ex. Arjeplog, Jokkmokk, Gällivare, Kiruna kommuner. Här är det i huvudsak STF som tar intäkterna från turskidåkarna, STF skattar inte i någon av dessa kommuner, vad jag vet.
Ej heller är det så värst många av dom anställda hos STF som är bosatta och skattar på dessa orter.

Be att dom jämför med dom turistföretag som lever och verkar på dessa orter, och som har skoteråkarna som sin största och egentligen enda inkomstkälla under vintern. Vad skulle det bli för konsekvenser för dessa företagare om Åre kommuns ideer även skulle genomföras fullt ut på någon av dessa orter.

Få politikerna i Åre inse, att inhemsk skoterturism inte funkar med betalledområden och förbudsområden, utan skoterfolket leter sig i slutändan till kommuner där man har en mer liberal syn på snöskoteråkning.
 

Sir Drink ALot

Aktiv medlem
22 dec 2007
64
0
6
Undersåker
Väl talat. Tråkigt nog så lever vi skoter åkare i kategorin "smutsigt och förorenande" och tur åkare är "rena". Vilket gör att det kommer alltid vara en uppförsbacke i diskutioner med kommuner och övriga makthavare. Att skoter åkare strör 500' lappar runt sig och tur åkare vill fylla på gratis vatten verkar inte bry ekonomisk pressade norrlands kommuner. Rent är rent och smutsigt .... ja det är ju smutsigt. Jag tror dock att dessa makt havare inte har tagit alla aspekter i beaktning när dom kommer med dessa "förbuds tankar". Det skall bli mycket intressant att se vad ett möte kan ge (Bara dom går med på att ha ett möte). Nu åker jag norrut en vecka för att åka och filma skoter, så historien fortsätter när jag kommer hem.
Övertala fler att skriva på listan så våra röster blir hörda.

Måste lägga till att det är nog människor som bor långt bort som oftast är problemet. Visst det finns lokala personer som markägare, samer osv. som klagar men dessa personer som har fickorna fulla med miljoner är åt minstonde i Väst jämtlnad riktigt tråkiga personer. Dom kan inte för allt smör i småland förstå att vi här har en livstil som inkluderar skoter, turåkning, fiska, hembränt osv. För det har dom inte i skärgården så då ska ingen annan ha det. Det vore ett politiskt självmord att lägga fram någon restriktion i skärgården på båtar. eller bara kräva lite smalare gator på söder för att begränsa trafikenflödet i kollektiv gynnande ärende så miljön skonas lite.
 
Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Väl talat. Tråkigt nog så lever vi skoter åkare i kategorin "smutsigt och förorenande" och tur åkare är "rena". Vilket gör att det kommer alltid vara en uppförsbacke i diskutioner med kommuner och övriga makthavare. Att skoter åkare strör 500' lappar runt sig och tur åkare vill fylla på gratis vatten verkar inte bry ekonomisk pressade norrlands kommuner. Rent är rent och smutsigt .... ja det är ju smutsigt. Jag tror dock att dessa makt havare inte har tagit alla aspekter i beaktning när dom kommer med dessa "förbuds tankar". Det skall bli mycket intressant att se vad ett möte kan ge (Bara dom går med på att ha ett möte). Nu åker jag norrut en vecka för att åka och filma skoter, så historien fortsätter när jag kommer hem.
Övertala fler att skriva på listan så våra röster blir hörda.

Måste lägga till att det är nog människor som bor långt bort som oftast är problemet. Visst det finns lokala personer som markägare, samer osv. som klagar men dessa personer som har fickorna fulla med miljoner är åt minstonde i Väst jämtlnad riktigt tråkiga personer. Dom kan inte för allt smör i småland förstå att vi här har en livstil som inkluderar skoter, turåkning, fiska, hembränt osv. För det har dom inte i skärgården så då ska ingen annan ha det. Det vore ett politiskt självmord att lägga fram någon restriktion i skärgården på båtar. eller bara kräva lite smalare gator på söder för att begränsa trafikenflödet i kollektiv gynnande ärende så miljön skonas lite.
Visst så har miljön, kanske med all rätt, en stor genomslagskraft idag, även inom turistnäringen.

Men till syvende å sist så är det nog pengar som ändå styr i slutändan.
Speciellt i glesbygdskommuner med hög arbetslöshet. Men sannolikt är det lättare ju längre norrut man kommer, att få lokalpolitiker att förstå detta. För där används och brukas skotern av en större procent av lokalbefolkningen, och då följdriktligen även stora delar av lokalpolitikerna.

Sedan så är det ju så att utsläppen från skotern är ett globalt problem. så även om Åre kommun avsäger sig skoterturismen så har dom ju ändå inte löst något miljöproblem. Istället så har man skickat bort en penningstark köpgrupp till en annan kommun, där man får köra snöskoter efter kundernas önskemål.
Men att få lokalpolitikerna i Åre att att förstå detta, eller rättare sagt vilja förstå, kan kanske vara svårt.

Kan nog vara likadant med många rikspolitiker, att förstå att om vi väljer att försvåra skoterturismen, så väljer nog inte denna turistgrupp att ställa sig på turskidor istället. Jag gissar att många däremot får pengar över till att ta en charterresa till ex. Thailand och där hyra sig vattenskotrar, mopeder etc. Eller rent av till USA och klippiga bergen, för att hyra sig snöskotrar där istället.
Har man då löst ett globalt utsläppsproblem ?
Knappast, istället så har man avsagt sig pengar till den inhemska turistindustrin.