Framtung Crossfire

JohanV

Aktiv medlem
19 okt 2006
56
0
1
Täby
Har en CF 1000 2007. Jag har upplevt den som ganska framtung och att den ligger lågt över snön. Framdämparna , Fox Float, känns sega och går ej tillbaka ordentligt. Är det dessa som spökar eller kan något i boggien vara felinställt? Ska ha den på service snart och undrar om någon äger en CF och har upplevt samma problem?
Johan
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Att den ligger lågt i snön kan ju bara bärigheten på skidorna påverka, ja - eller tummen också! =)
Tycker du dämparna upplevs sega, även efter en stunds körning?

Det är så himla individuellt hur vi känner av och vill ha våra maskiner.
Har du provat spänna/släppa balataremmarna, samt skruvat på främre fjädern?
Finns det några fästhål för boggien, ovanför i de den sitter i nu? Isf skulle man kunna testa de övre hålen då, på bekostnad av "markfrigång", men till fördel för bättre attackvinkel och ev. lite avlastning på framändan. Bör hjälpa ledegenskaperna också.

Jag skulle faktiskt vilja rekommendera nya skidor, ex. SLP PP.
Har en polare med dem på just en CF1000 och han är iaf mycket nöjd med dem hittills! (dock är det väl bara en helg han hunnit prova...)
Själv trodde jag inte att ett par skidor skulle förändra en skoter så mycket, men det var helt sjukt vilken skillnad det blev! Dock blev det C&A XT när jag bytte, men SLP PP förespråkas ju lite mer än C&A.
 

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
55
Vallentuna
www.superclamp.se
Har inte Artic men monterade nya rmk dragon skidor på min Fst switchback, det blev enorm skillnad. Förut gick lyftbågen mer under pudret än över, men nu går den som den ska. Prova någons slp pp eller liknade skidor först inna du börjar byta dämpare eller så.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
jag har testat lite skidor och av ett gäng olika märken o modeller föl valet på ,slp pp ,uzi x2 ,dessa funkar bäst enligt min mening ,provade på olika maskiner dessutom .
jag tyckte att slp skidan var lite vinglig i snön så mitt slutgiltiga val blev uzi x2
 

JohanV

Aktiv medlem
19 okt 2006
56
0
1
Täby
Hej igen! Tack för tipsen! Jag upplever dock fjädringsvägen i fram som kort och att den på led/pacad snö har låg markfrigång... Ska kolla detta med boggin, men även be service killen att kolla dämparna fram.