Frågor kring Rev 800 -04

Mange Rev

Medlem
7 feb 2012
14
0
1
Hej

Jag förstår att ni är less på frågor från nybörjare som mig och att man ska söka i befintliga trådar innan man postar nya inlägg. Jag har försökt läsa olika inlägg och kikat på youtube, men måste ändå be om hjälp.

* Köpte min första skoter, en Ski Doo Rev 800 -04 för ca 2veckor sen. Det första som stör mig är att den växlar väldigt knepigt. När jag kör lite långsammare "växlar" den ner väldigt markant och går på jobbigt höga varv, men vid lite gaspådrag "växlar" den upp igen. Det är väldigt jobbigt att köra när den beter sig så här och undrar vad som kan vara fel?

* Det andra fenomenet är att det "klonkar" från variatorn vid lite lägre varv, dvs under tomgång. Står jag framför eller på avgassidan hörs inget, men annars hör jag det där ljudet väldigt tydligt. Jag har känt lite på variatorn och "kåpan/baksidan" som är närmast remmen går att röra litegrann och kan kanske vara problemet, men hur gör jag?

Jag ringde en god vän igår som har betydligt mer kunskaper än mig menade att det kan vara remmen som ställer till problemet med den knepiga växlandet, men kanske också "klonket". Jag var ut igår för att mäta ryggen på remen, men den skiljer sig från reservremmen (som verkar vara använd) genom att den är tandad på båda sidor.. Rullar jag på variatorn för hand "klickar" det också till med jämna mellanrum, men så ska det kanske vara?

Jag hoppas någon orkar läsa detta och kan hjälpa mig. Jag gillar att skruva men är ny på skotrar och vill inte börja riva och gissa mig fram i onödan.

Tack på förhand

Mvh Mange

axL_

Välkänd medlem
3 nov 2006
336
0
16
Råneå
Klonkandet som ni hör är mest troligen viktarmarna som vickar fram och tillbaka och de är helt normalt

Mange Rev

Medlem
7 feb 2012
14
0
1
Tack för svaren, har inte tänkt på vid vilka varv den "hoppar" mellan växlarna, men vid relativt låga varv och efter vanlig väg är det tydligast.. tappar jag lite fart så växlar den snabbt ner. Jag måste således öka farten för att den ska växla upp igen.. och så där får man hålla på.

Kan viktarmarna ge det där ljudet utan att något är fel så vore det ju toppen, men vill ju vara säker så inget går sönder. Några fler som stött på detta klonkande?

Ska remmen gå att röra i sidled på axeln för variatorn, dvs den ska inte vara så pass bred att den inte går att flytta?

Forza

Aktiv medlem
12 feb 2011
65
0
6
Skellefteå
Kan bara utifrån min väldigt korta erfatenhet säga:
Va o köpte mig en Summit 800 -05 för några veckor sedan o tyckte att variatorerna växlade väldigt konstigt! Hade isär båda variatorerna o rengjorde dom o allt verkade shysst, men den växlade ändå konstigt. Kontakt med Speedtech här i Skellefteå o fick till svar att de va BRP:s grundinställning som var kass, visst kan det vara för att han vill sälja grejer men fick inte den känslan. Så ja köpte ett Cudney Racing kitt, växlar riktigt härligt nu kan ja bara säga!

Men du borde nästan ta isär variatorerna och kolla upp allt, de är nog den enda vägen att få svart på vitt hur skicket är!

Klonkandet kommer från viktarmarna, om du inte hör att de klonkar när du vrider variatorn så kan dessa armar kärva (inte bra)

Mange Rev

Medlem
7 feb 2012
14
0
1
Det verkar inte bättre än att jag kanske måste riva för att komma åt och se. Det är väl oundvikligt ändå i långa loppet om man börjat med skoterkörning antar jag:eyebrows:

Kanonbra med snabba tänkbara svar, gärna fler om det finns och orkas med

Mvh Mange

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Kan det inte vara klickern på variatorn som är lite tokigt ställd?
Inte så kunnig men var en tanke :)

Mange Rev

Medlem
7 feb 2012
14
0
1
"Klickern på variator" Kan någon förklara mer?

Skotern växlar vid ca 6-7000varv och lägger sig sen på behagliga 4000varv. släpper jag gasen något hoppar den åter ner. Det blir bara jobbigt att tänka på detta hela tiden istället för att njuta av själva körandet.

Jag skulle vilja att den växlar:

1: tidigare
2: med smidigare övergång

Men hur tusan gör jag det?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Men (inte för att vara dum) du skulle köpt dig en touring istället. En mxz 800 har ett ganska högt inslagsvarv och varvar ganska mkt!

När du släpper på gasen så kryper sekundären ihop igen och varven blir då högre. Helt normalt!

Vad har du för inslagsvarv och hur mkt varvar den då du håller stumt!?

Mange Rev

Medlem
7 feb 2012
14
0
1
Förstår din tanke och förstår också att inkörsporten till skotervärlden hade kunnat starta med en betydligt mindre maskin, men det är inte själva problemet. Jag undrar snarare om det är något fel på min skoter så som jag beskriver det, men det kan ju faktiskt vara så att den är helt enkelt ska vara så här?!

Jag tycker för övrigt att det är fruktansvärt mycket skoter för pengarna, men vill ju inte köra omkring och i värsta fall närma mig en onödig motorreparation (tänker mest på klonket) om det går att undvika i tid!

Finns det ingen som har, har haft, provkört eller känner någon som har en likadan eller liknande maskin? Hur som helst tackar jag det allra ödmjukaste för de svar jag fått!!

ps, inslagsvarvet är mellan 3-4000varv om jag inte är helt ute och cyklar, däremot vet jag inte varven med stum gas.. har fullt sjå att titta framåt, haha

Mvh Mange

PzN_

Välkänd medlem
27 jun 2010
128
0
6
piteå
klonket kommer från viktarmarna har samma på min och vart så dom senaste 2vintrarna och inget fel hittats när ja kollat

Mange Rev

Medlem
7 feb 2012
14
0
1
Det låter ju toppenbra!! Som jag skrev i något tidigare inlägg går "bakre delen av variatorn (som går innåt mot remmen) att rucka ngt när motorn är avstängd.. är din så med? Den ger iallafall ifrån sig ett klingande ljud som kanske kan vara själva orsaken till detta ljud. Men den kanske inte ska vara stum av någon anledning?! Tack för svaret!

Mange Rev

Medlem
7 feb 2012
14
0
1
Nu när jag väl löst problemet med såväl växling som klonkande ljud från variatorn tänkte jag dela med mig.

Började med att plocka lös och isär variatorn. Känner ett mindre glapp på viktarmarna och tror därför att klonkandet beror på detta, men ser också att rullarna och ramperna är tokslut. Pratar med en verkstadskille på den lokala Ski Doo-verkstaden och han menade att klonkandet troligtvis inte beror på viktarmarna utan att axeln till variatorn är konisk och kan behöva efterdras. Han konstaterar också att rullarna samt ramper är helt slut och menar att skotern kan bete sig underligt när det ser ut så där.

Efter att åkt hem med en liten liten påse med små metallbitar för 2200kr rengör jag allt, byter ut alla slitna delar och drar fast variatorn med rätt moment. Provar att starta upp och till min glädje är klonkandet helt borta och även växlingen fungerar perfekt.

Mvh Mange