Framvagnsbyte

Larse

Välkänd medlem
15 feb 2009
112
1
18
Boden
Jag har tänkt byta framvagnen (inte dämparna som ska få distanser) på min xf 800 -13 för att den undre a-armen är något böjd. Standard är 42-43" idéen var att montera en 38" med det ökade skidtrycket som kommer med den förändringen. (Vet att byte till m modell är kanske lika bra men tänkte behålla xf:en)
Då till frågan. Hur bängligt är det att byta framvagnen egentligen? Jag har konstaterat att en hel del prylar ska bort och det ska popnitas en hel del.
Alla svar välkomnas!
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Jag har tänkt byta framvagnen (inte dämparna som ska få distanser) på min xf 800 -13 för att den undre a-armen är något böjd. Standard är 42-43" idéen var att montera en 38" med det ökade skidtrycket som kommer med den förändringen. (Vet att byte till m modell är kanske lika bra men tänkte behålla xf:en)
Då till frågan. Hur bängligt är det att byta framvagnen egentligen? Jag har konstaterat att en hel del prylar ska bort och det ska popnitas en hel del.
Alla svar välkomnas!
För att byta framvagnen behöver du inte popnita något alls. Du lossar damasken och lossar det du ska lossa. Om du inte får med nya styrstag måste du nog modda befintliga, men det är ju ingen jättedramatisk operation.
Jag skulle säga att det är rätt jäkla simpelt att byta framvagn på Pro Climb-chassiet. En sak man bör tänka på är yttre bulten i nedre a-armen, den kan man få klämma till med en tving eller ge den en liten smäll med en träkloss/hammare så att den inte roterar, den är nämligen konisk i sitt hål.