Frågor ang min EXT 580 EFI -95

Peter20ghz

Annonsmoderator
Moderator
26 sept 2009
52
0
1
Överhogdal
www.lindbergers.com
Hej.

Jag har nu ett par frågor angående min skoter A.C EXT 580 EFI som jag ännu inte haft nöjjet att få köra. Men snart kommer snön hoppas jag.
Tills dess har jag ett par frågor som jag inte lyckats klura ut.

1. en kompis berättade att det är bra att ha med sig en liten yxa, kniv, spade etc. och ofta fins det plats för det under sadeldynan. Jag har dock inte klurat ut om det går att lyfta upp sadeln på min skoter och lägga saker därunder.
Är det någon som har denna modell och kan berätta om och hur man lyfter sadeln för att isåfall packa saker där.

2. Handreglagen. På vänster sida sitter handbromsen, men på högersidan sitter också ett likadant reglage, vad är det till för? Det finns ju inte några växlar så det kan inte vara ett kopplingshandtag, kan väl knappast vara ett bromshandtag till? Jag är som sagt helt nybörjare på dessa maskiner, så ursäkta om svaret är självklart, men jag har inte lyckats klura ut det själv, vad är det till för??

3. Jag har en axelskada som jag opererat för i ena axeln och obehandlad i andra, och det kommer aldrig bli riktigt bra.
Och nu visar det sig att ryckmomentet för att starta skotern är en av de rörelser som jag inte kan göra utan att få en kraftig värk resten av dagen.
Nu funderar jag på om det går att på något sätt installera elstart med bara en knapp eller nyckel istället för att behöva rycka i startsnöret. Finns det något man kan göra för att få igång en elstart på denna modell?

Det var allt för denna gång :)

Tack så mycket.

Mvh
Peter
 

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
punkt 1 du inget fack under din dyna
punkt 2 handtaget är mest troligt parkeringsbromsen
punkt 3 ja elstart går att eftermontera men hur får någon mer kunnig svara på
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Ja, p-bromsen är en liten hake på vänstra bromshandtaget. Nogon ägare före dig har monterat ett extra bromshandtag? följ slangen/viren från handtaget på höger sida å se vart de går.

Elstart är inte så svårt att montera, däremot vet jag inte hur mkt de kostar.
 

Peter20ghz

Annonsmoderator
Moderator
26 sept 2009
52
0
1
Överhogdal
www.lindbergers.com
Jag har följt vajern, den går ner till en arm som sitter på en mojäng som sitter kanske 10-20 cm under tankarna för kylsystemet och 2takts-oljan. (höger sida i färdriktningen)
Den är väldigt mjuk om man jämför med bromshandtaget som är ganska stumt.
Anordningen som armen sitter på ser ut att vara rund, 20-40mm bred och sitter strax innan snurran som startsnöret går till.

Jag förstår att dessa uppgifter inte ger så mycket kanske, men då jag är helt ny på detta så vet jag inte alls vad de olika delarna under huven heter eller är till för.
Jag har heller ingen "riktig" bok till denna förutom en väldigt tunn instruktionsbok, som givetvis inte tar upp denna del.

Nightstalker skriver att elstart inte är så svårt att montera, det betyder i mina ögon att det bör finnas något färdigt att köpa och installera? Jag har dock inte hittat något ännu.
Skall leta vidare isåfall.

Tack för hjälpen så här långt.

Mvh
Peter
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Jag har följt vajern, den går ner till en arm som sitter på en mojäng som sitter kanske 10-20 cm under tankarna för kylsystemet och 2takts-oljan. (höger sida i färdriktningen)
Den är väldigt mjuk om man jämför med bromshandtaget som är ganska stumt.
Anordningen som armen sitter på ser ut att vara rund, 20-40mm bred och sitter strax innan snurran som startsnöret går till.

Jag förstår att dessa uppgifter inte ger så mycket kanske, men då jag är helt ny på detta så vet jag inte alls vad de olika delarna under huven heter eller är till för.
Jag har heller ingen "riktig" bok till denna förutom en väldigt tunn instruktionsbok, som givetvis inte tar upp denna del.

Nightstalker skriver att elstart inte är så svårt att montera, det betyder i mina ögon att det bör finnas något färdigt att köpa och installera? Jag har dock inte hittat något ännu.
Skall leta vidare isåfall.

Tack för hjälpen så här långt.

Mvh
Peter
Elstart fanns som original tillbehör så de finns att köpa, ta kontakt med ÅF lr bengans motor för pris på el-starten. Du har inte möjlighet att ta nån bilder på handtaget å till vart den gick? Skulle vara mkt enklare att hjälpa dig då :)
 

Peter20ghz

Annonsmoderator
Moderator
26 sept 2009
52
0
1
Överhogdal
www.lindbergers.com
Foto? Du menar att mina förklaringar inte är glasklara?? :)
Skall fixa ett par foton, om en liten stund när jag ändå skall ner i källaren och elda i pannan.
Skall se om jag hinner få upp dem ikväll, annars blir det under morgondagen.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Jag tycker det låter som att det högra handtaget är anslutet till nånting vid bromsen. Bromsskivan sitter ju där.
Om du PMar mig så ska jag skicka dig lite bilder som du kan ha bra hjälp av.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Ja just det, elstart kan du nog glömma att köpa hos återförsäljare. USA-priset är nästan $700, i Sverige blir det betydligt över 10.000 kr.
Hör med Bengan.
 

Peter20ghz

Annonsmoderator
Moderator
26 sept 2009
52
0
1
Överhogdal
www.lindbergers.com
Ok. Jag misstänkte att det kanske inte är så "bara" att ordna elstart, men jag tänkte att kan man installera elstart på mesiga mopeder så borde man kunna få till det på en skoter i efterhand. men det skall givetvis inte kosta skjortan för då kan man lika gärna köpa en annan skoter. Skall fundera vidare, annars får väl i värsta fall frugan dra igång skotern åt mig när jag skall ivä. :)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Det är en broms som någon har monterat av någon dum anledning. Den kommer inte hjälpa dig någontign då du har den bästa hydralbromsen på marknaden (wilwood), så om jag va du skulle jag montera bort vajjern och handtaget, och låta resten sitta.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Angående bromshandtaget.
Jag tror att det var tolkning av någon form av lagkrav / typning som gjorde att detta eftermonterades under en period av svenska importören. Typ 90 och några år frammåt? Det skulle finnas två bromssystem. Har sett samma på en Cheetha som hade samma hantag men två wire som gick ner till SAMMA kassa mekaniska broms... Lysande lösning.

Elstart. Borde gå att få tag på från någon tidig jämnårig maskin. Bör finnas beg från någon som demonterar en sådan maskin.