Freeride 2011.. Motorhaveri

markkus

Välkänd medlem
5 feb 2005
184
0
6
stecka: Stämmer ju oftast, men i takt med att garantitiderna ökar så ökar också kraven från tillverkarna på kunderna. Dom två bilmärken jag jobbar med blir hårdare för varje år att servicar sköts, inom rätt tid och rätt miltal.

mvh

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag jobbar som mekaniker och kan lätt serva skotern själv men jag lämnade ändå in den dels för att handlarn sa det var säkrast för garantins skull så är det ju ändå en värdehandling som vissa tycker är mycket värt när man ska sälja.

andreas82

Välkänd medlem
27 nov 2009
108
0
6
Nån som vet säkert om man måste köra 500 mil innan kolvbytet och kontroll av vevaxeln på 800 e-techen av års -11. Skulle det komma brev från BRP om detta eller? man vill hu ha svart på vitt... nu går det ju en massa rykten och det brukar ju kunna bli missförstånd under tiden...
Man blir ju nervös nu då man hör att dom börjar rasa en efter en:unsure:

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
varför inte ta in alla 11er i sommar! Kör vi ras så åker dom garanterat också på cyl byte. Varför vänta till 500mil alt att vi kör ras under nästa vinter och vi ska vänta i kö eller på grejer. Dom har ju annat att så i under säsong.

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ja varför inte! Å andra sidan är det större chans/risk att veven är risig mät den gått lite...
Men som sagt, vore ändå skönt att göra bort det innan det ev rasar då det kan förstöra flera helger av en kort säsong och om man har otur och ett haveri sker mitt ute i obygden rent kan vara farligt om man är ensam...

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.163
114
63
Det är väl bara lyfta på luren och ringa till eran återförsäljare och fråga om de kan göra det tidigare.

Värsta scenariot är ju ett haveri mitt under säsongen och vev eller cylinder är skrot och det finns inte på lager. Ger ju en onödigt lång väntetid istället för ett snabbt och enkelt kolvbyte.

Edit: Dock kanske det finns ont om tid för det arbetet under sommaren då de flesta säljer, servar och reparerar fyrhjulingar, motorcyklar och eller båtar sommartid.

Last edited:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Detta är väl ingen stor grej att yvas över, kolvbytet kommer ju att ske för alla vad det lider dvs att de hinner köra tillräckligt mycket.

Är man osäker och inte vill riskera att bli på fjället med haveri så är det ju bara köpa ut grejorna och byta då det är en förhandlingssak med er ÅF och om han eller den enskilde ska ligga ute med pengarna.

Vilket som är det ett nollsummespel på ett par års sikt för bägge parter.

nasholm82

Välkänd medlem
16 mar 2010
170
1
6
Lappstockholm
Nån som vet säkert om man måste köra 500 mil innan kolvbytet och kontroll av vevaxeln på 800 e-techen av års -11. Skulle det komma brev från BRP om detta eller? man vill hu ha svart på vitt... nu går det ju en massa rykten och det brukar ju kunna bli missförstånd under tiden...
Man blir ju nervös nu då man hör att dom börjar rasa en efter en:unsure:
Problemet är att en tätning kan vara dålig på veven och att stiftet till kolvringen kan släppa så om man tar in alla -11or nu och bara byte kolvar så kan det hända att packboxen pajar senare och då får man byte kolvar igen.
När kolvarna byte så kollas även venen.
Nu vet jag inte exakt hur dom kommit fram till att den håller till ca 500 mil men det har dom nog undersökt.
Tror inte att BRP vill att 800 E-tech så bli en fortsättning på den gamla 800an så vill kolla veven innan det händer.
Vet inte om nån förstår det jag skriver.. formulerar mig som en kratta =) hehe

enberg_187

Välkänd medlem
18 sept 2008
346
0
16
En bekant kom 350mil sen for stiftet på kolven och den skar han lämnade in den till åf och dom fixade den nu när han kört drygt 450mil så skar den på veven och ska in här i veckan.

Så jag tror det fuskas lite med kollarna på veven. :(