freeride 137,146 eller switchback assault..

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Hej
Kollar på skotrar runt 75-85000 och har snöat in lite på crossiversegmentet. Mountainåkarna säger att jag kommer köra fast när det blir frost på gräsmattan och att en mountain är grym på led och crossovergänget säger att dem tar sig ÖVERALLT och at mountain inte KAN köra led . Själv är jag inne på att crossovern funkar bra för den mesta körningen. HAr ju mest kört kort men det har varit en "annan" körning.

Min körning framöver blir led/bus i sundsvalssområdet och friåkning i fjällen, förhoppningsvis så ska jag lära mig hoppa/droppa lite med.

Hur smidig är en skotrarna jag nämnt? freeride/switchback -12/13 (inte t-motion freeride dem är för dyra)

Kommer även dra släde med familjen.
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Funkar fint å köa led med en mountain, ibland så kan dämparna kännas lite klena men dom går ju att byta ut. Är själv inne på min 3:e rmk å har kört ganska mkt led med dom å det fungerar bra. Har du tänkt mest köra led och sen även dra pulka så är nog inte en mountain att rekomendera :/
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Förhoppningen är ju inte att dra pulka och mata mil på led men det kommer ju onekligen bli det med.
Skulle tro att 70% av min åkning blir själv/med kompisar och då med fokus på lek.

Har du provat någon freeride? skulle vara intressant att höra om hur smidig du uppfattar den utanför leden.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag har kört Freeride 146 i 2 säsonger och den fungerar utmärkt utanför leden. Jag köpte nog lite fel skoter för vi började mer eller mindre endast köra teknisk skogsåkning och där är den inte lika optimal som en Summit/RMK men går hur bra som hälst det med.

Sitter ställbara dämpare original så ska du köra skog/lös snö ställ dom på mjukaste ska du köra led så vrider du upp dom till du tycker den är lagomt hård.
Gick bra att köra på led. Inte att jämföra med en ledräser men tusen gånger bättre än min nuvarande Summit 154 -14.

Summit/RMK Är enligt mej för dom som endast kör led för att ta sej ut i terängen.
Finns ingen som köper en Summit för att mestadels köra led och säger han är nöjd med den.
Har du för avsikt att köra led och lite fjäll lek så är en Freeride optimala valet enligt mej.
 

Snowsnake

Medlem
14 apr 2014
26
0
1
Lima
www.maklima.com
Under den gångna helgen, så var vi ute med 4 polarismaskiner som körde på hårt före. Assault Switchbacken, gick inte varm. ( 600 + 800 144`). Däremot så blev 155:an och 163:an varm. Som allroundmaskin, så kan jag rekomendera Switchbacken av den anledningen att den har extra kylare. Jag har även en A / C, M8:a, som i ärlighetens namn går varm fort på hårt före.
Isrivare rekomenderas givetvis.
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
ok, tackar! har hört om varmgången tidigare med. Hade det inte varit problem med det hadde nog en rmk assault kunnat vara aktuell med, orkar inte hålla på och eftermontera kylsystem utan vill köra orginal.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Polaris 800 motorer har problem med kolvarna. Den sväller inte i samma takt som cylindern när den blir varm, vilket resulterar i att kolven kan vicka lite i cylindern. Slutresultatet blir knäckt kolv- eller cylinderkjol. Det är inget som bara händer på ett fåtal, det händer på alla. Dom som körs hårt drabbas såklart först.

Lösningen är att byta till Wössner kolvar, dom har bättre toleranser. Dock har jag ingen aning om den blir säker med det, men bättre. Vibrerar inte lika oroväckande på tomgång iallafall.

Sen i övrigt är Polaris 800 som en moped i jämförelse med 800 e-tec, visst den är rappare men går knappt bättre än en 600.
 
Last edited:

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Polaris 800 motorer har problem med kolvarna. Den sväller inte i samma takt som cylindern när den blir varm, vilket resulterar i att kolven kan vicka lite i cylindern. Slutresultatet blir knäckt kolv- eller cylinderkjol. Det är inget som bara händer på ett fåtal, det händer på alla. Dom som körs hårt drabbas såklart först.

Lösningen är att byta till Wössner kolvar, dom har bättre toleranser. Dock har jag ingen aning om den blir säker med det, men bättre. Vibrerar inte lika oroväckande på tomgång iallafall.

Sen i övrigt är Polaris 800 som en moped i jämförelse med 800 e-tec, visst den är rappare men går knappt bättre än en 600.
:pop2:
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Tack igen för svaren. Visste inte (har inte märkt) att polarisen går så dåligt... Kolvarna har jag hört om med, men kolvbyte är ju inte svårt att göra själv.
Intressant att höra att switchbacken var oduglig i snön, trodde den var bättre än freeride 137 i alla fall. 146an har ju både längre och bredare matta så det är ju inte konstigt.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Kanske inte så konstigt att det kommer skitsnack från brpåkarna..

Betydligt färre kolvproblem på polaris än rem och oljeförbrukningsproblem på skidoo!
Och mattan sitter på flera olika polarisar och jag har ägt såna med den typen av matta och jag har nog inte kört bort en enda kam på flera år,och tar sig fram rätt bra också!
Finns väl ingen som kan påstå att en xp är smidigare än en proride,skiljer väl 2dm i bredd bortsett från framvagnen..
Som att jämföra en aktiv grizzly med en larven ungefär :blink1:
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Åker du som en pensionär efter led så drar dom lite,men matar du på en hel dag och använder dom till det dom är byggd för så tar dom lika mycket som alla andra..