Främre A-armsinfästning av - M1100T 2012

zerozam

Välkänd medlem
18 dec 2011
188
0
6
Hej,

Gjorde en mindre behaglig upptäckt nu på morgonen när jag skulle montera bakre bukskyddet på min M1100T. Hade lyft maskinen på höger sida och gjort klart för montaget, byter till vänster och när jag lyfter upp maskinen känner jag att övre A-armen kändes lös... :confused: Vid en närmare inspektion ser jag att det bakre fästet har gått rakt av och bulten har harvat på rätt bra i dämparen och kåpan. Kul? Nej, inte särskilt när man sett fram emot en dag på skotern i strålande vårsol.... Garantin ska täcka detta fullt ut eftersom det i mina ögon verkar vara ett rent materialfel och ska bara inte inträffa. Hoppas bara ÅF hinner reparera innan påsk, annars är det bara avboka stugan i Kittelfjäll.... :Cry:

Kolla era maskiner - har någon råkat ut för något liknande?

Bilder nedan

IMG_1631.jpg
Övre, bakre fästet

IMG_1632.jpg
Harvat i dämparen + kåpan

IMG_1641.jpg
Inre bussningen hel - yttre fästet har gått rakt av.

IMG_1643.jpg
Främre fästet
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Du är ju inte ensam , ingen tröst , vet en som fick vänta i veckor för det fans inte hemma i Sverige .
Ersattes på garanti med nytt fäste ! samt delar som vart trasiga , får hoppas det nya är bättre så dom inte lämmnar kunderna i sticket och får lösa det själv efter garanti tiden !! .

Dom kanske lagt upp ett STORT lager nu !! , men förbaskat klent att det skall hända !!! .
Material fel , för klent dimensionerat ? . det är ju trotts allt 2012 .

Hoppas du får det lagat i tid
 

zerozam

Välkänd medlem
18 dec 2011
188
0
6
Du är ju inte ensam , ingen tröst , vet en som fick vänta i veckor för det fans inte hemma i Sverige .
Ersattes på garanti med nytt fäste ! samt delar som vart trasiga , får hoppas det nya är bättre så dom inte lämmnar kunderna i sticket och får lösa det själv efter garanti tiden !! .

Dom kanske lagt upp ett STORT lager nu !! , men förbaskat klent att det skall hända !!! .
Material fel , för klent dimensionerat ? . det är ju trotts allt 2012 .

Hoppas du får det lagat i tid
Ja, man får hoppas det löser sig snabbt. Ska lämna in skotern till ÅF direkt på måndag morgon så vi får väl se då vad som händer. Antar att de byter fäste, kåpa + dämpare(harvat ca 5 mm ner i godset). Måste ju vara för klent dimensionerat eftersom jag tydligen inte är den enda som råkat ut för det... har dessutom kört relativt lugn under inkörningsperioden och mest på led.

Jaja, nu fick man ju en bra anledning att dränka sina sorger i öl ist....
 
Last edited:

zerozam

Välkänd medlem
18 dec 2011
188
0
6
Du är ju inte ensam , ingen tröst , vet en som fick vänta i veckor för det fans inte hemma i Sverige .
Ersattes på garanti med nytt fäste ! samt delar som vart trasiga , får hoppas det nya är bättre så dom inte lämmnar kunderna i sticket och får lösa det själv efter garanti tiden !! .

Dom kanske lagt upp ett STORT lager nu !! , men förbaskat klent att det skall hända !!! .
Material fel , för klent dimensionerat ? . det är ju trotts allt 2012 .

Hoppas du får det lagat i tid
ÅF(Navismaskin) tyckte inte det var garanti - hade tydligen en inbuktning under skidan och påstod att jag måste kört i något... min motfråga var: Om inbuktningen är rakt under skidan och jag nu eventuellt kört i någon sten - borde inte 26 cm fjädringsväg absorberat kraften? Fick inget svar....
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Verkligen dåligt av ÅF om du sagt ärligt hur det upp kommit , sprickan i fästet ser EXAKT ut som det jag sett själv med egna ögon .
Då tar man som återförsäljare kontakt med General Agenten och tar det med dom .

Det där stöt dämpar fästet tror jag fler kommer få problem med , ur min synvinkel liiiite väl klent dimensionerat , och om det spricker så där är det gjutfel/material fel , klent dimensionerat , är inget annat förskjutet vid infästningen och det gått sönder så där , KAN DET INTE VARA ANAT ÄN FABRIKATIONS FEL .

