Fox Float qs3

Kuba

Välkänd medlem
4 dec 2016
101
1
18
Gävle
Körde tidigare en XF highcountry med vanliga fox float 3. Nu har jag bytt till en 18 hardcore med qs3 dämparna. Problemet jag finner är att dämparna på hardcoren känns betydligt styvare trots samma tryck som jag hade i i gamla XF'en. Är det bara att fortsätta sänka trycket?

Någon som haft liknande problem och hur löste ni det? :)
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Körde tidigare en XF highcountry med vanliga fox float 3. Nu har jag bytt till en 18 hardcore med qs3 dämparna. Problemet jag finner är att dämparna på hardcoren känns betydligt styvare trots samma tryck som jag hade i i gamla XF'en. Är det bara att fortsätta sänka trycket?

Någon som haft liknande problem och hur löste ni det? :)
Personligen skulle jag utgå efter Arctics egna tabell med vikt på förare med kläder och utgå efter den. Det är ju rätt snabbt jobb att öka/minska trycket så testa sig fram är nog bäst. Vissa vill ha stenhårda dämpare medans andra villa ha lite mjukare. Tänk på att inte ha tryck på dämparna när du ändrar.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Fast qs3 har ingen evolkammare. Du tycker att dämparn är för hårda även i soft? Hur mycket tryck har du i dom?

Som tidigare nämnde bör du mäta trycket med skotern i luften för att kunna jämföra mot tabeller
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Jo och det blir en jäkla skillnad mellan tex en XF 8000 HC och en XF 9000 HC då det skiljer 40 kg mellan dessa modeller. Så det hade ju varit intressant att veta vad de utgår ifrån.