Freeride 800 E-tec Avgassmäller, eld ur avgasröret.

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Börjar bli less på denna Skitskotern:eviltongue:

Ski-doo Freeride 800 -15 .

Nya kolvar och en cylinder på garantin... kört 110mil nu efter renoveringen och nu börjar den kasta ur eld ur avgasröret och smäller...... -_-

Pratade snabbt med ÅF och dem trodde att den får alldeles för mycket bensin. Men först tid om 2 veckor kanske.... Dem hade aldrig hört talas om sånt:ciao:


Någon som vet vad det kan tänkas vara?



Sist tappade den kompen just på påskveckan när det är som finast att köra och nu detta, snart åker Jag med båt till Atlanten och knufar ut den från båten.
 

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
Att den misständer och "eld" kommer ur avgasröret är väll "normalt" när du kör in skotern? Etecn jag hade förra säsongen gjorde det under inkörning klart händer det hela tiden är det ju inte normalt.
Vet dock inte vad det beror på att den gör de men...

Att åf inte skulle ha hört tallas om det låter konstigt då jag har fått höra att detta kan hända av samtliga åf jag har besökt. ( Tror även det står i instruktionsboken att det kan hända under inkörning)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Att en återförsäljare inte känner till ett fel är ju ingen nyhet, fyra gånger var jag in med bilen första halvåret med skitfel, fast nog så irriterande (regnsensor med tuppjuck etc) och varje gång jag kom in såg dom ut som frågetecken och kommenterade det med "det har vi aaaaldrig hört talas om tidigare!"

-Men ändå fanns det i ett par av tillfällena delar hemma i lager så dom kunde åtgärda det omedelbart...? ;)
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Har det inte varit problem med tändspolar på etec?vet inte då om dom lägger av helt, eller om det krånglar från å till....
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Liten annorlunda fundering. Vilken höjd lver havet kör du och vilken klicker inställning har du på primären?

Jag tänker om motor går på för lätt belastning och skapar ett lean condition som drar upp avgastempen och börjar spotte lite eld.

Mina 2 första etec 800 gjorde så under inkörningen ich klickern på 3. Och jag körde på 300m och lite övervarv. Förstår att din inte är under inkörning löngre med För lätt belastning har samma effekt utanför inkörning.