• Forumet är nu uppdaterat och Tapatalk är tillfälligt avstängt. Läs mer här.

Fråga om trasig oljepump

arch

Aktiv medlem
13 nov 2013
60
2
8
Dala-Järna
I februari gick oljepumpen gick sönder på min xf 800 -12 vilket resulterade i att ena cylindern skar.

Finns det några vanliga anledningar till att en oljepump går sönder? Det känns som det borde vara ganska ovanligt.

Jag bör nämna att jag är ganska dålig på sommarkonserveringen så maskinen blir helt stående 8-9 månader om året, kan det ha en inverkan? Jag servar maskinen hos en auktoriserad verkstad ungefär vartannat år.

Eller är det ren otur när pumpen går sönder?

Skulle vilja undvika att det sker igen om möjligt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
13.018
356
83
Stora Blåsjön
Helt säker på att det är själva pumpen som gått sönder då, känns som hela motorn borde skära ihop då...
Är väldigt ovanligt att dom går sönder, speciellt på en så pass ny maskin, antagligen så sitter det väll ett litet filter på ingående slang till pumpen, tänkte så du inte fått med något skräp in i pumpen.
Många kopplar bort oljepumpen på äldre maskiner för man är rädd att den ska paja, men det är betydligt större risk att man blandar fel mängd olja i tanken...
 

arch

Aktiv medlem
13 nov 2013
60
2
8
Dala-Järna
Det var en gubbe på en verkstad som skruvar arctic dagarna i ända som tog isär den och han konstaterade att pumpen var paj (och cylindern, kolv etc). Jag kan inte säga säkert i vilken ordning allt gick sönder, men är det inte mest logiskt att pumpen pajar och därefter skär cylindern? Eller kan pumpen dö som följd av att cylindern skär?
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.089
5
38
46
Leksand
thullen.se
Min pump gick sönder då den inte fick olja som den skulle. Detta p.g.a ett dåligt utformat oljetanklock, från 2015 eller när det var kom ett uppdaterat oljetanklock som inte blir tätt lika lätt. När jag rev min maskin hade jag fortfarande vakum i oljetanken och oljan började rinna först när jag öppnade locket. Å när oljepumpen stannade så stannade även vattenpumpen vilket inte var så bra för motorn.
 
Reactions: arch

arch

Aktiv medlem
13 nov 2013
60
2
8
Dala-Järna
Min pump gick sönder då den inte fick olja som den skulle. Detta p.g.a ett dåligt utformat oljetanklock, från 2015 eller när det var kom ett uppdaterat oljetanklock som inte blir tätt lika lätt. När jag rev min maskin hade jag fortfarande vakum i oljetanken och oljan började rinna först när jag öppnade locket. Å när oljepumpen stannade så stannade även vattenpumpen vilket inte var så bra för motorn.
Intressant! Jag tappade nämligen bort mitt lock till oljan för ett par år sedan så jag fick ett av en kompis som kommer från ett helt annat märke och som passar sisådär. Verkar vara läge att försöka få tag på ett original då.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.089
5
38
46
Leksand
thullen.se
Det uppdaterade som kom 2015 hette 2670-447 men det är nu tydligen ersatt med ett som heter 2670-643 som sitter på 2019 modellerna. Så ja skulle nog satsa på ett sånt lock.

2670-643 Cap, Vented-oil Replaces Part # 2670-447
 
Reactions: arch

arch

Aktiv medlem
13 nov 2013
60
2
8
Dala-Järna
Det uppdaterade som kom 2015 hette 2670-447 men det är nu tydligen ersatt med ett som heter 2670-643 som sitter på 2019 modellerna. Så ja skulle nog satsa på ett sånt lock.

2670-643 Cap, Vented-oil Replaces Part # 2670-447
Supertack för info! Men tror du inte det är mer safe med det från 2015 i och med att min maskin är från 2012? Tänker ifall det har ändrats fler saker på de allra nyaste maskinerna så att det från 2019 passar sämre av någon anledning.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.089
5
38
46
Leksand
thullen.se
Så här stod det tidigare, Ang, 2670-447 locket hos Countrycat "Arctic Cat Updated New Style 2015-2018 Oil Cap 2002-2014 2-Stroke Models" Söker man nu på locket 2670-447 hos Countrycat så får man upp att det är ersatt med locket 2670-643.
i Sverige finns 15-18 locket 2670-447 kvar att köpa hos tex mera fritid iallafall på webbsidan.
 
Reactions: arch

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.089
5
38
46
Leksand
thullen.se
Ja det är nog lika bra att du byter locket.
Ja sålde min 12'a i påskas efter att den rasat å jag såg att drevet mitt på vevaxeln gått sönder. Billigast hade då blivit att byta motorn då det fanns några beg för runt 6-7000:-