frågor ang. vattenkörning!

PowderRider

Välkänd medlem
15 mar 2007
150
0
6
Bredbyn
hallå:)
jag har funderat länge på att dra på vattne, och känner nu ska jag göra det :) men är vass ett stort hinder när man kör? För där jag ska fara ut på sjön är det vass i ca 5meter kanske, 3-4dm högt.
Vad säger ni?
MVH Per.

njeese

Välkänd medlem
2 jan 2008
442
1
16
kalix
www.pixbox.se
om du har hjälm och glasögon så de de inte vara nå problem gasa uåå till ungefär 70- sen när du är ute på vattnet kan du ju gasa på lite extra :beer:

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
ett tips på gen II är att tejpa ganska mkt då dom gärna vill ha vatten på remmen, å gasa tills du har nog med fart =) annars är det väl inget att tänka på, kanske att smörja upp skotern sen

å ta loss dynan å dylikt om du råkar sänka den

Fota körandet sen! ;)

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Enda problemet med vass är väl att det kan dölja stenar/rötter som ligger på botten. Och det är inte direkt så man skrattar ihjäl sig om man kör in i en sten så fort man fått upp farten...

MX470

Välkänd medlem
18 nov 2007
112
0
6
Våmhus
då måste jag bara ta å fråga nu, nån som har nån erfarenhet om en Polaris XCR 440 - 92:A går på vatten ? ska nämligen iväg den 25 å ta en sväng troligtvis :D

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Det är inte en fråga OM den går på vatten - alla skotrar går på vatten. Det är en fråga om hur långt den går ;)

Jag tror att den går hyfsat, men den har dock lite för lite motor för min smak. Kan vara svårt att starta med skidorna i vattnet om jag uttrycker mig så... :p

MX470

Välkänd medlem
18 nov 2007
112
0
6
Våmhus
jo lite motor är det nog Orginal i den iallafall, men har en Rotax 470 motor i den från Modell 94:a CA 80 hästar ( har för mej att det var mindre HK orginal ) så det snurrar på rätt bra iallafall vill jag lova , men eftersom när motorn satt i det gammla Ski-doo Cassiet så gick den ju på vatten utan problem å det Chassiet är tungt( padd modellen ) å Polaris Chasiet lättare så lär det gå utan problem skulle jag iallafall gissa på ;)

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
indysarna går bra på vatten =) men när man ska ut å köra är det alltid bäst att tejpa, för kommer det lite väta på den så är hela skotern i väta..

MX470

Välkänd medlem
18 nov 2007
112
0
6
Våmhus
jo det är ju inte så små Lufthål i huven precis men det fixar man med Silvertejp ;) .. men jag har hört att det ska gå bättre att åka på vatten om man spänner fjädern fram i Boggien allts om går å släpper lös den bak så att man får upp skidorna från vattnet lättare så att det inte går så tungt på vatten . stämmer det ?! för isåfall hade ju det vart lite säkrare på Polkagrisen :)

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
när jag var å planade så släppte jag först på balataremmen och satte bakre dämparen på det mjukaste. Gick finfint så =)

MX470

Välkänd medlem
18 nov 2007
112
0
6
Våmhus
ja men att släppa på balataremen är ju självklart om man vill få lättare Skidlyft :) men ska ta å Pilla lite med Boggien å Tejpa som satan så man inte får vatten på Remen när man åker :p

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
det ska nog gå fint det där =) bara att ha nog med fart så att den lilla motorn orkar hålla dig på ytan å tejpen så klart =)
be nån ta lite bilder när du planar :D å kom ihåg att smörja upp boggien efteråt! å medans du är igång så ta resten av skotern ;)

MX470

Välkänd medlem
18 nov 2007
112
0
6
Våmhus
jo vi får allt se om Polkagrisen går nå på vatten eller ej ;) Bildbevis kommer det bli iallafall :p .. jo Smörja bogggien Bör man göra efter allt vatten haha :p japp japp men återkommer såfort jag har provat å planat/sänkt Åbäket :)

MX470

Välkänd medlem
18 nov 2007
112
0
6
Våmhus
det här blir då en Spännande sak å se om Grisen orkar med vattnet eller ej haha ;) hinner jag så lägger jag upp Bilder imorgon men info om åket kommer in imorgon iallafall det är klart :)

MX470

Välkänd medlem
18 nov 2007
112
0
6
Våmhus
Nu är Grisen Tejpad å klar iallafall å väntar bara på att Polarna ska vakna till liv för dagen ;)

men hur gör man när man laddar upp Bilder ?! :S

MX470

Välkänd medlem
18 nov 2007
112
0
6
Våmhus
jaa det där gick då åt skogen kom 30-40 meter sen vatten på remmen, så det vart å vänta på att den skulle torka lite för den vart ju inte lite våt den remmen precis å samtidigt kolla vart det kom in vatten å så torka å tejpa igen det hålet som man missat å såklart när min rem torkat å ditsatt så ska vi åka hem sen så det vart ett mkt litet åk sista gången men hade solen i ögonen så såg inte vart jag åkte så fick lov att avbryta å åka in till land igen å lasta å åka hem så nu blir det att fetta tejpa å åka igen framöver :D