Freeride -12?

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Nu är det så att jag hittat ett fint exemplar av denna skotermodell som jag eventuellt skall köpa, det är 146" modellen.

Då undrar jag ifall remproblemen är helt borta på 12:eek:rna, då dom var rätt så svåra på föregående årsmodell, är originalkalibreringen av variatorerna bättre eller blir det att köpa ett kit direkt?
Är det Diablo kit man ska satsa på i det fallet då eller?
Är det nåt annat som strulat för nån eller är det bara att tuta och köra.
Hur är det med oljeförbrukningen på 12orna?

Har haft en Rave 800 e-tec -11 förlängd till 137" 2 säsonger nu innan men den är nu såld, blir dock en Freeride nu då jag gillar 800 e-tec snurran skarpt och både led och lössnökörning.

Bomba på med åsikter bara ni som har erfarenhet av freeride -12.

////Jakob
 

stette

Välkänd medlem
11 aug 2009
182
0
6
Skellefteå
Det e en kanon skoter. Körde 170 mil förra året bytte 1 rem. Om jag inte skulle sälja/byta in min denna vinter så skulle jag skaffa ett v-kit för dom e lite tama i mitt tycke. Olja tar dom det kan du vara lugn för :D. Och se då till att fixa andra skidor för orginal suger hårt !
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Org kalibreringen är ok på 12orna, sen hur länge en rem håller? Tja det är mer än variatorn som spelar in där så som sagt ok men finns mer prestanda att hämta. Dom i min bekantskapskrets (4-5st) är överlag mkt nöjda med sina, dom har kommit mellan 55 och 160 mil på en rem, och nån av dom går på 2,5l och nån på 4 i snitt, sen får du gissa vilken maskin remmen gick längst på... Räkna liter per rem är rättvisare! Med det sagt så lämnar vi det för gott i denna tråd?
I övrigt har det bara varit service och lite schimsning av dämpare, ända problemet dom haft är att skruvarna till avgasportarna lossnade på en så det blev en massa fel meddelanden.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Min har funkat utan problem. Har dock endast kört 70 mil med min och den slukar en del olja, men mycket mindre än min förra BCX 800 E- Tec. Min är i grymt fint skick och är välutrustad med SLP skidor, Frogzskins, dekalkit, Better Boards, Quick Fist spadfäste. Hör av dig om du är intresserad!:)!
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Min uppfattning är också att den drar mindre olja än både min Rave 800 -11 och min Boondocker -11. Vad gäller remmar så är min uppfattning att det inte är något problem på -12. Har vänner med andra märken som förbrukat klart fler i vinter (på mindre mil än mig).

Hör även samma från vänner, bekanta och handlare, att variatorkalibreringen har rådit bot på väldigt mkt av de eventuella problem som fanns tidigare.

Och hade det inte varit för maskinbrist hade jag lätt beställt en -13 Summit, nu blev det dock en Pooh istället :)
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
@ Stette, låter ju kanon, jo skidorna suger hårt, har provat en summit med dom den svängde ju inget alls. :)

@macke78, det är klart körstilen spelar roll hehe. Inkörning av rem och varmkörning av rem före man börjar plåga skotern är ju också rätt kritiskt för att remmen ska hålla. Dock borde ju remhållbarheten förlängas med lite bättre variatorkalibrering, får nog snacka med Diablo ifall det blir köp av skotern, kanske man får lite sommarrabatt på kitten. :eyebrows:

@kenth, låter bra och tack för erbjudandet men tyvärr bor jag i Finland så det blir lite väl krångligt, sen tror jag knappast att pengakursen skulle gynna ett köp från Sverige. Vart köpte du betterboardsen och vad fick du betala? Har du "Heavy duty"- versionen eller vanliga?

@Psike, låter ju positivt om den ens drar lite mindre olja, min rave sög ju i sig rejält vid lite hårdare körning och snittade över 4%.

Det jag tänkt göra ifall jag köper den är SLP slutburk eventuellt helsystem (är det inte det som ska fungera bäst på 800 e-tec,har jag hört??), Diablo v-kit (nån med erfarenhet som kan uttala sig?), CA pro skidor. Men får se, ska sticka iväg och kolla på den ikväll.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ring och prata med Christian (diablo), har åkt som lite testpilot på hans prylar i vinter, fick den precis som jag ville i slutet av vintern, rapp och ett grymt driv på mattan! Ska pröva en spi pipa i vinter (utan burk), pipan kommer att finnas att få tag i via diablo oxå :)
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Det blev så att jag tog hem skotern, 150 mil skick som ny.
Om bara snön kunde komma. :bigsmile:


:rock:

@Macke78 Ok, låter bra, har han testat pipan på dyno då eller? och kollat om den gett nåt?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Hans kompanjon har testa pipan, vat inte om han hunnit dynoköra, men den gav ett bättre klipp i motorn och maskinen ska dra 1,5-2g mer pinnvikt så nått måste ju hända:)
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Jo det råder ju lite delade åsikter om detta med pipor och slutburkar, tror nog ändå att ett bra variatorkit är det som ger mest. Skulle dock vilja ha ett lite tuffare ljud då den låter som en symaskin med originalburken. Tror SLP ligger rätt bra till där då det inte alls är nån skrikburk.

Har googlat lite, och vissa säger slp helsystem ger bäst, vissa säger BMP y-pipa, original pipa och mbrp slutburk ger bäst och nån säger SPI pipa. Dock verkar det som om flera menar att originalpipa ska vara bäst ifall man mest kör under 3000 ft(~1000 m) över havet.

Hmm, svårt det här. :)
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Enligt vad jag läst mig till på diverse USA forum är slp-systemet bäst vid långa fullpulls medans spi är mer mellanregister, "corner to corner performance", som dom uttrycker det. Hur det fungerar i verkligheten? Bra fråga:)
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Ang. Better Boardsen så köpte jag dom på NTC Fritid och det är heavy duty du ska ha. Det är bara dom som passar på Freeriden. Bredare fotsteg på den än summiten.