Stå på dig om allt annat är helt och intakt .
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
ÅF(Navismaskin) tyckte inte det var garanti - hade tydligen en inbuktning under skidan och påstod att jag måste kört i något... min motfråga var: Om inbuktningen är rakt under skidan och jag nu eventuellt kört i någon sten - borde inte 26 cm fjädringsväg absorberat kraften? Fick inget svar....
Skit blanka fan i vad ÅF säger.

ÅF avgör inte ett skit ang vad som är en garantifråga eller ej!

ÅFs jobb i detta fall (som alla andra garantiärenden) är att dokumentera och framföra problemet till Generalagenten, som i sin tur bedömmer om skadan är ett fabrikationsfel eller orsakat av handhavande fel. Svaret baseras mycket på som det bla rapporterats in av fler än dig.

När Generalagent tagit ställning till frågan meddelas ÅF som meddelar dig.

Är svaret från ÅF att åtgärden går på garanti så får din ÅF både material och arbetstid betald från Generalagent och du som kund ska inte behöva betala ut en krona.

Säger din ÅF trotts allt att det är ett handhavande fel ska du begära att få se svaret från Generalagenten som säger detta.
Om ÅF inte har något sådant att visa upp beror det oftast på att de ser chansen att tjäna lite extra pengar genom att ta ut någon extra arbetstimme/överpris på material, som bekostas utav dig som kund eller t.om i värsta fall ta betalt både från dig som kund och Generalagent genom att behandla ärendet som ett garantiärende men inte berätta det för dig.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.096
900
113
Stora Blåsjön
Säger din ÅF trotts allt att det är ett handhavande fel ska du begära att få se svaret från Generalagenten som säger detta.
Om ÅF inte har något sådant att visa upp beror det oftast på att de ser chansen att tjäna lite extra pengar genom att ta ut någon extra arbetstimme/överpris på material, som bekostas utav dig som kund eller t.om i värsta fall ta betalt både från dig som kund och Generalagent genom att behandla ärendet som ett garantiärende men inte berätta det för dig.
Nu jobbar jag i en helt annan branch men just detta med att lämna ut dokument från ga/tillverkare brukar vara strikt reglerat i avtal...så det är inte så enkelt.

Men klent av åf att neka garanti om resten av framvagnen var intakt.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
kan inte hurricane säga vilken åf som gjorde jobbet på garanti, så kan zerosam ringa dit och få det bekräftat av dom ... då ska inte hans åf kunna fortsätta att neka det! bra start för navis .. eller så inte
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Är man konsekvent och sansad samt att man bringar fram sitt ärende på ett bra sätt när man går in till Ronny@Navis (eller vilken människa som helst, som man önskar hjälp ifrån) så är jag övertygad om att det inte är några som helst problem.

Detta ska def. täckas av garantin.
Den kraft som alstras för att detta, på mekaniskt sätt, någonsin ska kunna inträffa på en ny maskin är att axeln (bulten/bussningen) som hålls fast av detta fäste dras rakt ut (åt vänster, sett i körriktningen) i sin radiella riktning.
Hade det varit det främre fästet hade man kunnat konspirera om att du kört in i någonting med övredelen av spindeln, och därmed åsamkat den kraft jag ovan beskrivit. Såvida du inte har /backat/ in i något..? ;P
 

zerozam

Välkänd medlem
18 dec 2011
188
0
6
Är man konsekvent och sansad samt att man bringar fram sitt ärende på ett bra sätt när man går in till Ronny@Navis (eller vilken människa som helst, som man önskar hjälp ifrån) så är jag övertygad om att det inte är några som helst problem.

Detta ska def. täckas av garantin.
Den kraft som alstras för att detta, på mekaniskt sätt, någonsin ska kunna inträffa på en ny maskin är att axeln (bulten/bussningen) som hålls fast av detta fäste dras rakt ut (åt vänster, sett i körriktningen) i sin radiella riktning.
Hade det varit det främre fästet hade man kunnat konspirera om att du kört in i någonting med övredelen av spindeln, och därmed åsamkat den kraft jag ovan beskrivit. Såvida du inte har /backat/ in i något..? ;P
Backen undviker jag att använda eftersom den ännu inte är åtgärdad/shimsad. Enligt Ronny på Navis har dem inte fått fram delar ännu...(?) så backning är uteslutet. Maskinen har alltså stått en vecka när jag upptäcker detta på lördagmorgon. Har aldrig ens anat något och är 100% säker att jag inte kört in i något. (är 38 år så buskörningen har man klarat av sen länge)

Jag är tyvärr jävligt skeptisk till Arctic just nu och ÅF's agerande.
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Nu jobbar jag i en helt annan branch men just detta med att lämna ut dokument från ga/tillverkare brukar vara strikt reglerat i avtal...så det är inte så enkelt.

