Friåkare är ju grymt bra på att marknadsföra sig själva

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Klickade på länken och skrollade ner.

Såg en bild, mitt hjärta hoppade till lite, jag tänkte "kan det vara en lundbergare?". Skrollade tillbaka och så var det en 4300 istället. Men det är fina traktorer det också.

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Grymt tråkigt. :(

Jag blev dock inte förvånad när jag såg bandlängden och kamhöjden på maskinen. Är kanske ute på djupt vatten men min uppfattning av det jag ser och hör om de flesta problem är att det är på platser dit det är enkelt att ta sig, ofta i anslutning till leder och vägar där det blir några decimeter att åka i.

De jag ser som pundar runt på sådana ställen är åkare med korta maskiner, helt enkelt för att man (såvida man inte är SJUKT duktig) tar sig ut någon annanstans. Samt att har du en längre maskin som är byggd för friåkning i bergsterräng så är det helt enkelt inte kul att t.ex. åka och spruta snö i ett dike. Det kräver mer utmanande terräng för att det ska bli kul. Och den terrängen är (oftast) inte i anslutning till områden där det blir ett problem eller skapar irritation.

Innan jag blir halshuggen - med detta säger jag inte att alla som åker kort maskin pundar sönder åkrar. Det enda jag säger är utifrån det jag ser när jag är ute så har jag t.ex. aldrig sett en 163" mountainmaskin som surfar runt i stugområdet på 1 dm nysnö. Ser dock korta då och då.

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Klickade på länken och skrollade ner.

Såg en bild, mitt hjärta hoppade till lite, jag tänkte "kan det vara en lundbergare?". Skrollade tillbaka och så var det en 4300 istället. Men det är fina traktorer det också.
Jag skulle ha haft en lundbergare här hemma på gården! Svinbra maskin som lyfter mycket trots sin nätta storlek. Har gjort x antal timmar i en 343a och skulle välja den som privatmaskin före 43an nästan alla dar i veckan.

Annars hade en Huddig inte varit helt fel som gårdstraktor!

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Jo, VI förstår ju det, men många andra har lätt att sätta likamedtecken mellan dom två orden pga såna här killar...
Tyvärr så är det så... Men det är den stämpeln som måste bort. Folk som inte tänker längre än vad näsan räcker finns det i alla Hobbys/livsstilar, Jag skulle nog säga att det är de seriösa friåkarna som har bäst kunskap om terräng/förbudsområden och att det är ledåkarna som som viker av leden i tid och otid bara för att det ser fluffigt ut.

En turbomaskin som håller fullt 4mil från närmsta led stör ingen heller, värre med de som inte vågar sig från leden men som ändå vill köra lössnö.

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
som jag ser det så finns det 2 kategorier...

kategori 1: SERIÖSA FRIÅKARE: syns inte,hörs inte, orsakar ingen skada (iallafall inte medvetet)

kategori 2: OSERIÖSA FRIÅKARE, SNORUNGAR, OMOGNA "TUFFINGAR" ETC ETC: syns, hörs, orsakar skada ( både omedvetet och medvetet)

tyvärr är väl kategori 2 betydligt större..... :(

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
som jag ser det så finns det 2 kategorier...

kategori 1: SERIÖSA FRIÅKARE: syns inte,hörs inte, orsakar ingen skada (iallafall inte medvetet)

kategori 2: OSERIÖSA FRIÅKARE, SNORUNGAR, OMOGNA "TUFFINGAR" ETC ETC: syns, hörs, orsakar skada ( både omedvetet och medvetet)

tyvärr är väl kategori 2 betydligt större..... :(
Jag önskar att du har fel, men med tanke på hur enkelt det är att ta ett skoterkort, enklare än att ta ett AM, (moppekort), och mängden fadäser som tokkörningar på olämpliga/otillåtna områden, klantkörningar där fjällräddning måste anlitas etc, så måste man kanske hålla med.

Nej, max 30 hästar 16-18 år, sedan någon annan effektbegränsning några år. - Kanske också mer omfattande utbildning för att få behörighet. Det är ju egentligen vansinne att en 16-åring, efter ett par dagars "utbildning" ska ha legal rätt att tygla monster på 150+++ hk. Är ju ganska bekant att ju yngre man är, desto vanligare är att man är drabbad av "parkinson" i gas tumme/näve/fot.

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Synd att inte regplåtarna syndes på nån av skotrarna. Kört en del i det där området och ovanför och det är inte konstigt att den fast befolkningen blir less då man ser en hel del avstickarspår där det är förbudsområden. Jävla pundhuven som håller på med sånt.