Från Arctic cat till Polaris

xit

Välkänd medlem
30 mar 2009
256
0
16
41
Alfta
Hejsan!

Har precis köpt mig en Polaris Edge 800 - 02 efter 2 struliga arctic cat säsonger :)
Vad skall man kolla igenom innan man ger sig ut att åka? Avgasportarna har jag läst att dom skall ses över, är det något som man bör känna till om denna maskin, svagheter styrkor mm.

Tack på förhand!

MVH
Lars
 

xit

Välkänd medlem
30 mar 2009
256
0
16
41
Alfta
Jaha, då var premiärturen avklarad. Igårkväll så gjorde jag rent avgasventilerna och inspekterade dom. Dom så bra ut och jag monterade tillbaka dom i maskinen, nu är maskinen redo för en lång tur imorgon konstaterade jag och gick och la mig. Vaknar upp till en fin dag med -2 på kvicksilvret gassande sol helt enkelt perfekt skoterväder. Jag och en kompis drar iväg och piskar lite leder, helt plötsligt så hör jag ett missljud i motorn och den tvärdör.
Tänkte först att den har skurit men jag kan konstatera att det går att föra primären ett kvarts varv fram och tillbaka innan det tar stutt. Inser att en avgasventil har gått av och mycket riktigt var det så :(

Väl hemma så konstaterar vi att kolven är sprucken och ventilen är det bara kaffeved kvar av, cylindern ser efter en 1a besiktning ha klarat sig helt utan skador!?

Hur kollar man om veven är rak på ett enkelt sätt?

Jag har slutat förvånas över alla haverier jag råkar ut för, på ca 3 år har vitala delar havererat på alla mina maskiner (2st crossar & 3 st skotrar)
 

TheeDude

Aktiv medlem
17 okt 2010
78
3
8
Boden
Usch, ingen rolig premiärtur du!

Har inte mycket att tillföra till ämnet.
Förutom att avgasventilerna fanns i olika material beroende på årsmodell. (?)
Och, jag har fått veta av min polarishandlare att jag har den nyare, hållbarare varianten.
Vad det är för material minns jag inte, men jag bifogar en bild på den, så vet du ifall du har "rätt" modell och kan vara lugn att det håller i alla fall.

7b220111027357ede.jpg

Har man dessa urgröpningar i ventilerna, så är det dessa ventiler som ska hålla bättre.
Vet någon materialet på ventilerna får dom gärna inflika med det.

Hoppas du får ihop skotern innan säsongen är helt slut!