freeride 154 på leden?

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Har en 154 -14 och den går riktigt bra på led.
Visst känner man av att framvagnen är smalare och det blir lite bökigare när det svänger.

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Nej jag tycker inte den blir vinglig.
Remmarna håller rätt bra, men vi har märkt att överhettar man remmen tex vid en fastkörning så smäller den efter ett tag, mycket hänger på variatorsetup men även konditionen spelar in. Taskig kondis så hinner remmen svalna😃

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Är den smidig i skogen?
Ja den är smidig.
Jag tycker det är en optimal skoter, fungerar bra i skogen, går att åka bra fort efter leden.
Visst är lite bredare och tyngre än en renodlad lössnömaskin, men funkar kanon i skogen.
Antar att du åker lite blandat led och ospårat.
Om du åker mest led köp en 146" men åker du mest bredvid så köp en 154"
Tråkig variatorsetup, men det är ju lätt avhjälpt.

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
ja den funkar efter leden dock inte bra skulle jag säga. Inte ville då jag bomba led med min 154". Gick bättre på leden än poo som jag hade förr.

Den är rätt smidig åkte dock med en RAS2 framvagn på min maskin.

Remförbrukning på min var inte bra. Tog mycket rem tror dock jag hade en måndagsex. Original variatorsetup är som 800PSR skriver tråkig men går att få dem roligare i botten.

Svåra frågor att svara på eftersom denna är så individuellt hur maskiner går och upplevs.

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.885
115
63
Skellefteå
Nästan ingen maskin med 154 lr längre matta går bra efter led. Den som hävdar motsatsen har inte kört en kort maskin eller en crossover på många år! Det är ju dessa maskiner som är gjorda för led. Alla övriga är det inte. Tycker jänkarna är lite bättre än oss på att välja rätt maskin för sin faktiska körning.

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Självklart går det inte att förvänta sig att en 154 är ledanpassad som en kort.
Men efter åkt kort maskin i många år blev jag glatt överaskad att 154"freeride fungerade så bra som den gör efter led. Dels så är det hyfsade dämpare, förstärkt chassie och längden gör att den slätar ut leden något. Så med lite sunt förnuft och erfarenhet så trodde jag de flesta förstod vad jag menade.
Så kontentan är: Nej du hänger inte på en kort maskin på leden.