Freeride 137 eller 146 2014?

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Har i skrivande stund faktiskt bokat upp mig för en 137:a men har ändå lite funderingar om en 146 skulle funka för mig.

Min åkning sker uteslutande i Borgafjäll, i normalfallet runt 70% led och min bcx funkar idag för ca 90% av den friåkning man gör.
Jag behöver alltså en maskin som går lite bättre i snön än min bcx men som fortfarande är hyfsat snabb efter led.
Jag tycker mig idag också sakna riktiga inställningsmöjligheter av dämparna fram.
Med detta så borde valet av en Freeride 137 vara en "no brainer".

Men för att ställa till det så har jag haft med mig ett kompisgäng upp detta år, tidigt under vintern och vi åker bara friåkning.
Detta har varit de bästa turerna jag någonsin gjort på skoter men jag har aldrig lyft och grävt så mycket som jag gjort då.

Det kommer garanterat bli många resor till med grabbgänget och svårighetsgraden på friåkningen kommer antagligen att öka vilket borde tala för en 146:a.
Flex edge , t-motion och kammar på 63,5mm låter dock inte så skoj efter led eller funkar det ok med ett par isrivare??

Jag är inte den som ligger och pressar järnet efter leden men vill fortfarande inte känna att den inte känns ok att åka led med.
What to do?????????????

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Har i skrivande stund faktiskt bokat upp mig för en 137:a men har ändå lite funderingar om en 146 skulle funka för mig.

Min åkning sker uteslutande i Borgafjäll, i normalfallet runt 70% led och min bcx funkar idag för ca 90% av den friåkning man gör.
Jag behöver alltså en maskin som går lite bättre i snön än min bcx men som fortfarande är hyfsat snabb efter led.
Jag tycker mig idag också sakna riktiga inställningsmöjligheter av dämparna fram.
Med detta så borde valet av en Freeride 137 vara en "no brainer".

Men för att ställa till det så har jag haft med mig ett kompisgäng upp detta år, tidigt under vintern och vi åker bara friåkning.
Detta har varit de bästa turerna jag någonsin gjort på skoter men jag har aldrig lyft och grävt så mycket som jag gjort då.

Det kommer garanterat bli många resor till med grabbgänget och svårighetsgraden på friåkningen kommer antagligen att öka vilket borde tala för en 146:a.
Flex edge , t-motion och kammar på 63,5mm låter dock inte så skoj efter led eller funkar det ok med ett par isrivare??

Jag är inte den som ligger och pressar järnet efter leden men vill fortfarande inte känna att den inte känns ok att åka led med.
What to do?????????????
Jag kör själv en 146 freeride 2013 och den fungerar helt ok efter led. Har isrivare à la polaris monterade och det fungerar bra. Däremot vill den gärna understyra mycket i kurvor jämfört med en 137. Ganska logiskt iof sett till att det är lång matta med mycket kammar. 137 är nog den bästa allroundmaskinen. Men vill man köra en hel delmfriåkning, då blir nog 146 mest Bang for the Buck.

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Skulle helt klart välja en 146"
Själv har jag en 137" Freeride, visserligen en 12á som hade 44 matta.
Men 137" det är nog den sämsta kompromissen som finns. Har nyss förlängt den till 146.
Och den känns mycket trevligare det lilla jag har kört på den.

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Har kompisar som kör Freeride 146 samt en som haft en 137" och nyligt bytt till en 154", skulle absolut rekommendera 146" om du ska köra i puder. Går rätt bra trots att det är en skidoo :blink1:

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Varför inte en BD 3700 då har du ju en ledpiskare av rang och den går garanterat bra i lössnön också.

Själv kör jag med en Freeride 146" -12 och har då aldrig känt mig begränsad på något sätt efter leden.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Skit vad svårt det skulle vara då, lutar nu mera lite åt en 146:a.......förvirringen är stor.
Tack iaf för den input ni gett.

Har lite farhågor bara ang t-motion och kamhöjden.
Skillnaden mellan 57mm och 63,5 är inte direkt stor egentligen och med ett par isrivare borde jag väl inte behöva oroa mig även i påsk-föret?

Första året t-motion sitter i Freeride när man sett bild på någon som spruckit i svetsen på årets summitar känns sådär måste jag säga.
Men samtidigt är jag 32 bast och långt ifrån den som kommer att gå hårdast åt denna maskin nästa år.

Ang mina 70% ledåkning så är det nog bara detta året som varit så extremt mycket led pga snöbrist och brist på åkkompisar.
Skulle jag äga en 146:a ett normalår skulle jag nog hamna på 50/50(långa transportsträckor till guldställena).

