Fråga angående Polaris Indy 650 SKS 1989

isskzz

Ny medlem
15 sept 2020
2
0
1
22
Dalarna
Tjenare!
Har nyss fått tag på en Indy 650 SKS av 1989 års modell. Den startade ej och det visade sig efter att jag plockat isär motorn att en av kolvarna är spruckna.
Kontrollerade cylinderns mått (72mm) för att kunna beställa nya kolvar men insåg då att 72 mm knappt finns att få tag på, kan det vara så att dessa cylindrar samt kolvar är från en annan Indy modell?
Isåfall vilken? På motorblocket finns en märkskylt med "648cc vilket iallafall tyder på att den är original.
Tacksam för hjälp om vad jag behöver för prylar, mvh Isak.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Om man kollar spec på Indy 650 SKS av 1989 så ska den ha 67,72 i borr och 60mm i slag. Den är förmodligen borrad. Kolla in ebay där finns 72mm kolvar till den. De tycks passa från indy 500 sks så de finns många kolovmärken att välja bland.

 
Last edited:
Reactions: isskzz

isskzz

Ny medlem
15 sept 2020
2
0
1
22
Dalarna
Om man kollar spec på Indy 650 SKS av 1989 så ska den ha 67,72 i borr och 60mm i slag. Den är förmodligen borrad. Kolla in ebay där finns 72mm kolvar till den. De tycks passa från indy 500 sks så de finns många kolovmärken att välja bland.

Tack för svar!
Om den är borrad, hur ska jag då göra med topplockspackningarna? Då de är mindre som original
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Tack för svar!
Om den är borrad, hur ska jag då göra med topplockspackningarna? Då de är mindre som original
Du får slipa upp packningen större eller kolla om indy 400 eller 500 passar rakt av? Om du måste slipa upp packningen så måste du köra med roterande fil på luftgeting eller dremmel. Spruta sedan på loctite packningsklister så blir de tätt även om du måste slipa i själva pressvecket som normalt är till för att klämma åt extra mycket närmast cylinderväögg.

Loctite packningsklister ska man alltid ha hemma för de är stengrymt allt blir snortätt med det.