Freeride 2011.. Motorhaveri

ruskselelommen

Aktiv medlem
8 okt 2007
94
0
6
Nu har det hänt. Den skar igår då ja va ut å grilla korv.. 323mil. har lämnat in den nu så ja hoppas på besked i morgon eftermiddag..

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
än så länge är det ju fulla garantier på alla + att sessongen är så gott som slut så man kan ju trösta sig med att det inte hände i höst i stället.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.561
426
83
Malå/Adak
Mest troligt är det ju kolvringsstoppen som vikt undan sej och sen har kolvringen klippts av i avgasporten. Av just den anledningen ska ju kolvarna bytas på dessa maskiner, dock inte förrän maskinen gått 500 mil. Just detta borde ju medföra att Doo ämnar täcka dessa ras även om dom inträffar mellan garantiavslut och 500 mil i de fall skotern inte hinner gå 500 mil på två år

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.163
114
63
"Garantin" på kolvbytet gäller fram till 2015. Så man har ju några år på sig att köra 500mil, om den inte hinner ge upp innan.

Du kan hoppas på att du har en felade vevaxel också så får du en ny, samma som sitter på 2012, då vissa 2011 har fabrikationsfel på vevaxeln.

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.163
114
63
Visst är det väl en fördel om den är servad enligt boken.

Men å andra sidan har ju inte problemet något att göra med hurvida den är servad eller inte, det är ju helt enkelt fabrikationsfel och det måste ju (egentligen) BRP ta på sig.

nasholm82

Välkänd medlem
16 mar 2010
170
1
6
Lappstockholm
Ajdå.. låter inte bra.. Första 800 E-tech'en häromkring på ski doo maskinerna som jag hört om..Men klart en från ruska skulle va först=) hehe
Men då har du ju den i toppskick tills nästa säsong som börja om någon månad =) hehe

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.163
114
63
Har två kompisar med varsin Summit X 2011 som har havererat pga kolvarna tidigare i vinter, 220mil och 290mil hade dem gått. Den ena fick ny vev också och den andra helt ny motor pga så stora skador.

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Läs igenom ordentligt vad som gäller ang garanti och service ! .

En bil som havererar får man inte ut något om man inte följt och gjort samliga servicar

Tror det kan bli om det inte blivit det redan på skotrar oxå , att man måste göra all service enligt service boken för att garanti skall gälla .
Är dom riktigt kinkig och den inte är gjord , så kanske man står där !

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Måste den vara fullservad hos åf för att garantin ska gälla till 2015 då ?
Jag jobbar som bilmek och dom första 2 åren vanlig nybilsgaranti gäller så länge den är servad oavsätt vart men har du inte servat enligt intervall kan dom dra in garantin. Men däremot den förlängda garantin (Gowill) kan du glömm om den inte är servad på exakt som den ska och har du varit på icke märkesvärskad och servad får du inte häller någon godwill. kan tillägga att gowill är för fel som inte ska inträffa så man kanske kan kalla det konstruktionsfel också så det är ju samma sak.

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Vad det beträffar service just på motorn hos en etec är det typ tändstift på 600 mil? Och kanske rengöra avgasportarna dvs typ inget som påverkar livslängden på motorn, kan ju inte spela någon roll vid ett haveri typ kolvar/vev HUR den servats om den rasar vid 300....?

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Har ingen betydelse som du säger men iaf innom bilindustrin där jag jobbar är det en ren prinsipsak. Att varför ska dom hjälpa till med garanti till folk som inte servar som dom ska.

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.163
114
63
Man ska ju inte säga säkert då det verkar variera hejvilt mellan återförsäljare.

En kompis hade en RE 800 -09 som skar vid 200mil, han hade inte ens gjort 1:a servicen på den och han fick det gjort på garantin. Men det är ju ett par år sen och kan mycket väl ha blivit hårdare krav som sagts.

Man kan ju ställa sig frågan själv om man tycket det är värt att strunta i servicen, jag tycker inte det och då kan man inte heller bli nekad ett garantijobb som tex ett motorhaveri som kan bli väldigt dyrt.

markkus

Välkänd medlem
5 feb 2005
184
0
6
Ja, i bilbranschen är det hårt om du inte sköter service korrekt. Men är nog också mer reglerad och kontrollerad än skoterbranschen.

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Jag servar och justerar min maskin kontinuerligt för bästa prestanda, är väl kanske lite väl övernoga med min maskin. Självklart ska man lämna in maskinen om man inte har intresse / kunskap att göra det själv. Ville bara framhålla att service på en skoter i stort sett inte rör motorn.

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Sällan de är några trubbel på nybilgaranti och inte riktigt gjorda servicar på bilsidan däremot goodwill kan bli svårt att få om man fuskat med service å framförallt märkesservice.
OBS detta gäller bilsidan och två märken som jag sköter mkt garantier mot.

Edit: mellan 85-90%kommer tillbaka och håller sina servicar medans garantin gäller