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Tycker du ska ta det steg för steg, har du en BCX vilket jag också har så skulle jag gå över till en 137a först. Överväger det själv. Anledningen är att du ska ha mest skoter för pengarna, kommer det dåligt med snö nästa år så har du massor med extra matta att släpa på efter leden och den kommer nog understyra ganska så mycket mer än det vi kör idag.

Jag byter nog till en FR 137a då höjdringarna på våra knallar inte är tillräckligt nära varandra för att behöva mer, sen är det ju halva grejen att utmaningen ska vara stor. Att köra mountan här blir ju som att köra en X-RS runt en crossbana utmanad av en viking II:a eller en panter lång.

Klar nakdel till freeriden från mig blir att den i år är så vansinnigt ful! Men men, man ska ju åka skoter och inte titta på dem.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Här är lite bilder från ett område som jag brukar åka i dock "påskföre" här klarar jag mig ganska bra med vad jag har idag.

I ett annat område räcker den dock inte till ens i år när det varit mindre med snö:

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Har en BCX men den är helt fel för det jag håller på med och tycker är kul - så lite led som möjligt och bökig, brant skogsåkning (köpte den som allround vilket blev fel). Har under säsongen åkt 146 och 154 Summit med tMotion. 146 funkar ok på leden och 154 är katastrof (i jämförelse). Mycket på grund av spårvidden och dämparna tror jag.

Med tMotion och flexedge så tror jag dock inte att lite bredare stance (som freeride och BCX, inte brett men bredare än Summit) är av ondo. Kommer nog bli mindre "orolig" på skrå och på led.

Skulle någon fråga idag vilken som skulle vara den ultimata crossovern skulle jag nog säga en Freeride 146 inställd för led med lite mer skidtryck än normalt på en bergsmaskin. Beroende på hur mycket led man åker i förhållande kanske att man kan gå ner i kamhöjd lite.

Själv lutar jag mot en Freeride 154 nästa år. Synd att den är så jäkla ful bara.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Tycker iof att kammarna är för höga på 137an också, 51mm vore lagom. Visst är det roligt att gräva kanaler när man är ute och åker men jag har allt för ofta lite mer oerfarna med som ska åka på samma ställen som jag vilket leder till att man får tänka på vilka spår man lämnar efter sig.

Enpatte, låter som att din snötillgång tillåter 146 freeride och då är ju saken biff.

Här nere har det varit nästan en månad ren isgata i spåren och då är till och med 44mm powdermax mattan katastrof (spinner och sladdar hejvilt och det håller nog inte mattan för) Man får hålla precis det man vågar och lite till för att få kylningen att räcka till så har inte åkt mer än absolut nödvändigt efter led.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Just nu verkar det som att jag ändrar min order imorgon till en 146:a och skippar dekalkittet ist.
Det är bara att hoppas att den funkar ok efter led ändå, men vem vet den kanske funkar så pass mycket bättre i snön att jag skiter i ledegenskaperna. ;)

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Gick från BCX till FR 146" och de uppför sig rätt lika på leden och jag körde såklart snabbare med Bcx', men det beror ju mest på mattan. Där de skiljs åt är ju när man klättrar mellan träden. FR146" är ju överlägsen där. En fråga bara, hur kommer det sig att du kör 70% led när du kör i Borga? Borde det inte vara 99% friåkning;)

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Ändrat till 146 iaf.
Tror den kommer att funka bra även på led med skidorna i det bredare läget, sedan är det bara att ta bort snabbkopplingen till krängningshämmaren när man svänger av.
3st övertidpass avklarade i mars och 6st uppbokade i april så nu är det bara att jobba på så mycket man kan och spara i stort sett hela semestern tills man får nöjet att ta en premiär tur i typ dec........långt dit nu kännner jag....suck.

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Helt riktigt ang. krängaren. Funkar inte att fläska på leden utan den. Kör du 70% led så bör du väl köra på breda läget på skidorna, men kan fortfarande inte riktigt smälta att du inte kör 99.99999% friåkning när du kör i Borga, men men....

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Helt riktigt ang. krängaren. Funkar inte att fläska på leden utan den. Kör du 70% led så bör du väl köra på breda läget på skidorna, men kan fortfarande inte riktigt smälta att du inte kör 99.99999% friåkning när du kör i Borga, men men....
Om du läser lite mer noga så ser du att det endast var extremfallet iår pga snöbrist och brist på åkkompisar.
Ett normalår som jag sa tidigare är nog 50/50, sen vem vet vad som händer i framtiden för moderna skotrar är fortfarande ganska nytt för mig även om jag kört skoter sedan jag var typ 7 år.