Freeride 137 2012 slp system orkar inte

matteias

Välkänd medlem
23 sept 2009
420
0
16
Östersund
Orkar inte i snön, vad kan vara fel?
200/290 Primär och helsystem. Varvar 8100 på test repa på ca 200m höjd lätt snö.
Men i fjällen dör den direkt utanför leden vid 7300. Ca 500med höjd.
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
Borde man sätta tillbaka original fjädern tills man har inhandla vettiga saker ifrån mr diablo eller pilla och ta bort mer pinvikt?
att plocka av pinn-vikt kommer att resultera i att maskinen övervarvar när det gåt lätt
fjädrarna mattas en del under tidens gång och kan behöva bytas
men ring till "diablo" och rådfråga med honom
 

matteias

Välkänd medlem
23 sept 2009
420
0
16
Östersund
att plocka av pinn-vikt kommer att resultera i att maskinen övervarvar när det gåt lätt
fjädrarna mattas en del under tidens gång och kan behöva bytas
men ring till "diablo" och rådfråga med honom
Maskinen har endast gått 120mil man tycker den borde va kry.
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
120mil kan räcka med tanke på vilken temp dom utsätts för med orginal setup
men innan jag och flera "experter" ;-) här på forumet utalar vad du ska göra så tycker jag du ska ta kontakt med herr diablo (christian tror jag han heter) han har bra kunskap i ämnet
även om din maskin är modifierad så lär han kunna hjälpa dig med en lösning
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ring och prata med Christian, han han sina saker.
Annars kan ju ett tips vara att kolla lite på slp hemsida, dom måste ju nån rekommendation till röret? Har läst mkt på dootalk och hört rykten om att lätta vikten i varran med slp men ska låta det vara en svag hörsägen! Vet att dom hade skapliga grundsetup rekommenderat till polaris med system, dock med deras egna grejor men kan ju ge en vink?
 

matteias

Välkänd medlem
23 sept 2009
420
0
16
Östersund
Skriv gärna vad Diablo sa sen!
När vi höll på att rengöra variatorerna så upptäckte vi ett hål i mattan, så just nu är den på motorhuset i Östersund för byte av matta. Pratade med Christian en snabbas och även han tyckte det var konstigt.
Han bad mig kolla så att inte viktpinnarna var bredare än 42mm vilket dom inte var.. är dom 46mm som inte är allt för ovanligt så kan dom ta i locket.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Ok. Du nämde att den funkade ok i fjol med org set uppen i primären! Nu har ni en 200-320 mot 100-260 i fjol. Detta gör att primären trycker betydligt mindre nu. skillnaden mellan 100-200 i start tryck är 45kg mindre tryck på remmen redan i döläge. Det som måste göras nu är att ge den minst 6-8 grader mer start vinkel på helixen. Detta för att minska mothållet i sekundären så att primären orkar att ta remmen utan att slira.

Om du ser så är den lite mindre svart mellan 25-60% detta är det område då primären trycker som hårdast. Sedan så blir den svart igen vid typ 70% och slutar helt enkelt att växla igen. Att ge mer pin alt mjukare fjäder tryck kommer inte att hjälp utan den kommer bara att tappa varv. Här krävs det också mer helix alt mjukare sek fjäder. Men -12 har en väldigt mjuk sek fjäder med endast 225 i slut tryck så den blir svår att ersätta i detta läge. så min rek är att hitta en ny helix. en org 47-44 som sitter i XRSen bör göra jobbet eller nån annan. Men minst 44 slut grader om inte mer. För -12 free 137" är lågt drevad 21-45 och det stjälper snarare än hjälper i detta läge.

Det är ju lite utgifter här men 23-45 är en mycket bra drevning på 137" med 44kam. Detta hjälper till att driva på sekundären i högre fart.När man börjar att se en ljusning på detta så är det bara att finjustera med pinvikten.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Om vi tittar lite mer runt primärfjäder bytet och pinvikt så är skillanden i slutryck 60lb. Nu skrev du inte vilken pinvikt ni har men låt säga att det sitter 23 mot 19 som är org. Dessa 4g uppvägs mot de 60lb hårdare fjäder tryck. Mad andra ord ingen skillnad i tryck på remmen snarare tvärt om. Vid 50 % så är förmodligen skillnaden ännu större i form av att fjädern är betydlgt hårdare där än org. 100+260/2=180 vid 50% i hop tryckt ca. 200-320/2=260 vid 50%. Detta betyder att skillanden i fjäder tryck är 80 lb vid 50% växling. Så vad jag vill säga här är att det är omöjligt att kompensera detta just nu med mer pinvikt. Lägre ramp vinkel driver ju på men vilket resultat det blir vid 1:1 är svart att säga. Hade Clicken varit på ett så hade det nog set lite mindre elakt ut. Det gäller att hitta en balans mellan variatorerna i drag och mothåll.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Sen har vi en grej till. Nu sitter det ett SLP system. Mer effekt och en motorn som svarar och sticker upp i varv(respons) betydlig snabbare. Det måste man försöka ta hand om och överföra till mattan.

Ett lite sido spår bara men jag monterade en SPI slut burk på en -07 Renegade 1000 som jag körde i matt dynon. Det hette att burken inte skulle ge mer men likväl så såg vi 3-4 hk mer på mattan från i princip noll och upp mot 70% innan effekt kurvan blev samma som med org. Vad blev då resultatet av detta! Jo den gick bättre i inom detta register, delvis där man kör som mest. Varför fick vi mer effekt? Ja 1000 är hårt växlad org i det lägre registret och burken som gav motorn möjlighet att rusa upp snabbare i varv(mindre mottryck) gjorde helt enkel det att den blev starkare och drog variatorena lite snabbare. Jag är helt över tygad om att man hade sett ett bredare reg i en motorn dyno.

Så det vanliga är att man vill köpa mycket hk. Men vad den har på max varv är inte alltid hela sanningen. Tittar vi på SPIs singel rör så är topp effekten +7hk på maxvarv. Backar vi oss ner mot säg 7500 så har motorn +13! mot vad den hade där org. Detta har stor betydelse för normal skoter körning och i synnerhet för lössnömaskiner. Slutburkar som enligt utsago har get ett negativt resultat vid en motor dyno test på max varv är igentligen kanske betydligt bättre på att ge effekt uppbyggnad från låga varv! Och sen så är det ju inte dumt att bli av med nått kilo. Nu har ju en del burkar benägenheten att låta lite väl mycke, men så är livet i bland.
 

matteias

Välkänd medlem
23 sept 2009
420
0
16
Östersund
Kim har alltså SLP system i mitt tycke borde orka mer, 200-320 i primären och låt oss säga 22.5 pin.
Jag har 185-360 (rätta mig om jag minns fel) och 21,2 gram annars helt original. Utöver det har vi exakt lika skoter förutom att han har 120mil färre mil på mätaren dvs 120. Hans orkade som sagt inte i tungtfföre och den slira och ha sig och min gick som ett spjut, konstant 8000rpm i jobbig snö... Vad händer om vi kör samma Primärfjäder i hans som ddet äri min ?
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Kim har alltså SLP system i mitt tycke borde orka mer, 200-320 i primären och låt oss säga 22.5 pin.
Jag har 185-360 (rätta mig om jag minns fel) och 21,2 gram annars helt original. Utöver det har vi exakt lika skoter förutom att han har 120mil färre mil på mätaren dvs 120. Hans orkade som sagt inte i tungtfföre och den slira och ha sig och min gick som ett spjut, konstant 8000rpm i jobbig snö... Vad händer om vi kör samma Primärfjäder i hans som ddet äri min ?
Förmodligen värre