Freeride 137" 2012 - bättre lössnö

RullstolsZigge

Aktiv medlem
17 sept 2013
74
7
8
Berg
Hej!

Köpte freeriden ifjol, en ägare sen ny, variatorkit, ledlyse, kyb dämpare etc så mycket lull lull. 700 mil. Kör blandat led, lössnö, lite hopp och lek så freeride känns som klockrent val. Men, när det är mycket snö är det kämpigt. Vill höra era tankar om vad som är rimligast att göra:

-byta ut original 44as matta mot högre. Är 51mm max? 57 var det på senare år men enligt tex skoterdelen passar ej 57mm på 12an
-byta ut fotstegen, om man får tag på bättre fortfarande
-förlänga till 146" boggie och högkamsmatta. Nackdelar?? Vilka årsmodeller passar?
-byta hela skotern. Känns osannolikt att hitta en annan som jag vet är lika väl omhändertagen utan att gå upp i pris
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Kan inte tänka mig att det ska vara några problem att få in en 59mm matta i denna. Men det är bara att kolla in i tunneln och framtill och se hur mycket plats som finns kvar nu.
Fördelen med att byta till 146 boggien är att du får en shorty, slipper att den hänger upp sig längst bak.
Men annars är det nog bara att du lär dig köra med hög fart och mycket res så tar du dig fram hyffsat, men du kommer aldrig att få den att gå superbra i snön.
En jämförelse när jag kapade en pro-rmk från 155 till 137 så blev den rätt jämförbar med en summit 154 i snögång.... så det är stor skillnad på maskiner.
 

RullstolsZigge

Aktiv medlem
17 sept 2013
74
7
8
Berg
Kan inte tänka mig att det ska vara några problem att få in en 59mm matta i denna. Men det är bara att kolla in i tunneln och framtill och se hur mycket plats som finns kvar nu.
Fördelen med att byta till 146 boggien är att du får en shorty, slipper att den hänger upp sig längst bak.
Men annars är det nog bara att du lär dig köra med hög fart och mycket res så tar du dig fram hyffsat, men du kommer aldrig att få den att gå superbra i snön.
En jämförelse när jag kapade en pro-rmk från 155 till 137 så blev den rätt jämförbar med en summit 154 i snögång.... så det är stor skillnad på maskiner.
Vet att det aldrig blir en mountain maskin, och det vill jag inte ha heller, men ändå skönt att ta sig fram utan större bekymmer. Just nu är den fenomenal på att gräva ner sig och bli hängandes.

Tror inte heller frigången ska va ett problem, de kom ju med 63mm också till samma chassie. Rinab säger dessutom att 51mm ska passa iaf.

Fick ett mess om en beggad 57mm matta från xtrim som säljaren påstår ska passa rakt av. Det bör göra rätt stor skillnad ändå tänker jag? Framförallt prisvärt? Annars har oktan ute en 146" freeride just nu för rätt bra pris, ska ringa och höra vad de ger för min i inbyte bara för skojs skull också.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Om jag minns rätt så är boggie i din maskin en kopplad, egentligen byggd för ledåkning, samma som i renegade av dom årsmodellerna. Freeeride 146an har en väl en okopplad lössnö boggie så skillnad är nog rätt stor i hur den hanterar djupsnön. Så antingen byta boggie å matta på din och då får du ju en "shorty" inpå eller byta maskin
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Just nu är den fenomenal på att gräva ner sig och bli hängandes.
Är just det som är problemet att komma upp på snön, kommer inte bli speciellt mycket bättre med en 146 på den punkten. Därför kan en förlängd 137 vara ett bättre altenativ, (vet inte om boggien passar dock) så slipper man att den hänger sig bak utan du kan bara kasta runt skotern om den gräver och inte kommer någonstans.
 

RullstolsZigge

Aktiv medlem
17 sept 2013
74
7
8
Berg
Om jag minns rätt så är boggie i din maskin en kopplad, egentligen byggd för ledåkning, samma som i renegade av dom årsmodellerna. Freeeride 146an har en väl en okopplad lössnö boggie så skillnad är nog rätt stor i hur den hanterar djupsnön. Så antingen byta boggie å matta på din och då får du ju en "shorty" inpå eller byta maskin
Ja precis, har också läst att 137 har annan boggie. Vinsten att byta bara matta är med andra ord inte så stor?
 

RullstolsZigge

Aktiv medlem
17 sept 2013
74
7
8
Berg
Är just det som är problemet att komma upp på snön, kommer inte bli speciellt mycket bättre med en 146 på den punkten. Därför kan en förlängd 137 vara ett bättre altenativ, (vet inte om boggien passar dock) så slipper man att den hänger sig bak utan du kan bara kasta runt skotern om den gräver och inte kommer någonstans.
Lider 146an av samma problem alltså? Ja låter skönt att slippa det, det kanske inte blir så stor skillnad att bara byta upp sig 13mm kamhöjd då? Jag antog att en freeride 146 boggie från samma generation skulle passa bolt on men det kanske inte är så enkelt...
 

RullstolsZigge

Aktiv medlem
17 sept 2013
74
7
8
Berg
En uppdatering då.

Velade mycket fram och tillbaka, var på vippen att byta mot en några år nyare 146" freeride men den såldes innan jag fick iväg min. Var länge inne på att byta till 146" boggie men landade i beslutet att istället byta matta och lägga resten av pengarna på service & ny utrustning.

Vad jag gjorde är:
-Begagnad matta (från en x trim 3500) 57mm, ingen kam borta
-Servade alla dämparna på motorhuset
-Nya slides & lager i boggien
-Nya stift & blåste rent variatorerna. Teams sekundär monterad av tidigare ägare.
-Kapade upp bakre delen av fotstegen för mer genomsläpp

Slutsats: Kunde inte vara mer nöjd. Skidlyft numera inga problem, istället för att gräva ner sig skottar den på ordentligt och är fortfarande lika lekfull på led.

Enda lilla frågetecknet är att enligt instruktionsboken ska mattan linjeras mot slidesen, när jag gör det är den dock sned i tunneln så centrerade den mot tunneln istället.