Frågor om 600 rs

Andersmolander

Välkänd medlem
25 feb 2011
222
1
16
örnsköldsvik
Hallå hallå!

Köpte en ski-doo 600 rs -09 i vintras som jag har en del att göra på, och då jag själv inte är så hajj på dem så har jag lite frågor.

1. behöver en ny matta och sökt runt efter måtten. Stämmer 38x305x44mm kamhöjd med 2.52 delning? och isåfall vad tycker ni är en bra matta, finns ju lite att välja på, vill ju inte ha nån skitdyr matta men tydligen var orginalmattan bara skit enligt förra ägaren då det är fler kammar borta än vad som finns kvar, spelar hårdheten stor roll? kör väll mest i lössnö och vill ha 44mm kamhöjd, men blir väll alltid lite ledkörning ibland.

2. Hade tänkt se om jag kunde bestycka om den då jag tror den går väldigt snålt, och undrar hur svårt är det att ställa in den så den går rätt och vad man behöver göra, efter att jag bestyckat om den? Tror dom sa att jag hade 240 på verkstan där de renoverade den, och har sett att de flesta använder 260-280 här runtomkring, vet knappt vad det betyder, men han ska väll inte gå lika snålt och kanske inte bli lika varm isåfall, och är det nåt mer man ska byta om man bestyckar om den?

3. Finns det nåt ställe där de säljer den stora tanken till 600 rs den ska väll vara på 40L om jag inte har fel? eller där man kan beställa/se pris, länk skulle upskattas :)

4. hade tänkt börja byta matta så tidigt som möjligt då det lär ta lite tid eftersom jag aldrig gjort det förut, och läst en guide om att man ska öppna kedjehuset å tömma oljan m,m. Går det bra att lämna det öppet en lite längre tid, eller är det nåt man borde bli klar med fort?

5. Finns det nån bra regel då man ska spänna mattan? hur hårt ska den vara spänd, tycker den nuvarande mattan sitter rätt hårt.

6. har inte hunnit bli så insatt i hur displayen å de 2 knappar som finns där fungerar, men ska den visa avgastempen hela tiden eller måste man trycka på nåt för att få fram den? ser ju bara varvtalet och under i den lilla står det 850mi just nu vilket jag inte ha en aning om va de betyder.

Kommer kanske på nåt mer senare, ha överseende med att jag är kass, och spamma inte om att jag ska köpa en ny skoter m,m för det är redan för sent. :eviltongue:

Mvh Anders.
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
38x305x44, 2.86 delning iom att mattan är 305 och inte 307 lång "standard",
Spelar ingen roll hur länge grejjerna är bortplockat/står öppen,
Dom är rätt behändiga att skruva med eftersom kedjehus å allt sitter öppet, byter matta gör man lätt på en 2h

spänn mattan lika mycket på varje sida, brukar slacka på den tills den kuggar över, och då drar jag åt den nått snäpp så den slutar, då är det "minimalt" rullmotstånd
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
bestyckningen kör jag med 270mj 45pj nålen i andra läget, powerjetsen är inkopplade, gyllenbruna stift, så 240 låter rikigt lite. man kan ändra på displayen vad som ska visas, kommer dock ej ihåg vilken knapp man tryck på men bara prova ju. här i stan har vi ju bw fritid som sälj ski-doo, tank där kostar 5000:-
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
tanken kan du ta från vilken skidoo som helst med xpchassit som har stora tanken. om du inte vill köpa ny kika om någon är skrotat eller nåt.

kedjehus är bara låta va öppet så länge inget skräp kommer in så är de ingen fara just.

tycker iallafall att org mattan från rs:arna är riktigt bra körmässigt mindre bra hållbarhet men de du kan kolla är ju hårdheten på mattan är dom för hård brukar dom kammarna gå av lättare. dok har ja för mig att dom hade problem med blandningen på just dom mattorna kring 08 och kanske 09. så kan ju vara bättre nu.

dock så kan ja tycka att du köpt helt fel skoter för lössnö åkning som verka vara de du kör mest. denna maskin tål inga längre fullgasrepor innan den börjar bli varm den är byggd för bana så håll koll på avgastempen när de rusar iväg där så äre bara släppa och vänta ett tag när du kört fast.
kan inte ens räkna hur många gånger man fick välja sitta fast i stället för att bränna kolvar när ja hade min rs.

men annars en riktigt trevlig skoter.
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
mattan på 08:eek:rna ska tydligen varit rätt så kass, 09 kom dom med en ny och den funkar bra, vad jag hört och enligt mig själv, swikenberg vad kör du med för bestyckning när du säger så? och vilken temp är det du väljer att hellre köra fast? men som du säger så är det lite som en 440:i gillar att leva på varven och pumpgasas istället för långa fulgasrepor, annars kommer du kunna få dyra konsikvenser.
 

Andersmolander

Välkänd medlem
25 feb 2011
222
1
16
örnsköldsvik
Så det är 38x305x44 me delning 2.86 som sitter på dem orginal?
duger en sån här matta isåfall? http://www.stenmarksmaskin.se/38x305x444-p-16372-c-120.aspx

Bra att man kan lämna kedjehuset uppe ett tag, när jag skruvar äre alltid nåt som jävlas så mycket tid behövs alltid ^^

Jag kör heldre lite för fett än att det ska vara risk för att den skär, och tappar den nån häst då, det gör inte mig nåt,, så ska man testa 270 eller 280 isåfall?