Men klent av åf att neka garanti om resten av framvagnen var intakt.
Jag har iallafall fått tillämpa garantiåtgärder på min IQ 600RRSE via Motorhuset vid två godkännda/en ickegodkännda tillfällen nu, all komunikation har skett via e-mail då jag bor 80mil bortåt norr.
Vid alla fall har det inte varit några problem för dem att lämna ut informationen de fått från GA till mig som kund.

Första tillfället handlade om en primärvariator som skar ihop långt innan 100mil, hanterades gallant utav Motorhuset som kontaktade GA och återkom sedan till mig med svar. Allt hanterades väldigt fort och jag fick snabbt svar om att posta ner variatorn. Ett par dagar senare kom en ny tillbaka. Grymt bra gjort!

Andra tillfället handlade om ett sprucket insugsgummi, ÅF kontaktar GA och återkommer sedan till mig med svar. Samma sak där, insugsgummi skickades ner och ett par dagar senare kom det två nya tillbaka.

Tredje tillfället handlade om ett innre läckage i bakre boggidämpare, ÅF kontaktar GA och jag får lika snabbt som vanligt ett svar tillbaka, tyvärr nekades garantiåtgärd denna gång då dämpare endast omfattar garanti då de gått under 160mil och varit servade varannat år.

Inga konstigheter och inget tjafs, exakt som en ÅF ska vara!

Egentligen har jag en lokal ÅF som jag inte vänder mig till annat än i akuta nödfall på detaljer de har som lagervara. Anledningen till detta är just bla de första garantiärendet ang primärvariatorn. Då de inte ville kontakta GA för konsultation ang om felet omfattas utav garanti eller ej. Istället kunde de åtasig att reparera variatorn "till ett bra pris" vilket jag blankt nekade. Jag kan ge mig fan på att om de hade hanterat ärendet så hade de bakom min rygg kontaktat GA och köra det som ett garanti rep för att få "dubbelt betalt"..

Så Zerozam, har du inte förtroende för din ÅF, kontakta en annan som är lite mer service minded och be dem prata med GA om ärendet. Tyvärr brukar man oftast inte få svar från GA om man som privatperson kontaktar dem, istället hänvisas man att ta ärendet via sin lokala ÅF. Åtminstone hos Polaris GA.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Snacka med Mats på bsa på kallax och hör vad han säger, han har kvar service på arctic
 
Last edited:

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Tycker inte man behöver gå ut med viss information om vem eller vilka som gör vad innom detta , de som inte vill kan ju rackla ner på dom som ger bra service bara för dom som inte gör det inte vill ! . , detta visar ju bara rätt tydligt vilka åter försäljare som kanske inte tar kunden till 100 % , kan tycka att man som Återförsäljare , oavsett vart dom befinner sig i landet kan ta egna beslut , och i garannti åtgärder/frågor , om dom är tveksama ta kontakt med General Importören !! .

Inte bara säga efter eget beslut att Nix detta är inget garanti , det kallar jag fruktansvärd dålig service minde .

Detta tycker jag är tydligt och ingen tveksamhet då det inte fins några andra yttre synliga skador .
Bara ett tecken på dålig kvallite !!! .
 

zerozam

Välkänd medlem
18 dec 2011
188
0
6
Tycker inte man behöver gå ut med viss information om vem eller vilka som gör vad innom detta , de som inte vill kan ju rackla ner på dom som ger bra service bara för dom som inte gör det inte vill ! . , detta visar ju bara rätt tydligt vilka åter försäljare som kanske inte tar kunden till 100 % , kan tycka att man som Återförsäljare , oavsett vart dom befinner sig i landet kan ta egna beslut , och i garannti åtgärder/frågor , om dom är tveksama ta kontakt med General Importören !! .

Inte bara säga efter eget beslut att Nix detta är inget garanti , det kallar jag fruktansvärd dålig service minde .

Detta tycker jag är tydligt och ingen tveksamhet då det inte fins några andra yttre synliga skador .
Bara ett tecken på dålig kvallite !!! .
Hurrican, har skickat ett privat mess!