Freeride/Summit 800 e tec

per80

Medlem
8 feb 2010
24
0
1
gällivare
Ni som kör med summitar o freeride. Hur funkar dom om man kopplar på en kälke bakom? Har en m800 -12 som är otroligt känslig för varmgång trots isrivare o lång stänklapp. Vet att dom här maskinerna inte är gjorda för att puttra runt med en Nila bakom. Är inte riktigt redo att bli gubbe ännu...

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Hade inte långtestaren av summit x 154 -13 på sledtrax monterat drag för att dra pulka och skrivit om det om jag inte missminner mig.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Konstigt att M800:an inte funkar...
Den har ju rätt stor kylare...

Körde en del pulka förra säsongen med Summit X 154" -13 , fungerade bra.

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Fungerar då utan problem för mig och min m800 både med och utan isrivare.
9 dagar i påskas utan problem

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag körde en del pulka med min summit 154. Isrivare och en Nilapulka från helvete (tungdragen som f-n)

Gick helt ok så länge leden inte blev för dålig = låg fart= varmgång.

per80

Medlem
8 feb 2010
24
0
1
gällivare
Min m800 funkar inte alls att dra en brännapulka, som ändå är väldigt lättdragen... får väl byta till en Commander 800 så man kan ta med familjen ut o samtidigt leka lite;)

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hur/var åker du då?

Enbart i skogen på knöliga leder = jättesakta?
Eller åker du på fjället/fina leder där du kan hålla lite fart?

Som Vidgren säger, åker man väldigt sakta kanske det inte kommer funka, men kan man hålla lite fart så ska det fungera tycker man...

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Per80 är det runt centrala gällivare du kör?, kan jag förstå om det är problem, då leden är bland det sämsta jag kört på. Dock själv inte haft problem med samma setup m800+brännpulka.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ska man åka riktigt sakta hjälper det inte hur stor kylare man har i tunneln, då är nog det enda som funkar en luftkylare tillsammans med fläkt.

nils_daniel

Medlem
23 mar 2008
16
0
1
bytte till en summit 800 xm ifjol varav 60-70 mil blev med en brännapulka och en familj i. Dessa mil blev från januari till tidigt maj och ju senarte på säsången desto isigare leder, speciellt på morgonen. Jag har monterat isrivare i boggieskenorna som används på dom isiga mornarna och vid krypkörning, annars används dom inte efterssom det flyger in en del is/snö i pulkan. Vi hade inga problem med varmgång förutom vid två tillfällen då jag lastade upp snö på tunneln vilket hjälper mycket. Problem med varmgång behöver du inte oroa dig för.

nils_daniel

Medlem
23 mar 2008
16
0
1
Jag ser inga anledningar att bli gubbe ännu och köpa en touringskoter efterssom summit 800 går rätt bra att dra runt en pulka och familj med. Det man kan tänka på är att dom höga kammarna blir lite hala i isiga uppförsbackar så man måste använda lite fart istället. Isrivare är ett måste, jag tycker dom boggiemonterade fjädrarna river bäst.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jag har monterat isrivare i boggieskenorna som används på dom isiga mornarna och vid krypkörning, annars används dom inte efterssom det flyger in en del is/snö i pulkan.
Har också det lilla "problemet"
Stänklappen är rätt smal, så det smiter förbi en hel del snö/is som landar på pulkan.
Ska försöka göra nån typ av bredare stänklapp som kan hängas på lyftbågen när det är dags för pulkakörning.

per80

Medlem
8 feb 2010
24
0
1
gällivare
Ja lederna runt gällivare är bland dom sämsta i hela sverige. Så dåliga att dom inte ens är roliga med en crossmaskin. Åker mest uppe i fjällen på varierande underlag. Byggde en ram av plywood som jag har mont på tunneln,fyller den med snö o då funkar det kanon fint, men det är en ganska racklig lösning. Blir byte av maskin till vintern o det lutar åt nåt från BRP...Är annars väldigt nöjd M800, särskilt när man fått till variatorerna.