Blir nog att leta en begagnad tank om de är så där dyr :p så alla från xpchassit är likt? inte nått fäste eller dylikt man behöver?

Jo jag kanske har köpt fel skoter, men skulle vara kul att hinna testa den iallafall, och de måste väll kunna funka hyffsat om man inte kör snål bestyckat och tänker sig lite för. annars borde det ju sitta en varningskylt på dem (Not made for normal driving) ;P
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
körde 280 eller 270 stora 45 lilla å nålen på andra tills den skar då höjde ja nålen lite till 3:an tror ja. vart de lite bättre.

ja hade farenhigt hur de nu stavas! då man väldigt snabbt hamnar på 1250 f vilket man inte efter rekomendationer bör gå nå mycke mer över. då värmen sticker när de går tungt så går de fort.

och ja faktiskt borde de stå en sådan varningsskylt på dom. i positiv riktning för min del ;) enda nackdel jag såg med den var bränsleförbrukning samt hur snabbt den blev varm i lössnön annars kan man ge den stryk så de stänker om de och vill bara ha mer annars blir han lessen ;)
 

Andersmolander

Välkänd medlem
25 feb 2011
222
1
16
örnsköldsvik
okey, tror det är bäst för mig att ta 280 och pröva mig fram då, 45 tror jag att jag har på lilla redan.

hehe tack för länken, ska kolla upp den, kostar nog lite att skicka den därifrån dock ^^
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
nä. kan möjligtvis gå om pyramidstagen sitter på samma ställen och att du har en lynxdyna. köp en xp tank
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Hallå hallå!

Köpte en ski-doo 600 rs -09 i vintras som jag har en del att göra på, och då jag själv inte är så hajj på dem så har jag lite frågor.

1. behöver en ny matta och sökt runt efter måtten. Stämmer 38x305x44mm kamhöjd med 2.52 delning? och isåfall vad tycker ni är en bra matta, finns ju lite att välja på, vill ju inte ha nån skitdyr matta men tydligen var orginalmattan bara skit enligt förra ägaren då det är fler kammar borta än vad som finns kvar, spelar hårdheten stor roll? kör väll mest i lössnö och vill ha 44mm kamhöjd, men blir väll alltid lite ledkörning ibland.

2. Hade tänkt se om jag kunde bestycka om den då jag tror den går väldigt snålt, och undrar hur svårt är det att ställa in den så den går rätt och vad man behöver göra, efter att jag bestyckat om den? Tror dom sa att jag hade 240 på verkstan där de renoverade den, och har sett att de flesta använder 260-280 här runtomkring, vet knappt vad det betyder, men han ska väll inte gå lika snålt och kanske inte bli lika varm isåfall, och är det nåt mer man ska byta om man bestyckar om den?

3. Finns det nåt ställe där de säljer den stora tanken till 600 rs den ska väll vara på 40L om jag inte har fel? eller där man kan beställa/se pris, länk skulle upskattas :)

4. hade tänkt börja byta matta så tidigt som möjligt då det lär ta lite tid eftersom jag aldrig gjort det förut, och läst en guide om att man ska öppna kedjehuset å tömma oljan m,m. Går det bra att lämna det öppet en lite längre tid, eller är det nåt man borde bli klar med fort?

5. Finns det nån bra regel då man ska spänna mattan? hur hårt ska den vara spänd, tycker den nuvarande mattan sitter rätt hårt.

6. har inte hunnit bli så insatt i hur displayen å de 2 knappar som finns där fungerar, men ska den visa avgastempen hela tiden eller måste man trycka på nåt för att få fram den? ser ju bara varvtalet och under i den lilla står det 850mi just nu vilket jag inte ha en aning om va de betyder.

Kommer kanske på nåt mer senare, ha överseende med att jag är kass, och spamma inte om att jag ska köpa en ny skoter m,m för det är redan för sent. :eviltongue:

Mvh Anders.
Runt 3500kr vill jag minnas att tanken inkl. allt man behöver kostar. 860200407 är artikelnumret för en komplett tank inkl. allt som behövs. Detta är billigare än att köpa delarna var för sig. Alla XP-tankar passar rent fysiskt men de insprutade modellerna har några stora hål som är svårare att plugga eftersom de inte används på RS:en. Så ett tips är att köpa det färdiga kitet och på så sätt slippa krångla.

280 main kan du utan problem gå upp till. Jag skulle börja med 290 eller 300 och nålen i mittläget. Börja så och arbeta dig neråt om det behövs, "better be safe then sorry".

Mattan som du länkade till är den som sitter original på RS 09 och det är en bra matta till ett bra pris.
Vid mattbytet så kan man få jävlas med att få loss drivaxeln från fästet till bromsoket eftersom axeln är pressad på plats. Har det blivit lite ytrost på lagret så sitter den som bara den. Jag gjorde det enkelt för mig och beställde verktyget från Ski-doo som man använder för att pressa ur lagret. Numret på verktyget är 529036145 och det går på 200-300kr. Detta gör att man slipper förstöra något som är betydligt dyrare.
 

Andersmolander

Välkänd medlem
25 feb 2011
222
1
16
örnsköldsvik
Tjo igen, Fick ett förslag på att jag skulle byta drivaxel lager när jag ändå bytte matta, men vart köper man sånna grejjer och vilka saker ska man byta där?
 

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
Jag har bytt matta på min 600 och då hade lagret skurit på sekundär axeln bakom variatorn så jag ringde bara en firma som håller på med lager och sa vad de stog för betäckning på mitt lager så var de bara att hämta ett nytt och pressa på!