Freeride 146 eller SKS 155

Laffen

Ny medlem
29 apr 2019
3
1
1
44
GBG
Skall gå till inköp av min första skoter och står och väger mellan:
Freeride 146” 800cc 2015-2016 modell
SKS 155” 800cc 2016-2017 modell

Kommer säkert att köra ca 60% led resten lek, hopp och stök. Har kört en hel del skoter men inte inte haft någon egen till nu.

SKS 146” ser ut att bli lite för dyr men kunde kanske varit ett alternativ.

Budget Max 70K

Lutar åt Polaris men kan inte helt släppa Ski Doo.

Vad säger skoterfolket om dessa två modeller?
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Skulle nog säga Freeride med den beskrivningen.
Busig, går på rullen osv.

Sks är grym på att ta sig fram i snön, då det är en Rmk i grunden.
Men är lite stramare och inte lika busig.
 

Laffen

Ny medlem
29 apr 2019
3
1
1
44
GBG
Skulle nog säga Freeride med den beskrivningen.
Busig, går på rullen osv.

Sks är grym på att ta sig fram i snön, då det är en Rmk i grunden.
Men är lite stramare och inte lika busig.
okay, tack för svar.

Läser en del skräckhistorier om att BRP käkar remmar, är detta ett reellt problem eller enstaka måndagsexemplar?
 

Martin023

Medlem
14 feb 2019
5
0
1
35
Falun
okay, tack för svar.

Läser en del skräckhistorier om att BRP käkar remmar, är detta ett reellt problem eller enstaka måndagsexemplar?
Jag har då kommit över 150mil med min freeride 800 utan att remmen börjar se sliten ut, förhållandevis motiverad körning.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
okay, tack för svar.

Läser en del skräckhistorier om att BRP käkar remmar, är detta ett reellt problem eller enstaka måndagsexemplar?
Finns såklart måndagsex.

Men min uppfattning är att det beror till största delen på körsätt.
Kör man som medelåkaren funkar det rätt bra.
Kör man hårt eller riktigt hårt så får man högst troligt problem.
Det är därför som man läser att många kör länge på remmarna utan problem.
Det är svårt att sålla och bestämma sig för vilka man ska lyssna på, det är ju många som skriver ditt och datt.
Finns ju tex. en del som kör 200+ mil på en rem, enligt dem själva kör dom hårt, håller stumt hela dagarna typ...
Samtidigt har skotern aldrig dragit mer än 3 L/milen, det är ju en Etec liksom...
Såna är ingen mening att lyssna på, de är för märkestrogna och använder inte maskin fullt ut, eftersom den inte drar mer soppa...

Jag har har haft ett par långa skidoos, visserligen för några år sen.
Hade stora problem så länge som dom var original.
Men det verkar som de nya inte är nå bättre, tyvärr.
En kompis bytte bort sin -19 BD3900 DS på grund av remproblem tex.
Så min bestämda uppfattning är att det är remproblem på många maskiner.

Därmed sagt att det inte är ett hopplöst fall.
Kör man inte stenhårt i lössnö, utan lite blandat led/lössnö, funkar det säkert ganska bra.
Kör man hårdare än genomsnittet, sätt dit ett riktigt bra variatorkit, då funkar det såå mycket bättre.
Gjorde mods på mina 2 maskiner så att hållbarheten gick från några enstaka timmar till en halv säsong.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Jag håller med A.Holm. Jag var nog en av dem som ansåg att jag körde hårt och ändå aldrig hade problem. Sen har jag varit iväg på "äventyr" med folk som kör hårt och då insåg jag att jag kör/körde snällt och försiktigt🤪 I år har tempot ökatvid teknisk skogskörning och även remmarna har börjat rämna. Har i och för sig varit några beggade eftermarknadsremmar som haft en hel del mil på sig redan så jag skyller på det🤣 men körstilen har nog mest inverkan

Jag tror på en riktig linjering av variatorerna och variatorkit för de som kör hårdare än medelsvensson.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Såg att du övervägde etec 800 och står det mellan de två du skrivit hade jag nog nästan valt att gå på polarisen för deras 800 är roligare än gamla 800 etec. Hade det varit 850 etec hade jag sagt tvärt om. Sen är ju iofs en 146:a "lekfullare" än en 155:a så det är en svår avvägning.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Jag har då kommit över 150mil med min freeride 800 utan att remmen börjar se sliten ut, förhållandevis motiverad körning.
Det är just det, man nöter aldrig upp remmar på dessa! Har så gott som alltid loss remmen och inspekterar den efter varje kördag, likförbannat har det hänt att jag mer eller mindre bara hunnit ut och fått up ångan så har det frasat till och sluppit bitar..... Att hålla ständig koll har däremot gjort att jag sluppit några riktiga explosioner på skotern jag har nu, men remmar har jag bytt.
(Tycker nog att det är jobbigare att det farit två mattor på två vintrar än de tre remmarna som gått på samma tid).

Har man en skoter som gammeldags nöter upp remmar så har man antingen ett praktexemplar eller så kör man försiktigt.
 

Laffen

Ny medlem
29 apr 2019
3
1
1
44
GBG
Tack för många bra svar och reflektioner😃 Är väl som att välja mellan vanilj och choklad detta.
Tror det blir en SKS 155” 👍
 
Reactions: neden