Fråga ang mattbyte

snortis

Medlem
6 dec 2010
20
0
1
Alfta
Nu börjar förberedelserna inför vintern, byter matta för fullt på lynxen och undrar.
Övre drevet i kedjehuset på axeln från sek variatorn sitter med mutter och saxsprint och satt inte alls hårt. ska den dras på något speciellt sätt för att få någon lagom lagerspänning eller liknande, eller är det bara dra fast den?
Skotern är en Lynx rave 800 -05
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Ställde själv samma fråga när jag höll på med min rev -05. Va exakt som du säger att att mutter med saxsprit på övre drevet satt knappt åtdragen utan det var i stort sett saxsprinten som höll kvar muttern. Jag lyckades få tag i verkstadsmanual och där står det att den muttern ska dras med 60nm.

 
Last edited:

snortis

Medlem
6 dec 2010
20
0
1
Alfta
Tack så mycket, då borde det ju vara samma åtdragningsmoment på min med! Någon som kan bekräfta att det är lika?
 
R

RevMan

Är lite rostig nu under sommartid men jag har för mig att det står 28-60NMm i verkstadshandböckerna.
Med andra ord börjar man på 28 och drar hårde och hårdare tills man kan få i saxpinnen.
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
När vi nu ändå diskuterar kedjehus så kanske jag kan passa på att fråga dig RevMan som är skotermekaniker och har koll på det mesta.

Visst är det samma kedjehus på tex en rev 600 -05 som på en rev 800 -07, likväl som på r-evo chassina även fast nummer på husen kan kan skilja mellan årsmodellerna. -03ans rev har väl ett annat kedjehus har jag för mig men för övrigt alltså. Har även hört att ett kedjuhus från tex en rev ska passa zx chassiet likväl evo.

Du kanske har svaren?!
 
R

RevMan

Inte mycket sådan info jag bär med mig i huvudet men.
Mxz 600 -05 har kedjehus 504152312
Det verkar sitta på ledmaskiner från 2004 och några RF sitter bara på summit 2004. Sitter på Rave/xtrim 550
Det är nummerändrat till 504152481 sitter på ledmaskiner från -06 och Rave/xtrim adventure 550 -08-09
Alltså har summit ett annat kedjuhus.
Vad som passar från ZX har jag ingen aning om, det kan säkert skillja i fästöron eftersom det är olika chassien.