fråga, inkoppling av ballast, xenon lysen

eddie_meduxa

Välkänd medlem
22 feb 2007
206
0
16
Bollnäs
jag har en fråga ang xenon på min lynx 800 powertec-08 den har inget batteri original.

jag funderar lite hur jag kan koppla utan att nånting går sönder, ska försöka fixa en bild men paint fungerar inte just nu.

men allafall, jag mätte strömmen från original kontakterna, dc 20 på multimetern,
ja blev förvånad över att det visade likström!

allafall så kopplade jag ihop + på + och - på -

satte då dit ett 12 voltsbatteri å kopplade ihop det med original + å -

från dom kopplingarna förde ja vidare all ström till ballasterna + och -

från pluss från batteri koppla ja en strömbrytare.

jag kan då vri på lyset fasst skotern är av.

nu till de eventuella problemet, eftersom strömmen från batteriet kan slås på när skotern är avvriden, kan då elektroniken i själva skotern skadas? iomed att strömmen leds ju in i orginalkontakterna/motorn och dessutom ut till ballasterna.

kan man ha det så utan att nånting går sönder?
hoppas ni förstår. tacksam för svar mvh
 

eddie_meduxa

Välkänd medlem
22 feb 2007
206
0
16
Bollnäs
ja i nuläget, för jag mätte från original kontakterna utan något batteri. då visade den konstant ca 12,7volt oavsätt hur ja gasade.
 

eddie_meduxa

Välkänd medlem
22 feb 2007
206
0
16
Bollnäs
de måste ju sitta en laddregulator där redan eftersom ja får ut den volt ja får. annars hade den ju fladdra runt som fan tycker ja,
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Jag är ingen elektriker, så jag kan ha fel.

Men det du har bör väll vara en voltregulator? Att du inte inte får ut mer än 12 volt är väll inte konstigt. Alla lampor skulle gå sönder annars.

Och hur vet skotern att batteriet är fulladdat?
 

eddie_meduxa

Välkänd medlem
22 feb 2007
206
0
16
Bollnäs
jadu jag vet faktiskt inte, men hur skulle du gjort om du var jag? du ser ju bilden ja ritat på hur ja har det kopplat för tillfället, allting fungerar ju prima just nu, men frågan är om skoterns elektronik kan skadas vid denna inkoppling,?.. gör gjärna en bild eller beskriv hur du skulle gjort, tack mvh
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.469
383
83
Malå/Adak
Vilken kontakt på skotern har du kopplat in dej på? Nyare XP och Lynxar med detta chassi har en kontakt på sidan av oljetanken där det är voltreglerat och klart enkomt för att ta ut till batteriladdning

Om dom gamla förgasarmodellerna har likadant vet jag inte.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Finns likriktad ström på dessa maskiner, då de är förberedda för batteri och elstart. Ska inte vara några problem alls dvs! All instrumentering går på DC och med xenon tar du bara ut styrström till relät via din originalkontakt. Det finns alltså ett relä som slår till all ström till instrumentering vid start av maskinen, på äldre modeller satt det ovanför variatorskyddet och är vanligtvis felet vid död instrumentering på maskin.