frågor ang garmin montana

eron

Välkänd medlem
19 aug 2010
296
1
18
Boden
Har en fråga ang en montana 600 men tänkte att jag drar igång en samlings tråd om frågor just om montana serien då det värkar vara en hel del som använder den.

Någon som vet om det finns någon inställning så att gps:en inte stänger av när den tappar extern spänning. Jobbigt som fan då man är å bökar och stänger av å startar maskinen ofta och inte har något batteri. Och så vill jag gärna ha skärmen låst så man kan borsta bort snö utan att dra i kartan och då ska man låsa upp den för att kunna trycka låt vara på.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Inga svar, köper snart en egen. Följer det med bra fästen eller är det tillbehör? Håller fästet för tokkörning efter led osv?
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Köper du bara montanan följer det inte med nått fäste.
Kankse finns det nått kit men när ja köpte så köpte ja de fästen som ja kunde montera som ja ville på min maskin.

Vet inte hur inställningen är men man kan väl ha att den alltid ska vara på.
När ja borstar av skärmen å kartan flyttat sig behöver ja inte låsa upp nått utan trycker bara på pil tillbaka.
 

eron

Välkänd medlem
19 aug 2010
296
1
18
Boden
hmm får sätta mig ikväll och gå igenom alla menyer igen, kanske kolla om det har kommit någon uppdatering. Jo vet att det bara är att trycka pil tillbaka, men man kan låsa skärmen om man trycker en gång på ström knappen och sen på hänglåset nere till höger. tycker det är bra om man följer ett spår typ då behöver man inte stanna och hålla på å trycka på pilar, då sopar man bara av den i farten å slår ett öga så man är i rätt riktning. Men då blir det ju det då man stänger av skotern så måste man låsa upp den för att trycka på knappen låt vara på då den tappar laddningen.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Det finns ingen inställning som gör att Montanan inte stänger av sig vid förlorad extern spänning.

Enklaste lösningen torde vara att koppla in ett pyttebatteri på 2-3A på kabeln till fästet. Gärna kanske med en diod så inte spänningen sticker åt fel håll, dvs in till skotern istället för GPSen.
 

ExiterII

Aktiv medlem
1 jan 2000
58
0
1
Gävle/Särna
Det finns ingen inställning som gör att Montanan inte stänger av sig vid förlorad extern spänning.

Enklaste lösningen torde vara att koppla in ett pyttebatteri på 2-3A på kabeln till fästet. Gärna kanske med en diod så inte spänningen sticker åt fel håll, dvs in till skotern istället för GPSen.
Det är min lösning.. köpte ett litet batteri från Feltema 1.2 A diod o några buntband.. fäste batteriet under huven..(Pro Rmk)