Frågor kring kolvbyte IQ RR.

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Ska till & byta kolvar på IQ'n nu till helgen men har fortfarande lite frågetecken som jag behöver hjälp med att räta ut.
Nämligen så att det är mitt första kolvbyte själv.

Det mesta är i hamn, exempelvis att pilen ska peka mot avgassidan etc.

Frågor jag har just nu är bl.a hur knaster/kolvklipps ska vändas?
Antar att kolvringarna ska sitta på ett speciellt sätt så att man märker det?

Och om någon sitter på Nm för cylinder och topp vore det guld värt!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Bra att du frågar för många gör fel.

1. Fippla in kolvringarna i cylindern ca 20mm ner i borret och mät gapet på ringarnas slut mot varandra med bladmått. Vrid ringarnas gap som de kommer sitta på kolvarna. De bör ligga på 0,50-0,55 om de blir 0,60 gör det inget heller (om de är en 800cc). Om du har en 600 så duger 0,45mm.

2. Om de är mittmonterad ringstopp i spåren på kolvarna så kolla om ringarna är fasad på ena sidan. Om så är fallet monteras fasningen uppåt i borret så komptrycket pressar ut ringarna. Många kolvar har ringstoppen lite offset i ringspårewt och då passar ringarna bara en väg.

3. Knaster sätter man med gapet neråt i första hand men uppåt är godkänt också. Vissa kolvar har knaster som endast kan mont på ett sätt och då är de bara montera så.
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Ok! Tack för svar!
Jajjamen, ska kika på det med ändgapet på ringarna.
Det ser ut som att ringarna är ytterst lite fasad på ena sidan. Det är lite lutning in mot mitten så att säga, medans det på motsatt sida är helt platt. Då ska alltså den sida med lutning peka uppåt när den sitter monterad på kolven?
Edit:
Det är dessa kolvar jag har liggandes hemma: http://www.skoterdelen.com/snoskoter/motordelar/kolvar/polaris/kolv-polaris-600-2?externalsearch=1
Om det hjälper något i frågan kring hur kolvringarna ska vändas :)
Vore ju härligt så att man vänder dom rätt ;)
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Japp fasning uppåt . Däremot är de vanskligt eller direkt vansinne att köpa piratkolvar som inte har ett namn för de kan vara helt värdelösa och förstöra motorn totalt. Kräv att få reda på vilket märke dina kolvar har! Jag har sett skräckexempel på noname kolvar som inte varit i rätt mått ens och kolvringar har haft gjutskägg.

Dessa piratkolvar är bra .
Snopro
SPI
Prox
Snox
wiseco (smidd kolv)
Wössner (smidd)

Märken man ska undvika är kolvar utan namn och KIMPEX is big nono!! Smidda kolvar köper man om motorn är känd för att spräcka kolvar eller cylinderkjolar.
Här är bra kolvar till en 800cc http://www.locknersbilochmc.se/index.php/snskoter-100/motordelar-697/kolvar-frn-wiseco-och-sno-pro-258/polaris-555/sno-pro-kolv-800-cc-cyldiam-7200mm-standar-5309-detail
 
Last edited:

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Jo, att det inte är angivet märke är rätt dåligt gjort.
Men i förpackningen när man väl öppnat den så är det instruktioner som är märkt med SnoX så då antar jag att det är bra piratkolvar då! :)
Men då vet jag att falsningen skall vändas uppåt!
Alltid bra att veta så man inte chansar och står där med skägget i bensåret när skotern rasat :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Om de står Snox på kolvarna och de har urtag runt kolvbultens borrhål i kolvens sida "utvändigt"så är de nog äkta pirat Snox. Snox är en hel del grövre tillyxad än spi och Snopro så jag är tveksam att den är lika bra som Snopro och SPI.
Snox har jag bara kort erfarenhet av från 2st watercrossmotorer som jag trimmat de har körts några Snox i dem under 2 säsongers tävling/träning och de har funkat bra. Men de är för kort erfarenhet för att kalla dem helt säker som Snopro och SPI är för de har jag 15 år erfarenhet av.

Namnen på kolvar är förvillande lika, jag tror faktiskt piratkolvarnas namn är medvetet liknade dyrare märken för att sälja bättre,,typ de lurar alltid några.

"Snow x" är förvillande lika Snox men Snox är inte på långa vägar lika bra som Snow X. Snow X är en kvalitetskolv som är rel dyr den har extra borrhål för extra smörjning på utsatta ställen den har även bättre kolvringar än de flesta andra piratkolvar så jag rek verkligen den kolven.

http://www.snowxparts.com/pistons/
 

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Okej. Ringde och pratade med kundtjänst på Skoterdelen och de sa att det var SnoX kolvar.
Är dom inte helt tillförlitliga återstår det att se :)