Fra EFI til Flatslide

W

wildkat

Hej
Er det noen som vet hva som må kobles av ledninger ved bytte fra EFI til forgassere.
Trenger man noe mere enn en komplett motor m/ CDI, COIL, luftfilterboks og vacumpumpe??
Setter stor pris på hjelp...
Tenker på å sette ned en -02 ZR 700 i en -95 wildcat EFI


 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Är det inte bättre att behålla insprutningen då?

Men om du ska göra ändringen så skaffa fram elschema för båda skotrarna och jämför.
Det kan skilja i inkoppling av lysspole, spänningsregulator mm.
Den gamla motorn har separata lindningar för lyse+handtagsvärmare respektive batteriladdning. Den nya har ju ingen batteriladdningslindning men kan däremot kanske ha separata spolar för lyse och handtagsvärme (och i så fall ska det användas separata regulatorer också).

En annan sak som kan skilja är inkoppling av tändningslåset/nödstoppen. På EFI så bryter det batterispänningen till insprutningen när man stänger av motorn, men på en förgasarmotor så ska det kortsluta en ledning från tändsystemet till jord. Det finns alltså risk att du får omvänd funktion på tändningslås och nödstopp!

Om du inte får tag i elschemor, så se till att få med så mycket som möjligt av kabelstammarna från den skoter du tar motorn från. Sen är det bara att sätta igång och rita upp ett schema utifrån kabelstammen (ohmmät, följ ledarfärger etc).
Gör sedan samma sak med originalkabelstammen i din skoter.
Jämför schemorna så bör det gå ganska lätt att inse hur du ska koppla.
 
W

wildkat

OK tusen Takk...Jag tror inte at kabelstammene fra ZR`en finns kvar.

Men er det mulig å sette tändsystemet fra -95 over til -00 motoren?? Er det samme vevaxel?
Da kan jag jo beholde EFI`en på ny Motor og spara mycke arbete...
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det finns risk att det är olika tändförställningskurvor (styrt av CDI-boxen) mm beroende på motortyp. Så det är nog säkrast att försöka behålla det tändsystem som hör ihop med motorn och förgasarna.
På '92 och 93 vet jag att tändsystemet är olika på samma motor, beroende på om den har insprutning eller förgasare. Dock vet jag inte exakt vad som skiljer.

En del tidiga Polaris med insprutning har en funktion för att ställa tändningen senare över ca 7000 varv/min, för att minska risken för spikning. Den funktionen finns inte på motsvarande förgasarmotorer. Det kan ju vara något sånt som skiljer.


 
W

wildkat

Har du et forslag på hvordan jeg burde sette sammen dette, slik at jeg kommer best mulig ut av det....
Til rådighet 1 stk 95 700 EFI står i skoter men mangler 1 stk stempel og sylinder...ca 8000km.
1 stk -00 ZR 700 motor med gassere, box, CDI, coil og Kabelstammer...




 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
I så fall är det väl inget större tvivel om att du ska använda den nya motorn med alla tillbehör. Men skaffa fram elscheman för bägge skotrarna (eller dokumentera kabelstammarna som jag beskrev förut) innan du börjar försöka koppla in det hela.