Framvagninställning (toe in -toe out)

johan5588

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Hej!
Hur ska Framvagnen vara inställd, och då menar jag toe in - toe uot mellan skidorna ?, ska vara samma avstånd mellan framkant-framkant och bakkant-bakkant ??
(Jag har den gamla typen av framvagn med bladfjädrar, 80-tal)

Mvh
/JH
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
RE: Framvagninställning (toe in -toe out

Du skall ha en aning toe-out. Om du mäter skidmitt-skidmitt längst bak på skidan, samt samma sak längst fram så brukar ca 5mm längre avstånd längst fram vara ett bra mått.
 

RenKorv

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Långsele Sverige
RE: Framvagninställning (toe in -toe out

Du ska ha lite toe in för annars blir de vinglit, eftersom när du gasar så far skidorna utåt med spetsarna \/ men om du ställer dom lite toe in så blir dom raka när du kör rakt fram och då blir inte skotern så slängig och jobbig....
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
RE: Framvagninställning (toe in -toe out

Enligt polaris verkstadshandbok gör man så här.

Man plockar bort skidorna, sedna tar man ett rundjärn som passar precis i fästhålen på spindlarna.

När man kan få rundjärnet genom bägge spindlarna har man rätt toe och rätt camber.

 

johan5588

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
RE: Framvagninställning (toe in -toe out

Tack för svar! Även om det finns olika uppfattningar. Enligt vad jag kan få ut dessa svar, så kommer jag att ställa skidorna helt rakt el. några millimeter toe-out...
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
RE: Framvagninställning (toe in -toe out

>Jasså, jag har för mig att
>de ska vara toe in, varför
>ska de varu toe out?!

Skotern styr mest med den skida som har högst tryck på sig.

Tänk dig att du har toe-in. När man svänger hamnar naturligt den mesta vikten på den yttre skidan och skotern vill svänga mer än man tänkte.

Ingen yta är helt plan så naturligt kommer vikten hela tiden att skifta mellan de två skidorna även om man kör rakt fram. Lutar man åt höger vill skotern dra åt vänster och tvärt om. Man måste hela tiden passa skotern och kompensera för den upplevda vingligheten.

Har man däremot tou-out så stretar alltid en skida emot den andra litegrann. Det blir innersidan i en sväng som vill svänga mest, lutar man lagom in i kurvan får den fäste och man svänger som man tänkt och ytterskidan hjälper istället för stjälper. Om man ofrivilligt vinglar till och får vikten på en skida när man kör rakt fram vill skotern fortsätta rakt fram.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
RE: Framvagninställning (toe in -toe out

TOE OUT !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mät Ca: 200mm Bakom spineln samt Ca:200mm
framför 2-6 mm Brukar man ha.
Mvh:Bosse.......
 

toby949

Aktiv medlem
1 jan 2000
80
0
6
RE: Framvagninställning (toe in -toe out

i handboken för min sxr står det att de ska vara 0-30 mm toe out
 

moto_hardcore

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
RE: Framvagninställning (toe in -toe out

är det ingen som kan detta??

toe-in och toe- out har inget med varandra att göra.

det som ni kallar toe in heter positiv toe-in och när dom är vinlakde åt anra hållet heter det negativ toe-in.

toe-out heter på svenska kurvtagnings vinkel och är antalet grader höger respektive vämster hjul på en bil svänger räknat från bak hjulens position. har inget att göra med en skoter.
 

jnse

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
Kiruna Sverige
RE: Framvagninställning (toe in -toe out

Asså, tror ändå du har fel..

Text ur bruksanvisningen till en av mina skotrar:

"Skidornas inställning har stor betydelse för maskinens egenskaper.
Skidorna får aldrig vara riktade inåt (toe-in) skidornas toe-out får vara upp till 5-6mm)"

Såhär står det i manualen till min andra skoter:
"Skidornas toe-out 0-15mm" sen står det hur man justerar det.

Det du snackar om gäller nog bilar isåfall.. :-/
 

moto_hardcore

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
RE: Framvagninställning (toe in -toe out

jo jag vet att det kan stå så. det står till och med så i volvo´s verksdads handböker.
men det som jag skrev högre upp är det korekta och man kan ju undra vem det är som skriver alla dessa instruktions böcker.

vet bara att på bilar med bak hjuls drivning ska det vara negativ toe-in(toe-in) och positiv toe in(toe-out) på fram hjuls drivan bilar. på skotar borde det var samma som med bakhjuls drivning effter som man vill motvärka hjulsen´s(skidornas) tendens att dra ihop sig(ploga) är inte 100% säker på detta(ca 95% säker), det kan var tvärt om
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
RE: Framvagninställning (toe in -toe out

Tech Tips

# 5 - When you perform ski alignment, place a elastic tie-strap between the ski tips to pull in on them slightly to remove any slop or extra clearance. This way, you will be sure your final alignment will not possibly induce any toe-in. Any amount of toe-in is a bad deal; you’d far rather have a half-inch of toe-out than any amount of toe-in. Most sleds should be set to 1/8” to 1/4” of toe-out; the more there is, the more “relaxed” the steering response will tend to be.

http://www.snowtechmagazine.com/

 

Reaper

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
Outlands S
RE: Framvagninställning (toe in -toe out

Helt klart toe out
jag har haft en skoter med bladfjädring som det va lite toe in på och det var det hemskaste jag suttit på tills det vart fixad
jag säger bara pröva att korsa ett annat skoterspår lite snett på sjön med toe in
så förstår du vad jag menar
men ha hjälm på dig