Framdämpare Indy 500 SKS -93

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Tjenare, båda mina dämpare i framvagnen är rätt så slut och skotern ligger nästan som ett strykjärn på backen.
Så jag undrar om man kan trycka dit ett par längre dämpare från typ en med Gen 2 chassit för att få den högre?

Orginal på min har dessa mått:
Max: 330 mm, Min: 251 mm

Från Gen2 chassi:
Max: 406 mm, Min: 292 mm

Och då är frågan: Är det mycket som måste göras för att få den å passa eller är det helt enkelt "bolt-on"?
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Dämparna i sig har inget med höjden å göra, fjädrarna däremot. Jag skulle nog först släppa på balatan fram i boggien å spänna på framboggiefjädern, innan jag börjar byta dämpare å fjädrar i framvagnen... skotern ska i stort sett stå på framboggie fjädern
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix



Tycker mer att det ser ut som att den står på bakre delen av boggien och på skidorna..
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
jupp... om det går så flytta ner boggien fram, eller spänn på framboggie fjädern så du får mindre skidtryck.. min va likadan, men nu är han piggare efter att jag skimsade om fjädern till framboggie dämparen

 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Kan det mycket väl vara :) Du har då ett boggiehjul mer.

Ska kolla mer imorron när jag sätter dit gallren i huven som jag tog lös idag.
Har dock bara ett kallgarage med grusgolv så det är inte så kul å skruva :)
 

Galin

Välkänd medlem
4 nov 2006
220
0
16
36
Mörsil, Jämtland
xlas eller moparman skulle ni kunna mäta mellan främre och bakre bulthålen för boggie-fästena då jag har en likadan boggie och är osäker på om jag har rätt mått.
Tack på förhand.
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
jupp... om det går så flytta ner boggien fram, eller spänn på framboggie fjädern så du får mindre skidtryck.. min va likadan, men nu är han piggare efter att jag skimsade om fjädern till framboggie dämparen
Var ut idag och kollade..
Måste antingen köpa balatarem å göra en längre för att den ska fjädra ut mer eller skimsa om fjädern. Men pågrund av kilovis med snö/is, en trasig lyftmojäng och dåligt med lyse så orkade vi inte börja idag, och jag ska ut och köra imorron så kan den inte ligga i 1000 delar :)

Galin, skulle ju mäta men minnet var som en guldfisk :/
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Du kan ju fusk göra en balatarem av ett spännband om du vill ha en snabb/snik lösning..
Haha, så kan man ju göra också, men inte jag! kanske om jag bara skulle testa hur det är å ha väääldigt lång balatarem men spännband skulle inte vara permanent!