Hej
Jag förstår att ni är less på frågor från nybörjare som mig och att man ska söka i befintliga trådar innan man postar nya inlägg. Jag har försökt läsa olika inlägg och kikat på youtube, men måste ändå be om hjälp.
* Köpte min första skoter, en Ski Doo Rev 800 -04 för ca 2veckor sen. Det första som stör mig är att den växlar väldigt knepigt. När jag kör lite långsammare "växlar" den ner väldigt markant och går på jobbigt höga varv, men vid lite gaspådrag "växlar" den upp igen. Det är väldigt jobbigt att köra när den beter sig så här och undrar vad som kan vara fel?
* Det andra fenomenet är att det "klonkar" från variatorn vid lite lägre varv, dvs under tomgång. Står jag framför eller på avgassidan hörs inget, men annars hör jag det där ljudet väldigt tydligt. Jag har känt lite på variatorn och "kåpan/baksidan" som är närmast remmen går att röra litegrann och kan kanske vara problemet, men hur gör jag?
Jag ringde en god vän igår som har betydligt mer kunskaper än mig menade att det kan vara remmen som ställer till problemet med den knepiga växlandet, men kanske också "klonket". Jag var ut igår för att mäta ryggen på remen, men den skiljer sig från reservremmen (som verkar vara använd) genom att den är tandad på båda sidor.. Rullar jag på variatorn för hand "klickar" det också till med jämna mellanrum, men så ska det kanske vara?
Jag hoppas någon orkar läsa detta och kan hjälpa mig. Jag gillar att skruva men är ny på skotrar och vill inte börja riva och gissa mig fram i onödan.
Tack på förhand
Mvh Mange
Jag förstår att ni är less på frågor från nybörjare som mig och att man ska söka i befintliga trådar innan man postar nya inlägg. Jag har försökt läsa olika inlägg och kikat på youtube, men måste ändå be om hjälp.
* Köpte min första skoter, en Ski Doo Rev 800 -04 för ca 2veckor sen. Det första som stör mig är att den växlar väldigt knepigt. När jag kör lite långsammare "växlar" den ner väldigt markant och går på jobbigt höga varv, men vid lite gaspådrag "växlar" den upp igen. Det är väldigt jobbigt att köra när den beter sig så här och undrar vad som kan vara fel?
* Det andra fenomenet är att det "klonkar" från variatorn vid lite lägre varv, dvs under tomgång. Står jag framför eller på avgassidan hörs inget, men annars hör jag det där ljudet väldigt tydligt. Jag har känt lite på variatorn och "kåpan/baksidan" som är närmast remmen går att röra litegrann och kan kanske vara problemet, men hur gör jag?
Jag ringde en god vän igår som har betydligt mer kunskaper än mig menade att det kan vara remmen som ställer till problemet med den knepiga växlandet, men kanske också "klonket". Jag var ut igår för att mäta ryggen på remen, men den skiljer sig från reservremmen (som verkar vara använd) genom att den är tandad på båda sidor.. Rullar jag på variatorn för hand "klickar" det också till med jämna mellanrum, men så ska det kanske vara?
Jag hoppas någon orkar läsa detta och kan hjälpa mig. Jag gillar att skruva men är ny på skotrar och vill inte börja riva och gissa mig fram i onödan.
Tack på förhand
Mvh Mange